Familiesammenføring i sverige TIMING
Familiesammenføring i sverige TIMING
Hej Allesammen.
Jeg kan se mange personer har fået svar på spørgsmål, som havde været svært og få uden denne forum. Jeg vil derfor prøve lykken og håber der en venlig sjæl der kan hælpe.
Situationen: Jer er dansk statsborger og ønsker familiesammenføring med min kommende kone fra et land uden for EU. Jeg har planlagt at flytte til sverige og dermed gøre brug af enten EU/svenske regler.
Problemer/forvirringer:
1. Lad os antage en situation. vi bliver i gift i det pågældende land udenfor EU April 2016. Jeg søger om familiesammenføring fra sverige Maj 2016 imens min kone opholder sig i sit hjemmeland. Hvis alt går efter planen og ansøgningen bliver godkendt f.eks December 2016, skal min kone så tage afsted til Sverige hurtigst muligt eller kan hun vente et par måneder. Jeg spørger sådan fordi hun afslutter sin uddannelse Febuar 2017 og det ville være surt og rejse et par måneder før hun afslutter den.
2. Når Jeg skal søge om familiesammenføring, skal jeg udfylde og sende Application for Schengen Visa, form number 119031 og samtidig Application for residence permit to settle in Sweden, form number 161011/ Application for residence card, form number 145011 eller hvordan fungere dette?
Skal Schengen visum ses som en form for adgang eller kan en godkendelse på residence card/permit ses som en gyldig tilladelse til at komme til sverige?
Tak på forhånd.
Jeg kan se mange personer har fået svar på spørgsmål, som havde været svært og få uden denne forum. Jeg vil derfor prøve lykken og håber der en venlig sjæl der kan hælpe.
Situationen: Jer er dansk statsborger og ønsker familiesammenføring med min kommende kone fra et land uden for EU. Jeg har planlagt at flytte til sverige og dermed gøre brug af enten EU/svenske regler.
Problemer/forvirringer:
1. Lad os antage en situation. vi bliver i gift i det pågældende land udenfor EU April 2016. Jeg søger om familiesammenføring fra sverige Maj 2016 imens min kone opholder sig i sit hjemmeland. Hvis alt går efter planen og ansøgningen bliver godkendt f.eks December 2016, skal min kone så tage afsted til Sverige hurtigst muligt eller kan hun vente et par måneder. Jeg spørger sådan fordi hun afslutter sin uddannelse Febuar 2017 og det ville være surt og rejse et par måneder før hun afslutter den.
2. Når Jeg skal søge om familiesammenføring, skal jeg udfylde og sende Application for Schengen Visa, form number 119031 og samtidig Application for residence permit to settle in Sweden, form number 161011/ Application for residence card, form number 145011 eller hvordan fungere dette?
Skal Schengen visum ses som en form for adgang eller kan en godkendelse på residence card/permit ses som en gyldig tilladelse til at komme til sverige?
Tak på forhånd.
Re: Familiesammenføring i sverige TIMING
1. Din kone skal blot rejse til Sverige inden for 6 måneder efter, at opholdstilladelsen er bevilget.
2. Man skal ikke bruge visum, hvis man har opholdstilladelse eller opholdskort.
Tusind tak for de hurtige svar. Sætter pris på det. Vil det så sige at jeg kan bare kan søge efter enten EU-regler eller svenske regler og få et opholdsret/opholdstilladelse, imens hun er der nede. I så fald. Hvilken mulighed ville være bedst, såfremt jeg har det på sinde at flytte tilbage til Danmark efter en periode på 1 år.
Det giver ingen mening at søge efter svenske regler, hvis I ikke har til hensigt at blive boende i Sverige i længere tid. Fordelen ved de svenske regler er jo bl.a., at man får permanent ophold efter to år.
Jamen perfekt. Så er den ged barberet.
Såfremt jeg søger efter EU regler ville jeg lige høre om jeg har forstået proceduren rigtig. Ret mig endelig hvis jeg eer helt ved siden af og takker igen for kvik tilbagemelding.
Jeg sørger for en bolig i Sverige og beholder mit arbejde i Danmark. Såfremt vi bliver gift i april 2016, søger jeg om et opholdskort til hende efter EU-reglerne, imens hun bliver boende i hjemmelandet, når ansøgningen bliver godkendt. Feks. December 2016, kan hun vente helt frem til maj 2017 med tage af sted til Sverige. ( 6 måneders reglen)
Såfremt jeg søger efter EU regler ville jeg lige høre om jeg har forstået proceduren rigtig. Ret mig endelig hvis jeg eer helt ved siden af og takker igen for kvik tilbagemelding.
Jeg sørger for en bolig i Sverige og beholder mit arbejde i Danmark. Såfremt vi bliver gift i april 2016, søger jeg om et opholdskort til hende efter EU-reglerne, imens hun bliver boende i hjemmelandet, når ansøgningen bliver godkendt. Feks. December 2016, kan hun vente helt frem til maj 2017 med tage af sted til Sverige. ( 6 måneders reglen)
Det er din kone, som skal søge om opholdskort. Det kan du ikke gøre på hendes vegne. Men ellers er planen rigtig. Dog er der den usikkerhed i det, at myndighederne kan være både hurtige og langsomme med at udstede opholdskort, så det kan være ret umuligt at gisne om, hvornår det vil blive udstedt.
Det er selvfølgelig helt på sin plads. Har du tilfældigvis nogen som helst udgangspunkt mht. Ekspiditions tiden på sådan noget, såfremt alle papirerne er på sin plads. Jeg ved det er et gætte spørgsmål. Men jeg tror nu, at dit gæt højst sandsynligt vil være mere kvalificeret end mit( gennemsnitlig tid fra tidligere erfaringer)?
Det er som sagt ret umuligt at gisne om, da det afhænger af ressourcerne hos Migrationsverket, og de kan hurtigt gå til at behandle asylansøgninger i stedet for ansøgninger om opholdskort, sådan som det ser ud i øjeblikket. Der er nogle få, som har været heldige at få opholdskort udstedt i løbet af tre måneder, men de fleste har nok ventet mellem 6 og 12 måneder, selv om grænsen hedder 6 måneder ifølge reglerne.
Uanset så kan din kone jo blot søge om visum, hvis hun ikke er i besiddelse af et opholdskort, når hun ønsker at rejse til Sverige.
Uanset så kan din kone jo blot søge om visum, hvis hun ikke er i besiddelse af et opholdskort, når hun ønsker at rejse til Sverige.
Helt klart. Det vil jeg huske på, men jeg havde faktisk troet at godkendelse af visum også tog ca. 6 måneder. Er det noget der kan fås indenfor et par måneder?
Visum udstedt efter EU-regler udstedes normalt i løbet af 14 dage.
Ved du hvad, du har reddet mig fra mange hovedpiner. En sidste ting. Kan du evt. Give mig linket til den visum, som udfyldes efter EU-retten eller er det bare Schengen visum?
Det er blot den almindelige visumblanket, hvor man udfylder de felter, der er afsat specielt til familiemedlemmer til EU-borgere.
Perfekt, så kan jeg vel bare søge om opholdskort og såfremt denne ikke bliver udstedt til tiden, kan jeg imens sagen køre invitere hende til Sverige ved EU-visum?
Det er som sagt ikke dig, der skal søge om noget som helst, men din kone.