Ægtefællesammenføring samt registrering af ægtefællen

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MariaKhaledi

Ægtefællesammenføring samt registrering af ægtefællen

Indlæg af MariaKhaledi » 17.11.2015 19:15:51

Hej til jer derude!

Jeg sidder fast i et lille problem. Jeg har idag været forbi udlændingeservicekontoret sammen med min ægtefælle som oprindeligt er kommet til Danmark i sidste uge, så vi kunne blive gift på rådhuset. Dette gik vældig fint og vi er gift nu og alle papirnerne skulle være iorden ifølge hende damen på politi-stationen. Men men, hun sagde, hvorfor har I ikke registreret "din ægtefælle" i danmark ved hans ankomst, så de danske myndigheder kan se, hvornår han er indrejst til dk!! Hmm, kiggede på hende og tænkte, hvad alverden mener du med det? Det skal siges at min kæreste har opholdstilladelse i Italien og har en rejse dokument, hvor han kan rejse igennem hele EU op til 3 måneder, uden visum eller noget som helst. Hvordan skulle jeg ha ham så registreret?? Jeg har været ved grænsepolitet to dage før, vi skulle giftes og sagde, at min kommune forlanger at se om hans pas og ID kort er ægte (i forbindelse med vielsen i kommunen) og politet skulle give mig et brev efter at have tjekket hans dokumenter igennem og har skrevet at vi har været forbi deres kontor og at hans pas og alt er ikke noget "fake" og at manden har ret til lovlig ophold her i dk.
Jeg undrer mig over, hvordan jeg ellers skulle ha ham regisreret nogen steder. Damen fra udlængeservicekontoret, mener at der kan gives afslag på FS, hvis myndighederne vil forlange at se noget "stempel" eller andet, for at se hvornår han er indrejst til dk. Så vidt jeg ved, så er der ingen grænsekontrol pt. og hvis der er grænsekontrol, så vil politet ikke sætte stempler i folks pas eller give et brev om at nu er du på en lovlig ophold i dk.
Har andre af jer oplevet dette problem før?? Dvs. at jeres ægtefælle er kommet med et rejsedokument fra et andet land som ikke kræver visum eller noget i danmark og myndigheder kræver noget bevis eller det 2.. og 3...

Hvordan havde I gjort det, hvis det var Jer??

Vi er begge to meget bekymret for de vil måske give afslag på denne baggrund.

fundiver199

Re: Ægtefællesammenføring samt registrering af ægtefællen

Indlæg af fundiver199 » 18.11.2015 07:17:45

Hvordan er din mand rejst hertil? Hvis han er kommet med fly, viser flybilletten jo, hvornår han er ankommet.

Ellers plejer Udlændingeservice i den situation at tage udgangspunkt i, hvad han selv har skrevet om sine ophold i Danmark, når de skal vurdere, om ansøgningen kan tages under behandling. Han har jo skrevet under på tro og love og har derfor pligt til at tale sandt.

At din mand havde registeret sig, da han rejste ind i Danmark, ville ikke bevise, at han overholder 90 ud af 180 dages reglen, da han jo ikke behøver at have gjort det den første dag, han var her. Og desuden siger det intet om hans tidligere ophold.

Det er jo fysisk umuligt at bevise, at man IKKE har været i Danmark, når man kommer fra et andet land i Schengen, og der ikke er nogen kontrol med de indre grænser. Så det, I har fået at vide, er komplet meningsløst.

Det lyder for mig, som om I er løbet ind i en "emsig" person, der ikke rigtig ved så meget om, hvordan sagsbehandlingen foregår, men som gerne har villet puste sig op over for jer. Den person skal I bare glemme.

MariaKhaledi

Indlæg af MariaKhaledi » 18.11.2015 10:28:25

Tusind tak for dit svar! Jeg stod også og tænkte, "What the heek", han kan sku ikke lad sig registrere hver gang han kommer ind og ud. Og desuden har jeg jo et brev fra grænsepolitiet om at han er på lovlig opholdt med den rejse dokument, så det lod som damen vil spille klog... også siger hun lige pludseligt, skal lejekontrakten også vedlægges!!! Tænkte... narjjj!

