Ophold i andet EU-land

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pete76

Ophold i andet EU-land

Indlæg af Pete76 » 18.11.2015 15:03:28

hej alle!
Først og fremmest tak for et godt forum.
Jeg har pt. en igangværende ansøgning om FS hos Udlændingestyrelsen efter de danske regler, og jeg håber naturligvis, den går igennem.
For at være så godt forberedt på et afslag som overhovedet muligt, har jeg overhovedet eu-modellen. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål, som jeg håber, forum kan hjælpe med at afklare:
1) hvis min ægtefælles visum er udløbet, er det da muligt at tage hende med til et andet eu-land og gøre brug af eu-reglerne med det samme? eller kræver anvendelse af eu-reglerne, at hun er i besiddelse af et gyldigt visum på tidspunkt for "ankomst" til det andet eu-land?

Jeg har fået lidt forskellige svar på dette spørgsmål, og jeg kan se, at det her på ÆUGs website under "rådgivning" fremgår, at den ægtefælle, der ikke er eu-borger, skal have et gyldigt visum (eller være visumfri etc.). Men er det råd møntet på selve indrejsen i det andet eu-land?

skaanebo

Re: Ophold i andet EU-land

Indlæg af skaanebo » 18.11.2015 16:13:24

Man kan idømmes en bøde for ulovligt ophold, men ansøgning om opholdskort kan ikke afvises med henvisning til, at man hidtil har opholdt sig i et land illegalt.

Pete76

Indlæg af Pete76 » 18.11.2015 16:36:19

Skaanebo:
Det lyder umiddelbart godt.
Når du siger, at opholdskort ikke kan nægtes udstedt, selv om ægtefællen opholder sig ulovligt, så gælder det i det land, man søger opholdskortet i? Der er det ikke et krav, at ægtefællen opholder sig lovligt, når blot hun er gift med en eu-borger?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.11.2015 17:26:51

Ja, det er korrekt opfattet.

Pete76

Indlæg af Pete76 » 23.11.2015 20:08:33

Tak for svar.
Hvis fs afvises efter danske regler med henvisning til proformaægteskab, hvordan forholder det sig så, hvis man benytter eu-reglerne? En af undtagelserne her er jo også proformaægteskab, og så er man vel lige vidt efter de to regelsæt?
Eller er der tale om en anden og mere restriktiv fortolkning af proformabegrebet efter eu-reglerne?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 25.11.2015 10:36:56

Efter danske regler er der en for-formodning om proforma, når visse kriterier er til stede, og det er ansøgerne som skal bevise at det ikke er proforma. Det kan tage år, og der skal helst lægges et par fælles børn til i bevisbunken. Når myndighederne mener at der er proforma, udstedes der ikke opholdstilladelse.

EU-reglen om proforma er, at der udstedes en foreløbig opholdstilladelse, selv om /når visse kriterier er til stede, fx at parret ikke lever sammen som ægtefæller, ikke har mødt hinanden i virkeligheden før selve brylluppet, at de åbenlyst ikke kender hinanden (ikke kender til fødselsdag, antal søskende, uddannelse mv.), ikke har et fælles sprog de kan kommunikere på mm. Parret vil så normalt blive interviewet hver for sig, og på grundlag af interviewet vil myndighederne vurdere om det er proforma. Det er myndighederne som har bevisbyrden, og en evt. afgørelse om at der foreligger proforma kan påklages.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar