Jeg har et spørgsmål, som jeg har lidt svær ved at finde ud af.
Jeg er dansk statsborger og bor i Danmark halvdelen af året, men har samtidig opholdstilladelse (Greencard) i USA pga. mit amerikanske ægteskab. Har haft det i cirka 6 år. Jeg er hvert sted USA/Danmark cirka 2-4 måneder ad gangen, da jeg er udøvende kunstner.
I dag har min amerikanske mand opholdstilladelse i Danmark og vi vil nu i fremtiden tilbringe det meste af tiden her. Jeg vil nu ansøge om amerikansk statsborgerskab, inden jeg for alvor afslutter mit kapitel derover. Har netop nu afsendt en ansøgning i USA, da fra dags dato (1/9/2015) det jo er tilladt fra dansk side.
Mit spørgsmål lyder: Vil jeg nogen sinde få problemer med de danske myndigheder, at jeg har erhvervet et andet statsborgerskab samtidig med at jeg i al den tid har haft adresse i Danmark? Min datter har dobbelt statsborgerskab, og jeg erindrer ved fornyelse af hendes pas, at de fra dansk side spurgte til, om man tidligere eller har statsborgskab i et andet land.
Vil man fra myndighedernes side spørge ind til det dobbelte statsborgerskab og hvorledes det er erhvervet? For at opnå amerikansk statsborgerskab skal jeg have tilbragt halvdelen af tiden i USA indenfor de sidste 5 år, hvilket jeg har opnået ved at rejse frem og tilbage.
Vil bare være sikker på, at jeg ikke leger med ilden og sætter mit danske statsborgerskab over styr.
Håber meget på, at der er nogle der kan svare på dette lidt komplicerede spørgsmål?
Louie