Hvor længe skal vi have været gift i Norge, før vi kan flytte hjem til DK?
Hvor længe skal vi have været gift i Norge, før vi kan flytte hjem til DK?
Hej alle til hobe, og på forhånd tak for al den hjælp som alle herinde så ivrigt og uselvisk deler ud af!:)
Jeg er en 37-årig, dansk statsborger, der har været kæreste med en Filippinsk kvinde på 27 i 1½ år nu. Vi mødtes da hun var Au Pair i Danmark, men efter hendes to år som Au Pair i Danmark, så blev hun Au Pair i Norge, hvor hun bor nu og har Au Pair-visum.
Jeg påregner snart at flytte til Norge, for at kunne være sammen med hende og for at vi kan blive gift. Efter ca. et halvt års tid i Norge regner jeg med, at vi rejser hjem til Danmark igen, og at vi der benytter os af EU-reglerne for Familiesammenføring til at vi fremover kan være en familie her i DK. Men der er mange ting, der skal gå op for at det kan lade sig gøre.
En af de ting er, at hun jo mister sit Norske Au Pair-visum så snart hun bliver gift med mig i Norge, eller sådan har jeg i hvert fald forstået det. Men hun mister jo ikke sit Norske Au Pair-visum, hvis hun bare bor sammen med mig.
Så derfor er det vigtigt for os at vide, hvor længe vi SKAL have været gift i Norge for med succes at kunne søge om familiesammenføring vha. EU-reglerne når vi kommer tilbage Danmark? Er der nogen regler for det i DK?
For hvis der ingen krav er til hvor længe man skal have været gift inden vi rejser hjem til DK og søger om familiesammenføring, så kan vi jo vente med at blive gift indtil slutningen af det halve år jeg regner med at være der. For så kan hun jo fortsætte med at være Au Pair og benytte sig af sit norske Au Pair-visum indtil da.
Jeg har naturligvis exceptionelt mange spørgsmål om dette virvar af regler, men indtil videre er dette en af de afgørende for mig. Så jeg håber, at nogen herinde ved hvordan reglerne er, og kan hjælpe os.
MP1977
Jeg er en 37-årig, dansk statsborger, der har været kæreste med en Filippinsk kvinde på 27 i 1½ år nu. Vi mødtes da hun var Au Pair i Danmark, men efter hendes to år som Au Pair i Danmark, så blev hun Au Pair i Norge, hvor hun bor nu og har Au Pair-visum.
Jeg påregner snart at flytte til Norge, for at kunne være sammen med hende og for at vi kan blive gift. Efter ca. et halvt års tid i Norge regner jeg med, at vi rejser hjem til Danmark igen, og at vi der benytter os af EU-reglerne for Familiesammenføring til at vi fremover kan være en familie her i DK. Men der er mange ting, der skal gå op for at det kan lade sig gøre.
En af de ting er, at hun jo mister sit Norske Au Pair-visum så snart hun bliver gift med mig i Norge, eller sådan har jeg i hvert fald forstået det. Men hun mister jo ikke sit Norske Au Pair-visum, hvis hun bare bor sammen med mig.
Så derfor er det vigtigt for os at vide, hvor længe vi SKAL have været gift i Norge for med succes at kunne søge om familiesammenføring vha. EU-reglerne når vi kommer tilbage Danmark? Er der nogen regler for det i DK?
For hvis der ingen krav er til hvor længe man skal have været gift inden vi rejser hjem til DK og søger om familiesammenføring, så kan vi jo vente med at blive gift indtil slutningen af det halve år jeg regner med at være der. For så kan hun jo fortsætte med at være Au Pair og benytte sig af sit norske Au Pair-visum indtil da.
Jeg har naturligvis exceptionelt mange spørgsmål om dette virvar af regler, men indtil videre er dette en af de afgørende for mig. Så jeg håber, at nogen herinde ved hvordan reglerne er, og kan hjælpe os.
MP1977
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Hvor længe skal vi have været gift i Norge, før vi kan flytte hjem til DK?
Hvad skal du leve af i Norge? Hvis du er selvforsørgende (fx grænsegænger eller pensionist) eller får job i Norge, så kan din kæreste få EU-opholdsret så snart blækket er tørt på vielsesattesten.
Dernæst skal du så blot blive boende i Norge ca. 6 mdr. hvis du IKKE arbejder der, eller ca. 3 mdr. hvis du gør, før I kan flytte til DK og bruge EU-reglerne igen.
Dernæst skal du så blot blive boende i Norge ca. 6 mdr. hvis du IKKE arbejder der, eller ca. 3 mdr. hvis du gør, før I kan flytte til DK og bruge EU-reglerne igen.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hej, mh og tak for det prompte svar:)mh skrev:Hvad skal du leve af i Norge? Hvis du er selvforsørgende (fx grænsegænger eller pensionist) eller får job i Norge, så kan din kæreste få EU-opholdsret så snart blækket er tørt på vielsesattesten.
Jeg kommer til at have et fuldtidsjob deroppe i den tid jeg er der.
1. Så baseret på det du skriver, vil det så sige, at der ingen danske regler er for, hvor længe jeg skal have været gift med hende i Norge, der afgør om vi kan få gennemført Familiesammenføring vha. EU-reglerne i DK?
Og 2. mener du så også, at så snart min Au Pair kæreste bliver til min kone i Norge, så får hun automatisk opholdsret/visum i Norge, så hun kan bo der som min kone indtil vi flytter tilbage til DK?
For problemet er jo, at når vi bor i Norge, og vi bliver gift så mister hun jo sit Au Pair-visum med det samme.
MP1977
Det er uden betydning, hvornår I gifter jer, når bare I er gift, inden I flytter videre til DK.
