fundiver199 skrev:Grunden til, at tilknytningskravet slet ikke stilles, hvis man har været dansk statsborger i 26 år, er, at man ikke ønsker at landsforvise alle udlandsdanskere med udenlandske ægtefæller. Som f.eks. de danske ambassadører og de ansatte i firmaer som Maersk og ØK.
Hvis en 45-årig dansk ambassadør f.eks. har boet 10 år i Singapore med sin vietnamesiske hustru har parret jo pr. definition størst samlet tilknytning til Singapore. Men det er ikke den gruppe, man ønsker at forhindre i at opnå familiesammenføring. Og derfor fandt man i 2004 på 28-års reglen, som siden er blevet til en 26-års regel.
At man også kan fritages for tilknytningskravet, hvis man har boet i Danmark i 26 år uafbrudt, er en teknikalitet, der formentlig mest skyldes et ønske om ikke at diskriminere alt for åbenlyst mod dem, der som du først bliver danske statsborgere mange år efter, de kom til Danmark.
Men i praksis bliver I diskrimineret alligevel, for i samme øjeblik, du bosætter dig i udlandet, har du ikke længere boet i Danmark i 26 år sammenhængende. Og det er netop i den situation, at tilknytningskravet måske ikke vil være opfyldt.
Så i praksis er du omfattet af tilknytningskravet, til du fylder 50 år, hvis du bliver dansk statsborger som 24-årig. Hvis I vælger at bosætte jer sammen i din mands land, når du har fået dit danske statsborgerskab, vil I derfor kun kunne vende tilbage til Danmark via EU-reglerne eller ved, at han får opholdstilladelse for at arbejde i Danmark.
Og dermed er I ringere stillet end den nævnte 45-årige ambassadør, der var dansk statsborger fra fødslen af. Der har kørt en sag om dette ved den danske Højesteret, hvor et lille flertal af dommerne vurderede, at det IKKE er i strid med statsborgerskabskonventionen, som Danmark har tilsluttet sig. Sagen røg videre til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, hvor udfaldet vist nok blev det samme.
Sra skrev:fundiver199 skrev:Det er muligt at søge om familiesammenføring i Danmark, når du har haft permanent opholdstilladelse i 3 år. Så hvis det krav er opfyldt, gør dansk statsborgerskab hverken fra eller til i forhold til en ansøgning om familiesammenføring. Altså behøver I ikke gå og vente på det.
Fundiver199 - Jeg siger tusind og tusind tak for den grundige og informerende svar omkring tilknytningskravet. Jeg er virkelig taknemmelig over, at du har gidet og fortælle mig det hele ang. tilknytningskravet og relateret til den sag du har haft i praksis. Jeg har tænkt på det i flere dage nu, hvor det har stresset mig. Nu føler jeg mig lettet..
Nu hvor du skriver, at du lige har set på en sag om en pige, som er kommet til landet som 16 årig - så vil jeg gerne spørger dig om du plejer at rådgive eller hjælpe, hvad angår Familiesammenføringer? Rettere sagt personligt rådgivning mod eventuel betaling, ligesom de mange rådgivningsteder som findes til de mennesker, der skal søge om familiesammenføring.
Et andet spørgsmål jeg også har i forbindelse med den del, hvor du skriver, at mange begår den fejl, at de søger om familiesammenføring, før at de søger om visum - så er mit spørgsmål faktisk, at jeg selv overvejer at søge om visum til min mand, så han kan besøge Danmark 1 gang før, at vi holder brylluppet til sommer og derefter til februar vil jeg søge om familiesammenføring, når han er rejst tilbage - men så er der alle de krav med bolig mv.. Jeg tænker - hvad nu hvis man ikke kan finde nogle fremleje eller lejligheder. Hvad syntes du personligt af de erfaringer du har gjort dig angående de her sager om familiesammenføringer - syntes du det er klogest, at jeg venter med at søge om familiesammenføring og istedet søger om visum 2 gang til juli og vender tilbage med ham til Danmark efter brylluppet og derefter indlevere en ansøgning til US om familiesammenføring - så er jeg sikret på, at vi til den tid både har lejlighed og at jeg har fået jobbet, som også står i positivlisten (socialrådgiver). Er bange for, at jeg ikke kan opfylde alle disse krave til slut februar 2016 når jeg skal sende en FS ansøgning..
Hvis du også kunne svare på de to spørgsmål, som det sidste ville jeg blive enormt glad.