Hej alle sammen
Nu har min mand og jeg afventet statsforvaltningen i 3 måneder og skal yderligere vente 3 måneder for at vi kan få svar på vores ansøgning om familiesammenføring efter EU retten. DOG er jeg efterhånden blevet opmærksom på, at det er MULIGT at få et cpr nr. selvom man ikke har fået svar endnu. Jeg taler altså ikke om et kildeskatte nummer, fordi min man har ikke et arbejde... Men at han idealt har samme rettigheder fra dag 1 som alle andre danske borger ? Er der nogen der har benyttet sig af muligheden, hvor er det er lykkes ? Hvad skal man foretage sig ?
Med venlig hilsen
En fortvivlet person
CPR NR under sagsbehandlingstiden
-
fundiver199
Re: CPR NR under sagsbehandlingstiden
Det har jeg aldrig hørt om før. Hvor har du set den information?
Ja, det er lykkedes for nogle. Men hvordan er nok et godt spørgsmål. Og ja, skrankepaverne er mere behjælpelige med at udstede CPR-nr., hvis man har job på hånden.
-
AllYouNeedIsLove
Min mand fik det også kun fordi han havde fået et job. Vi fik det gennem Skat.
Hvordan andre har gjort som at fået det uden et job og før opholdskortet skal jeg ikke kunne sige.
Men har I prøvet at gå på borgerservice og spørge dem? Måske I er heldige.
Hvordan andre har gjort som at fået det uden et job og før opholdskortet skal jeg ikke kunne sige.
Men har I prøvet at gå på borgerservice og spørge dem? Måske I er heldige.
Ja, så vidt jeg har forstået lovgivningen, så har han krav på et CPR-nr., men det lykkes end ikke mig, at få et til min hustru under sagsbehandlingstiden - og jeg pressede meget på og gjorde alt skriftligt og med megen dokumentation. Det er dog muligt, det ved jeg.
Hvad det dog lykkes mig at få var et særligt sundhedskort og tilbud om danskundervisning - vel at mærke inden CPR-nr. var udstedt.
Jeg vil råde dig til at bombardere dem med skriftlige henvendelser, både på papir og digitalt, med den rette dokumentation (henvisninger til EU-opholdsbekendtgørelsen), og hvis der ikke bliver svaret, så ring og bliv ved med at ringe til du taler med nogen, som faktisk ved besked om EU-opholdsbekendtgørelsen. Jeg bad altid om at tale med en jurist - så slipper du helt for at spilde tiden med folk i receptionen, som ikke kender loven. Specielt hvad angår CPR-nr. skal du nok henvende dig ved folkeregisteret i din kommune. Og her er det op ad bakke - de små lokale folkeregistre ved som regel overhovedet ikke besked, og derfor opgav jeg - fordi CPR-nr. fra eller til - det havde ikke gjort nogen forskel for os.
Hvad det dog lykkes mig at få var et særligt sundhedskort og tilbud om danskundervisning - vel at mærke inden CPR-nr. var udstedt.
Jeg vil råde dig til at bombardere dem med skriftlige henvendelser, både på papir og digitalt, med den rette dokumentation (henvisninger til EU-opholdsbekendtgørelsen), og hvis der ikke bliver svaret, så ring og bliv ved med at ringe til du taler med nogen, som faktisk ved besked om EU-opholdsbekendtgørelsen. Jeg bad altid om at tale med en jurist - så slipper du helt for at spilde tiden med folk i receptionen, som ikke kender loven. Specielt hvad angår CPR-nr. skal du nok henvende dig ved folkeregisteret i din kommune. Og her er det op ad bakke - de små lokale folkeregistre ved som regel overhovedet ikke besked, og derfor opgav jeg - fordi CPR-nr. fra eller til - det havde ikke gjort nogen forskel for os.