Greencard vs familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
istanbul

Greencard vs familiesammenføring

Indlæg af istanbul » 01.08.2015 11:28:52

Hej
Vi har søgt om greencard, og min mand fik lov til at blive her indtil hans sag er færdigbehandlet. Han har opholdstilladelse i et andet land som udløber lige om lidt og kan ikke forlænges.
Mit spørgsmål er om vi kan søge om familiesammenføring også? Altså kan man søge opholdstilladelse på to forskellige grundlag samtidig?

På forhånd tak.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Greencard vs familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 01.08.2015 11:51:31

Svaret er NEJ. Det står på https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... erelse.htm

"Hvis man indgiver ansøgning under et ophold i Danmark, kan man ikke få behandlet sin ansøgning, hvis man opholder sig ulovligt i Danmark, hvis man er udvist af Danmark, hvis man har fået fastsat en udrejsefrist, :!: eller hvis man venter på afgørelse på en ansøgning om en anden type opholdstilladelse. :!:

I disse tilfælde vil ens ansøgning blive afvist. Det betyder, at Udlændingestyrelsen ikke vil behandle ansøgningen, og at man er nødt til at forlade Danmark og indgive en ny ansøgning om opholdstilladelse fra sit hjemland. Dette gælder medmindre, Danmarks internationale forpligtelser tilsiger, at man alligevel kan få lov til at få sin ansøgning behandlet i Danmark."
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.08.2015 13:04:43

Hvis din mand rejser hjem og indgiver ansøgningen til den danske ambassade i hans hjemland, så kan han godt søge om to forskellige slags opholdstilladelser på en gang.

Men hvorfor har I fortrudt jeres valg? Når nu ansøgningen er i gang, og ansøgningsgebyret betalt, er det så ikke bedre bare at vente på afgørelsen? Hvis det ser ud til, at han ikke lever op til kravene for at få sit greencard forlænget, kan I jo søge om familiesammenføring til den tid. Når han først har opholdstilladelse, kan ansøgningen om en anden slags opholdstilladelse godt indgives her i landet.

Men hvis det er fordi, I tror, at han nok får afslag på greencard, fordi han ikke lever op til kravene, så er det bedst, at han rejser hjem og søger om familiesammenføring fra hjemlandet. Det bliver jo i så fald resultatet under alle omstændigheder, og så kan I vel lige så godt få det overstået med det samme.

istanbul

Indlæg af istanbul » 03.08.2015 10:08:00

Han har studieopholdstilladelse i et andet EU land nu. Nu har vi søgt om green card, vi mangler bevis for sproget. Han har så været op i en sprogtest, men vi har ikke fået resultatet endnu. Og hvad så hvis han ikke scorer nok point.
Det er derfor vi overvejer at søge om familiesammenføring, så opfylder vi alle kravene for familiesammenføring, da jeg bliver dansk statsborger.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 03.08.2015 10:17:05

Du 'bliver' - ikke 'er' - dansk statsborger - er du klar over, hvornår det vil finde sted?

Det bliver jo ikke før efter første tirsdag i oktober, hvor folketinget åbner igen. Dvs. efter den 6. oktober.
mh
Rådgiver for ÆUG

istanbul

Indlæg af istanbul » 03.08.2015 10:52:29

Jeg venter på dobbelstatsborgerskab træder i kraft. Den tyrkiske ambassade vil ikke give mig min løsningsattest. :( Så jeg venter at indfødsretskontoret og ambassaden løser problemet sammen, hvis ikke bliver det 1. September.

Besvar