Din kone kan søge om norsk opholdskort, når I er blevet gift.
Som arbejdstager i Norge, behøver du kun være i Norge 2-3 måneder, før I kan flytte videre til DK.
Som arbejdstager i Norge, behøver du kun være i Norge 2-3 måneder, før I kan flytte videre til DK.
I skal alle have så mange tak for at svare mig så hurtigt og forsøge at hjælpe mig med det her kaos af regler:)skaanebo skrev:Det er uden betydning, hvornår I gifter jer, når bare I er gift, inden I flytter videre til DK.
Hej, Skaanebo!
Ved du hvilke regler der er for at hun kan få "opholdskort" i Norge? Kender du kravene, eller ved du hvor jeg kan se dem henne?
For hvis er ligegyldigt, hvornår vi bliver gift, så gør vi det nok sådan, at hun fortsætter som Au Pair med Au Pair-visum indtil kort før vi flytter hjem til DK. For så behøver vi ikke at få nogen opholdstilladelse eller andet visum i Norge. Hun bruger jo bare sit Au Pair-visum indtil vi bliver gift og stort set med det samme flytter hjem til DK.
HVIS det altså kan lade sig gøre sådan. Men hvis vi ikke kan gøre det sådan, så skal vi finde ud af, hvordan vi kan blive sammen i Norge efter hun har mistet sit Au Pair-visum, og indtil vi flytter hjem til DK.
Det er præcis samme regler, som I vil gøre brug af, når I vender tilbage til DK. EU-regler gælder for hele EU og EØS. Og som arbejdstager i Norge er det helt ligetil.
Igen, så er jeg SÅ glad for, at der er nogen, der gider at hjælpe mig med at finde en løsning på mit store problem, at jeg jo gerne vil giftes med min kæreste og tilbringe resten af mit liv med hende her i Danmark, på den bedste og korrekte måde! Så mange tak!skaanebo skrev:Det er præcis samme regler, som I vil gøre brug af, når I vender tilbage til DK. EU-regler gælder for hele EU og EØS. Og som arbejdstager i Norge er det helt ligetil.
Men, som jeg forstår det er det IKKE samme regler vi skal bruge, da forskellen er at når vi tager hjem fra Norge til Danmark sammen, så rejser vi SAMMEN som ægtepar over grænsen hjem . Og der bruger man EU-reglerne for familiesammenføring.
Men når jeg flyttet til Norge, og bor som arbejdstager i Norge og vi så bliver gift der, så må der da gælde nogle andre regler, ik`? Så må det da være helt alm. Norske regler, der gælder, ik`? Altså andre regler for, at min kone kan få opholdstilladelse eller nyt visum indtil vi rejser hjem til Danmark, ik?
Og når du skriver: "Og som arbejdstager i Norge er det helt ligetil", hvad mener du så? Hvad er kravene eller reglerne for, at min Au Pair-kæreste kan blive min kone og flytte ind ved mig, og have tilladelse til at bo i Norge indtil vi flytter hjem til Danmark? Ved du det? Og har du evt. nogle links til relevante hjemmesider eller lignende?
På forhånd tak for hjælpen!:)
MP1977
Det er præcis samme EU-regler I skal gøre brug af i Norge som når I flytter til DK. Dvs., som dansk arbejdstager er der ingen problemer i at din hustru er med dig i Norge og får et norsk opholdskort.
I skal derfor ikke benytte nationale norske regler, som er lige så besværlige som i DK.
I skal derfor ikke benytte nationale norske regler, som er lige så besværlige som i DK.
Hej, Skaaneboskaanebo skrev:Det er præcis samme EU-regler I skal gøre brug af i Norge som når I flytter til DK. Dvs., som dansk arbejdstager er der ingen problemer i at din hustru er med dig i Norge og får et norsk opholdskort.
Jeg er sikker på, at du ved, hvad du taler om, men jeg vil af gode grunde lige være HELT sikker, da det lyder lidt sært på mig...
For min kæreste bor jo allerede i Norge og har Au Pair-visum der.
1.Så kan det virkelig passe, at jeg som Dansker rejser til Norge og bor og arbejder der, og så vælger at blive gift med min Au Pair-kæreste i Norge, at jeg så er BEDRE stillet end hvis jeg var indfødt Nordmand og ville gøre det samme!? Altså, at jeg ikke skal opfylde de samme krav og regler for at hun kan få et norsk opholdskort?
For det ved jeg nemlig er tilfældet, når vi vil flytte hjem til DK. Altså, at vi er bedre stillet end, hvis jeg blev her i DK og bare søgte om ægtefælleopholdstilladelse her for min kone, og jeg så ville skulle opfylde alle de hysteriske danske regler for det, men fordi vi rejser OVER en grænse, som gift, så gælder EU-reglerne for familiesammenføring og vi er langt bedre stillet.
2. Men hvis det virkelig er tilfældet, hvor lang tid kan hun så opholde sig i Norge på et Norsk opholdskort som min kone? Så længe jeg har lyst til at bo der? Eller er der en tidsgrænse?
MP1977
EU-regler er ganske rigtigt meget mere fordelagtige end nationale norske eller danske regler. Og ja, det er såre simpelt. Tanken bag reglerne er, at hvis du ikke kunne bo i Norge med din kone, så ville du formentlig slet ikke vælge at arbejde i Norge. Derfor skal din kone naturligvis udstyres med et norsk opholdskort, således at du fortsat ønsker at blive i Norge og arbejde.
Et opholdskort udstedt efter EU-regler gælder normalt for 5 år, hvorefter det kan gøres permanent.
Et opholdskort udstedt efter EU-regler gælder normalt for 5 år, hvorefter det kan gøres permanent.