Det her er et spørgsmål der spreder sig lidt, så håber det er ok, at jeg stiller den her.
Min thailandske kæreste og jeg er blevet forlovede i Thailand. Vi har været sammen i snart 2 år, hvor vi begge har været til Danmark og Thailand for at være sammen.
Til foråret skal vi nu giftes, så vi har tænkt over, hvor det er bedst at blive viet, hvilket lige nu kommer til at blive i Thailand. Vi er klar over hvilke dokumenter jeg skal tage med og hun skal have parat.
Bagefter er vores plan at tage til DK med visum for at søge opholdstilladelse til hende. Dog er spørgsmålet at, fordi vi er blevet gift, så skal hun have ændret sit Pas og ID kort til at matche evt. nyt efternavn og/eller miss til mrs.
Men betyder det så at hun først skaffe sit nye Pas og ID kort, før hun kan søge/skaffe Visum, vente de mindste 15 dage(for visum), komme til Danmark og senere opholdstilladelse. Eller kan vi benytte hendes nuværende Pas som altid til at forberede Visum på forhånd til efter vielsen og rejse til danmark for at søge opholdstilladelse?
Et spørgsmål mere. Siden hun søger Visum og rejser til Danmark for at søge opholdstilladelse med mig ved ankomst og får processuelt opholdstilladelse derfra, behøver hun så at have booket retur-flybillet, når hun søger Visum?
Ægteskab, Visa og få opholdstilladelse
-
fundiver199
Re: Ægteskab, Visa og få opholdstilladelse
Det følger af Schengen reglerne, som fastlægges af EU, at visum kun er til ophold på højest 90 dage. Hvis man ønsker ophold i mere end 90 dage, skal man søge om en opholdstilladelse, før man indrejser i Schengen området.
Derfor er det en grundforudsætning for indrejse, at man har midler til både sit ophold og sin hjemrejse. Det sidste dokumenterer man lettest ved at købe en returbillet. Det er i teorien tilladt at rejse på en enkeltbillet, hvis man bare har pengene til en returbillet, også når man har dækket de udgifter, man vil få under opholdet.
Men at rejse på en enkeltbillet giver jo ingen mening, med mindre man netop har tænkt sig at blive i Schengen området. Så derfor vil det få alle alarmklokkerne til at bimle. Og man risikerer, at man bliver afvist allerede af flyselskabet ved indcheckning, fordi de ikke vil risikere at komme til at hænge på regningen for ens hjemsendelse, hvis man afvises ved indrejse til Schengen.
Da visum kun er til midlertidige ophold, vil en ansøgning også som det helt klare udgangspunkt blive afvist, hvis man tilkendegiver nogen form for hensigt om ikke at rejse hjem.
Så sådan en hensigt må man ikke have, når man søger om visum. Derimod kan man få en pludselig tilskyndelse om at søge opholdstilladelse, når man allerede er kommet til Danmark. For på det tidspunkt er det dansk lovgivning, der gælder, og ikke EUs regler for udstedelse af Schengen visum.
Derfor er det en grundforudsætning for indrejse, at man har midler til både sit ophold og sin hjemrejse. Det sidste dokumenterer man lettest ved at købe en returbillet. Det er i teorien tilladt at rejse på en enkeltbillet, hvis man bare har pengene til en returbillet, også når man har dækket de udgifter, man vil få under opholdet.
Men at rejse på en enkeltbillet giver jo ingen mening, med mindre man netop har tænkt sig at blive i Schengen området. Så derfor vil det få alle alarmklokkerne til at bimle. Og man risikerer, at man bliver afvist allerede af flyselskabet ved indcheckning, fordi de ikke vil risikere at komme til at hænge på regningen for ens hjemsendelse, hvis man afvises ved indrejse til Schengen.
Da visum kun er til midlertidige ophold, vil en ansøgning også som det helt klare udgangspunkt blive afvist, hvis man tilkendegiver nogen form for hensigt om ikke at rejse hjem.
Så sådan en hensigt må man ikke have, når man søger om visum. Derimod kan man få en pludselig tilskyndelse om at søge opholdstilladelse, når man allerede er kommet til Danmark. For på det tidspunkt er det dansk lovgivning, der gælder, og ikke EUs regler for udstedelse af Schengen visum.
Helt ok... det regnede vi også med. Men det er godt at få det bekræftet.
En ting mere... jeg har læst til at det er kun muligt at få processuelt opholdstilladelse, mens ansøgningen er ved at blive behandlet, hvis vi begge søger det for hende her i Danmark, mens hun f.eks. er her på Visum.
Er det korrekt ?
En ting mere... jeg har læst til at det er kun muligt at få processuelt opholdstilladelse, mens ansøgningen er ved at blive behandlet, hvis vi begge søger det for hende her i Danmark, mens hun f.eks. er her på Visum.
Er det korrekt ?
Gælder den også hvis man har fået visum efter EU-Regler?fundiver199 skrev:Det følger af Schengen reglerne, som fastlægges af EU, at visum kun er til ophold på højest 90 dage. Hvis man ønsker ophold i mere end 90 dage, skal man søge om en opholdstilladelse, før man indrejser i Schengen området
På forhånd tak
alibaba
-
fundiver199
Nej for så har man jo opholdsret, og dermed skal visum kun bruges til at lette passagen af grænsen, når man rejser ind. Personer med opholdstilladelse, opholdsret eller statsborgerskab skal ikke bruge et visum for at opholde sig lovligt i et land.