Trigger warning: Foelgende spoergsmaal indeholder beskrivelser af vold og voldtaegt.
Hej,
Min kaereste er fra Congo, hun er 24 aar.
Jeg er selv 27, og er netop blevet faerdig med min kandidat.
Vi planlaegger, at hun kommer til DK starten af naeste aar, saa vi kan gifte os. Under samme ophold vil vi flytte til Sverige, og der soege om FS via EU-regler.
1) Er der noget vi, som homoseksuelt par, skal vaere saerligt opmaerksomme paa? Grunden til, at vi soeger om FS i EU er, at vi ikke kan opholde os i hendes hjemland, da det der er strafbart - og socialt meget risikabelt - at vaere homoseksuel. Den mest udbredte holdning til lesbiske i Congo er, at de boer udsaettes for korrektiv voldtaegt (engelsk: corrective rape), en form for voldtaegt, der "fikser een" og soerger for at man "bliver heteroseksuel". Hendes familie kender heller ikke til vores forhold, og maa ikke kende til det, da de i saa fald vil banke min kaereste og derefter spaerre hende inde. Har de omstaendigheder betydning for vores ansoegning?
2) Taeller jeg som person "med tilstraekkelige midler" gennem dagpenge fra A-kasse? Idet jeg er nyuddannet, har jeg nemlig endnu ikke et egentligt arbejde, men modtager kun dagpenge fra min A-kasse.
3) Hvad er mulighederne for at min kaereste kan laese paa universitet efter at vi har indsendt vores ansoegning om opholdskort via EU-regler? Kan hun ansoege om en plads med det samme under samme regler som EU-borgere, eller skal hun stadig betale den undervisningsafgift, der paafalder folk udenfor EU? Hvad naar ansoegningen om FS er blevet behandlet? Opnaar hun da retten til at studere gratis i DK? Hvad med SU?
4) Kan vi begge arbejde og laese i DK selvom vi bor i Sverige?
Tusind tak for hjaelpen.
Homoseksuel FS
Re: Homoseksuel FS
1. For at gøre brug af EU-regler skal I enten gifte jer eller kunne dokumentere ca. 18 måneders forudgående samliv.
2. Du kan højst tage dagpenge fra Danmark med til Sverige i 90 dage. Og du kan først blive medlem og få dagpenge udbetalt af en svensk a-kasse, når du forinden har arbejdet i mindst et halvt år. Så skaf dig et job, inden du overvejer at flytte til Sverige. Jobbet kan jo også være i Danmark, så du kan pendle over Øresund.
3. Din partner vil være ligestillet med en EU-borger, når hun har fået opholdskort efter EU-regler. Dvs., det er gratis at studere (på nær visse masteruddannelser, som også danskere skal betale for). Studiestøtte afhænger af flere forskellige ting. Det kan du læse om på SU's hjemmeside.
4. Din partner må ikke arbejde i DK, hvis hun har opholdskort udstedt fra Sverige. Hun må kun arbejde i Sverige. Hun kan dog godt studere i Danmark og altså pendle mellem bopæl i Sverige og studie i Danmark, men det bliver så formentlig uden studiestøtte.
2. Du kan højst tage dagpenge fra Danmark med til Sverige i 90 dage. Og du kan først blive medlem og få dagpenge udbetalt af en svensk a-kasse, når du forinden har arbejdet i mindst et halvt år. Så skaf dig et job, inden du overvejer at flytte til Sverige. Jobbet kan jo også være i Danmark, så du kan pendle over Øresund.
3. Din partner vil være ligestillet med en EU-borger, når hun har fået opholdskort efter EU-regler. Dvs., det er gratis at studere (på nær visse masteruddannelser, som også danskere skal betale for). Studiestøtte afhænger af flere forskellige ting. Det kan du læse om på SU's hjemmeside.
4. Din partner må ikke arbejde i DK, hvis hun har opholdskort udstedt fra Sverige. Hun må kun arbejde i Sverige. Hun kan dog godt studere i Danmark og altså pendle mellem bopæl i Sverige og studie i Danmark, men det bliver så formentlig uden studiestøtte.
-
Lovebirds102
Mange tak for det hurtige svar.
Ved du om hun vil vaere ligestillet, teknisk set, fra den dag hun soeger, eller foerst idet hun modtager opholdskortet? Kan hun soege inden ind paa en uddannelse inden, og derefter "aendre" status idet hun er blevet ligestillet med EU-borgere?
Ved du om hun vil vaere ligestillet, teknisk set, fra den dag hun soeger, eller foerst idet hun modtager opholdskortet? Kan hun soege inden ind paa en uddannelse inden, og derefter "aendre" status idet hun er blevet ligestillet med EU-borgere?
Uddannelsesinstitutioner vil formentlig først anerkende hendes status som familiemedlem til en EU-borger, når hun rent faktisk har et opholdskort. Det betyder ikke, at hun ikke kan søge ind tidligere, men det er så under de normale vilkår for udlændinge, der kommer uden for EU.
Uanset så skal I jo overveje, om Sverige kun skal være for en kort periode, og om I hurtigst muligt vil videre til Danmark, eller om I vil slå jer ned fast i Sverige.
Hvis I vil blive i Sverige, kan hun jo lige så godt søge ind på en uddannelse i Sverige.
Uanset så skal I jo overveje, om Sverige kun skal være for en kort periode, og om I hurtigst muligt vil videre til Danmark, eller om I vil slå jer ned fast i Sverige.
Hvis I vil blive i Sverige, kan hun jo lige så godt søge ind på en uddannelse i Sverige.