HJÆLP med at hente min kone fra Irak til Sverige

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Omar110
Geografisk sted: Denmark
Kontakt:

HJÆLP med at hente min kone fra Irak til Sverige

Indlæg af Omar110 » 08.05.2009 18:08:50

JEg er en ung mang på 19, som er bosat i Sverige. Jeg driver en selvstændig forretning og deraf har jeg en god økonomi. Jeg har dansk statsborgerskab. Jeg ønsker at hente min kone på 18 år til Sverige og jeg ønsker at dette skal gå meget stærkt. Det eneste jeg ønsker at vide, er blot hvad der skal til før hun kan komme til Sverige eller måske Tyskland, jeg kræver ike at hun får opholdstilladelse. Hvor lang tid tager denne proces og hvad skal der til.

På forhånd tak for hjælpen
,........................

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2009 19:10:57

Hvis du er dansk statsborger, hvis du er bosat i Sverige, hvis du har en fornuftig økonomi via din forretning, og hvis I er gift allerede, så er det hele faktisk yderst simpelt. For så giver EU´s opholdsdirektiv dig en helt generel ret til at have din kone hos dig i Sverige.

Du skal derfor bare henvende dig til de svenske myndigheder og dokumentere, at du er dansk statsborger, at du er bosat i Sverige samt at du har en fornuftig privatøkonomi.

Herefter kan du så bede de svenske myndigheder om at udstede et gratis visum til din kone efter EU-reglerne "uden unødigt ophold", så hun kan slutte sig til dig i Sverige. I praksis vil dette nok sige, at det vil tage et par uger.

Hvis I ønsker, at hun skal være i Sverige i mere end 3 måneder, så skal du bede de svenske myndigheder om at udstede et opholdskort til hende, som i første omgang vil være gyldigt i 5 år.

Og så er den historie sådan set ikke længere. Når man anvender EU-reglerne, er der for så vidt slet ikke noget, der hedder opholdstilladelse. For efter EU-reglerne er ophold nemlig en helt generel ret, som ens familiemedlemmer har, og derfor ikke noget, der kræver en speciel tilladelse.

Bemærk også, at når du har boet i Sverige i mindst 10 uger, og når din kone har sluttet sig til dig, så kan I flytte videre til Danmark og få et opholdskort til hende efter de samme EU-regler, hvis I hellere vil bo i Danmark. Eller naturligvis til Tyskland, Frankrig, Italien. Hvor som helst i EU-/EØS-området, I måtte have lyst til at bo.

Det eneste krav i den forbindelse er, at du hver gang, I flytter til et nyt land, skal kunne dokumentere, at du er i stand til at forsørge både dig selv og din kone.

I kan derfor ikke flytte til et nyt land, blot fordi din kone har fundet sig et job i det pågældende land. Heller ikke selv om I sagtens kunne leve af hendes løn, indtil du selv fandt dig et job i det pågældende land.

Derimod kan I uden videre bosætte jer i et andet land, hvis du har fundet et job i det pågældende land. Eller hvis du f.eks. kan tjene penge ved at passe et job eller drive din virksomhed i et naboland.

Uanset om din virksomhed ligger i Sverige eller Danmark, kan I derfor frit vælge, hvilket af de to lande, I ønsker at bo i. Men fordi du er dansker, så skal I dog starte med at bo sammen i Sverige for at kunne anvende EU-reglerne i Danmark.

Moedoe

Re: HJÆLP med at hente min kone fra Irak til Sverige

Indlæg af Moedoe » 14.08.2015 17:07:59

Hej

Gælder denne regel fortsat?

skaanebo

Re: HJÆLP med at hente min kone fra Irak til Sverige

Indlæg af skaanebo » 14.08.2015 18:36:02

Ja. Læs menupunktet øverst her på siden under "Rådgivning".

Besvar