Dagpenge
-
Dagpenge
Til januar bliver både min mand og jeg nyuddannet, og vil derfor få mulighed for at modtage dagpenge på dimitendsats. På samme tid, vil vi netop have fået et barn sammen, så mit spørgsmål går på om vi begge kan modtage barselsdagpenge og dagpenge uden at det vil have en indflydelse på, når min mand skal søge om permanent ophold samt statsborgerskab i fremtiden. Min mand har kun været studerende, og har ikke på noget tidspunkt haft job. Spiller det nogen rolle?
-
Re: Dagpenge
Det påvirker kun din mands opholdsret, hvis du ikke længere er arbejdstager, studerende, selvstændig, tjenesteyder eller person med tilstrækkelige midler. F.eks. hvis du dropper ud af dit studie og søger om kontanthjælp. I den situation kan din mand blive bedt om at forlade Danmark, da han så måske ikke længere har EU-opholdsret.
Hvordan reglerne for statsborgerskab vil være i fremtiden, kan ingen vide. De nuværende regler er sådan, at din mand ikke må have modtaget kontanthjælp i mere end ½ år de sidste 5 år, når han søger om statsborgerskab.
Hvordan reglerne for statsborgerskab vil være i fremtiden, kan ingen vide. De nuværende regler er sådan, at din mand ikke må have modtaget kontanthjælp i mere end ½ år de sidste 5 år, når han søger om statsborgerskab.
-
Tak for dit svar Fundiver.. Så lige for at sikre mig at jeg forstår dit svar korrekt, så vil det faktum at jeg er nyuddannet og herefter modtager dagpenge på dimitendsats ikke have nogen betydning , da det KUN er hvis jeg pludselig søger om kontanthjælp.. (Dog vil jeg jo ikke være studerende mere, men kun modtage dagpenge.. Det samme vil min mand.. Gør det nogen forskel?)
Vil det sige at dagpenge bliver sidestillet med at være arbejdstager, også selvom det ikke er mit arbejde der udbetaler dagpengene?..
Vil det sige at dagpenge bliver sidestillet med at være arbejdstager, også selvom det ikke er mit arbejde der udbetaler dagpengene?..
Dagpenge er ikke en social ydelse som kontanthjælp. Det er en statsreguleret forsikringsordning, som medlemmerne selv indbetaler til. Ligesom en indboforsikring. At ordningen så alligevel koster staten penge er i den forbindelse irrelevant.