Har lige et spørgsmål til :) nu har jeg sendt papirer af sted i går og han skal jo senest 6 måneder efter at ha fået opholdstilladelse går op til prøven i Dansk 1. Så hvis alt går som det skal, så kan det være at vi er så heldig at han få opholdstilladelse omkring marts-april måned 2016. Der er den 1 hold allerede op til prøven og næste gang er det i nov. 2016... skal vi virkelig vente så længe, til at han skal op til prøven?? og der vil gå 7 måneder jo indtil der??

MVH Maria

MariaKhaledi

Indlæg af MariaKhaledi » 18.11.2015 10:33:34

Min mand har rejst med fly fra Rome til Hamborg - hver gang, fordi han vil ikke til kbh, da jeg bor i Sønderjylland og det er nemmere at komme via Hamborg. Har også skrevet at flybilletter kan fremskaffes, hvis de vil se dem....

MVH Maria

Pelle

Indlæg af Pelle » 18.11.2015 10:48:47

Hvis i søger om FS så skal der normalt vedlægges dokumentation for opfyldelse af boligkravet, som regel en kopi af lejekontrakten.

Mht dit spørgsmål om dansk 1, så er det ikke den afsluttende dansk 1 prøve fra sprogskolerne man skal bestå, men den prøve der hedder A1. Der er stor forskel og A1 er væsenlig nemmere. Dansk 1,2,3 er de danskudannelser speogskolerne udbyder og det er først når man har været igennem hele forløbet at man går til afsluttende prøve (afholdes 2 gange årligt).

A1 afholdes flere gange om ugen.

MariaKhaledi

Indlæg af MariaKhaledi » 18.11.2015 12:14:18

Hold da op.... så har jeg misforstået det sku.... dejligt at der er nogle kloghoveder der kan hjælpe mig lidt på vej :) DVS. han behøver heller ikke ha et cpr.nr for at aflægge denne prøve, for vi vil meget gerne ha nedsættelse af vores bankgaranti.... ??
Jeg har nemlig lært min ægtefælle så meget dansk, at han kan snart gå til prøve i dansk1, så mon ikke han bestå den prøve i A1? Hvad koster denne prøve så??
mvh maria

Pelle

Indlæg af Pelle » 18.11.2015 18:52:21

Du kan læse lidt mere om dem her

http://www.uvm.dk/Uddannelser/Uddannels ... kproeve-A2

http://www.vestegnenssprogcenter.dk/en/language-exams

Bemærk at der er A1 og A2. A2 er sværere end A1, og det vigtigste er at mindst A1 er bestået 6 måneder efter din ægtefælle får tildelt OT, ikke fra han søger. Dette giver en nedsættelse på 20.000. Såfremt man så består A2 inden 15 måneder kan man få den nedsat med 10.000 yderligere. Men hvis din ægtefælle allerede er ret god til dansk man han ligeså godt bare tage A2 med det samme, da hver prøve koster 2400 kr.

Jeg ved ikke om det kræver cpr for at tage prøverne, men man tilmelder sig og betaler her http://vesteg.onlinebooking.dk/customsites/vesteg/

Bemærk at der vist også lige er åbnet et sted i jylland hvor man kan lave prøven, så hvis i ikke bor i det østlige danmark er dette nok at foretrække.

Bemærk også at Dansk 1 er for folk der ikke har haft nogen som helst uddannelse i deres oprindelsesland. Dansk 2 er for folk med noget der svarer til folkeskolen og Dansk 3 er for folk der har en egentlig uddannelse fra deres hjemland. Når man først er skrevet ind på Dansk 1, 2 eller 3 på sprogskolen så kan man ikke umiddelbart skifte så det er ret vigtigt man vælger den højeste der giver mening, da det er fordelagtigt at have så højt niveau som muligt ved ansøgning om permanent ophold og dansk statsborgerskab.

MariaKhaledi

Indlæg af MariaKhaledi » 19.11.2015 13:21:58

tusind tak for hjælpen :)

Besvar