Dobbelt husførelse - fradrag

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
LKW

Dobbelt husførelse - fradrag

Indlæg af LKW » 15.07.2015 22:13:31

Kære ÆUG

Jeg har forsøgt at kigge gennem de forskellige emner herinde, men har ikke kunnet finde det jeg søger svar på, så håber ikke jeg spørger om noget, der tidligere er besvaret.

Mit spørgsmål går på, om man gerne må få fradrag for dobbelt husførelse for at bibeholde opholdstilladelse, jf. kravet om samliv på fælles bopæl (jeg har ledt efter en udspecificering af dette krav, men har ikke kunnet finde det).

Min mand er udenlandsk statsborger og har fået opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring med mig efter danske regler. Jeg har imidlertid fået et deltidsjob, hvilket kræver at jeg tre/fire dage i ugen bor et andet sted, da det er langt fra vores fælles bopæl. Egentligt har jeg ret til at få fradrag for dobbelt husførelse, da vi nu har flere husholdningsudgifter i forbindelse med at varetage jobbet. Vi har selvfølgelig fortsat samme adresse, hvor jeg også bor ca. halvdelen af ugen.

Men kan det være et problem at få fradrag for dobbelt husførelse, når min mand skal søge om forlængelse af opholdstilladelsen? - Egentligt vil jeg tro, at vi har samme rettigheder som alle andre gifte par i Danmark, men jeg vil selvfølgelig gerne være helt sikker.

Håber I kan være behjælpelige med at afklare min usikkerhed.

/LKW

fundiver199

Re: Dobbelt husførelse - fradrag

Indlæg af fundiver199 » 16.07.2015 14:37:11

Fradraget i sig selv er ikke et problem nej. US vurderer helt selv, om de mener, at I lever op til samlivskravet eller ej. De forlader sig ikke på andre myndigheders vurderinger i den forbindelse.

LKW

Indlæg af LKW » 17.07.2015 22:17:23

Kære Fundiver
Tak for dit svar. Hvordan vurderer US, om man lever op til samlivskravet? - Er det udelukkende på, at man har samme folkeregisteradresse?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2015 09:05:49

Nej de vurderer, om I bor sammen. At have adresse et sted betyder jo ikke nødvendigvis, at man bor der. Hvordan de vurderer, om I bor sammen, det må du spørge US om. Det er vel det, de kalder for en konkret vurdering fra sag til sag.

LKW

Indlæg af LKW » 27.07.2015 22:30:21

Kære Fundiver

Endnu engang tak for dit svar.

Jeg har fundet en uddybning af kravet om samliv på http://www.lov24.dk/a/grundl%C3%A6ggend ... %C3%B8ring, hvor der i forbindelse med reglerne om familiesammenføring efter danske regler står:

"Videre kræves det, at ansøgeren skal have fælles bopæl med den herboende (efter at være blevet tildelt opholdstilladelse). Dette krav om samliv på fælles bopæl er som hovedregel opfyldt, hvis begge parter normalt dagligt opholder sig på fælles bopæl. Hvis det ikke er tilfældet, så vil udlændingemyndighederne foretage en konkret vurdering af, om de pågældende kan anses for at samleve på fælles bopæl. Afgørende vil i den forbindelse være, om de pågældende på trods af adskillelsen kan siges at opretholde et samliv, der er ”normalt”. I den forbindelsen vil årsagen til adskillelsen indgå. Er der eksempelvis tale om arbejdsmæssige årsager, vil kravet anses for opfyldt selv ved adskillelse af længere varighed (gælder f.eks. for beskæftigelse som langtidschauffør)".

Yderligere har jeg fundet et praksisnotat (godt nok fra 1999), hvor der står det samme, at samlivet ikke anses for ophævet, hvis man ikke dagligt opholder sig på fælles bopæl på grund af karakteren af den ene af parternes erhverv eller, hvis den ene af parterne har fast beskæftigelse i en anden del af landet.

Så det besvarer mit spørgsmål.

/Lisbeth

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2015 05:56:49

Min forventning vil også være, at så længe man indretter sig ud fra arbejdsmæssige forhold, så er samlivskravet stadig opfyldt.

MEN. Der er en grænse et eller andet sted. Hvis man har et godt job i nærheden af, hvor man bor, og herefter siger det op for i stedet at tage et job i den anden ende af landet og i den forbindelse indlogerer sig i en ejerbolig.

Så vil det begynde at smage af, at man reelt har forladt sin partner, og at det er ren proforma, at man stadig opretholder sin adresse hos partneren.

LKW

Indlæg af LKW » 28.07.2015 11:01:46

Ja, det lyder også logisk, at der i sådanne tilfælde kan sættes tvivl om, hvorvidt parret lever i et forhold.

I vores tilfælde har det været rigtigt svært for mig at få job i Aarhus, hvor vi bor. Da jeg fik tilbudt en stilling i København, ville det være utrolig ærgerligt ikke at kunne tage det på grund af samlivskravet. Jeg har et pendlerværelse i København og rejser hjem hver weekend + i ferierne (hvilket jeg også vil kunne bevise med kvitteringer). Som jeg læser udspecificeringerne af reglen omkring samlivskravet, skulle der således ikke være noget problem i det.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.07.2015 13:21:57

Jeg vil også mene, at det forhold, at dit valg af job er begrundet i arbejdsløshed, og at du overnatter på et "pendlerværelse", som du kalder det, taler kraftigt for, at jeres fælles bopæl i Aarhus stadig udgør centrum for dine livsinteresser. Og at samlivskravet dermed er opfyldt.

Men selvfølgelig er det i sidste instans US, der foretager den vurdering, hvis de bliver opmærksomme på, at der er noget, de måske burde interessere sig for. Men jeg har nu ikke indtryk af, at inddragelseskontoret ligefrem har tid til at lave opsøgende arbejde.

Så for at det overhovedet bliver til en sag, er der nok nogen, der skal fortælle dem om det. Og det er ikke sådan, at oplysninger automatisk vandrer fra den ene myndighed til den anden. I dette tilfælde f.eks. fra Skat. Der er regler om registersamkøring og meget andet i Danmark.

Sujan

Indlæg af Sujan » 28.09.2015 20:39:55

Hej,

Jeg har stået i lidt samme situation og brugt din argumentation overfor Udlændingestyrelsen, så ville bare sige tak for hjælpen! Og måske hjælpe lidt med min erfaring.

Jeg arbejder i Sverige og vi bor i Horsens, så jeg tager afsted i perioder. Jeg skrev og spurgte hvordan jeg skulle forholde mig til deres samlivskrav, om det virkeligt betød jeg skulle være arbejdsløs? Jeg har nu fået et brev om at det er helt i orden at jeg tager det svenske job.

Mvh Ditte

LKW

Indlæg af LKW » 28.09.2015 21:07:31

Hej Ditte

Det lyder da godt, at du har kunnet bruge dialogen til noget konstruktivt - og især lyder det godt, at Udlændingestyrelsen har skrevet tilbage til jer, at det ikke er noget problem i jeres situation.

Jeg har godt nok ikke selv skrevet til Udlændingestyrelsen, da jeg efter at læse reglerne, har følt mig overbevist om, at der ikke var noget problem i at bo hver for sig i perioder på grund af arbejdsmæssige årsager. Tror du, at man har pligt til at oplyse det?

Held og lykke med jobbet i Sverige :D

Pelle

Indlæg af Pelle » 29.09.2015 17:54:26

Hvordan vil i vurdere et praktikophold i udlandet i forbindelse med en uddannelse af 3-4 måneders varighed i forbindelse med opfyldelse af samlivskravet? Min kone skal i forbindelse med sit studie på universitetet i praktik og her giver det rigtig meget mening at hun gør dette i sit hjemland, Colombia. Det er så planen at hende og vores datter tager afsted og bor hos hendes mor mens jeg bliver hjemme i dk og arbejder i denne periode.

LKW

Indlæg af LKW » 29.09.2015 18:06:10

Hej Pelle

Har I familiesammenføring efter danske regler? Og i så fald, har din kone midlertidigt opholdstilladelse i to år eller de efterfølgende tre år, som man typisk får efter de første to år?

Umiddelbart tror jeg slet ikke dit spørgsmål handler om samlivskravet, men i stedet om reglerne vedrørende udlandsophold.

Hvis hun lige nu har midlertidigt opholdstilladelse i to år, er jeg ret sikker på, det ikke er noget problem, da man må rejse ud af landet i op til seks sammenhængende måneder. Hvis hun har midlertidigt opholdstilladelse i tre år (efter de første to år), mener jeg, at man må opholde sig i udlandet i op til 12 sammenhængende måneder.

Måske er der andre, der ved mere om det?

/Lisbeth

Pelle

Indlæg af Pelle » 29.09.2015 19:02:49

LKW skrev:Hej Pelle

Har I familiesammenføring efter danske regler? Og i så fald, har din kone midlertidigt opholdstilladelse i to år eller de efterfølgende tre år, som man typisk får efter de første to år?

Umiddelbart tror jeg slet ikke dit spørgsmål handler om samlivskravet, men i stedet om reglerne vedrørende udlandsophold.

Hvis hun lige nu har midlertidigt opholdstilladelse i to år, er jeg ret sikker på, det ikke er noget problem, da man må rejse ud af landet i op til seks sammenhængende måneder. Hvis hun har midlertidigt opholdstilladelse i tre år (efter de første to år), mener jeg, at man må opholde sig i udlandet i op til 12 sammenhængende måneder.

Måske er der andre, der ved mere om det?

/Lisbeth
Hej Lisbeth,
Yep, danske regler og vi fik FS for et år siden, så vi skal søge første forlængelse om ca 9 mdr.

Jeg har også læst at hun må rejse ud i op til 6 mdr ad gangen så det er jeg ikke så bekymret for. Det er mere at fordi jeg ikke rejser med hende og om der derfor kunne opstå et problem mht samlivskravet i dette tilfælde. Dog har jeg lige spurgt google og han gav mig det praksisnota du tidligere nævnte. Her står der eksplicit:
Såfremt den ene af ægtefællerne på grund af uddannelse ikke opholder sig dagligt på den fælles bopæl, vil udgangspunktet være, at udlændingelovens krav om samliv vil være opfyldt, hvis der er samvær på den fælles bolig i weekender samt i ferier. Ligeledes er udgangspunktet, at udlændingelovens krav om samliv vil være opfyldt, hvis adskillelsen skyldes kortvarige studieture eller kortvarige særligt intensive studieforløb (ikke over seks måneder pr. år).
Så jeg tror alt er fino for vores vedkommende :)
Tak for at du nævnte dette praksisnota, det giver mig ro at finde noget på skrift.

LKW

Indlæg af LKW » 03.10.2015 10:34:40

Hej Pelle

Så vidt jeg har forstået, er kravet om samliv ikke gældende, når man rejser udenlands. Jeg forstår det som, at det er et krav for at forhindre proformaægteskaber. Derfor tror jeg virkelig ikke, at der skulle være et problem i at du ikke tager med, når din kone tager på et 3-4 måneders udlandsophold uden dig - hvad end det så er på grund af studier eller privat rejse.

Ja - ham Google kan være fantastisk til at finde frem til svar :lol:

God rejse til din kone.

/Lisbeth

Besvar