Afrikansk kæreste - FS i Danmark eller Sverige??

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
majashein

Afrikansk kæreste - FS i Danmark eller Sverige??

Indlæg af majashein » 24.07.2015 17:01:30

Hej forum

Jeg er 22,5 år, dansk statsborger, studerende halvandet år endnu og har deltidsjob (månedlig indkomst inkl. SU ca. 8000-9000 dkk). Jeg har en kæreste i Uganda og vi vil gerne skabe en tilværelse sammen heroppe. Jeg skriver dette indlæg i et forsøg på at klarlægge, hvilken "vej" der er den bedste for os og ønsker derfor råd fra jer.

Jeg er som sagt studerende og under 24 år, derved vil der gå min. 1,5 år (højst sandsynligt længere) inden jeg kan opfylde de danske krav og desuden betale de 52.000 kr.
Hvis vi bliver gift i foråret/ sommeren 2016 og i denne forbindelse ansøger om FS i Sverige skal vi så vidt jeg har forstået, anmode efter de svenske nationale regler og behandlingstiden kan også vare op mod 1 år...

Håber at nogle vil hjælpe mig med at se, hvilken løsning der er den umiddelbar rette, når ønsket er, at han kan komme herop hurtigst muligt!

Har yderligere nogle spørgsmål: Vil min kæreste kunne gå på dansk sprogskole, hvis vi er bosat i Sverige? Kan han modtage nogen form for socialhjælp efter indrejse? Skal beløbet på de 52.000 kr. også betales, hvis vi som bosiddende i Sverige senere hen vil flytte til Danmark? Hvor længe er behandlingstiden, hvis vi søger om FS i Sverige - og kan noget fremskynde denne? Hvis vi får FS i Sverige, hvor længe efter er det så realistisk at vi vil kunne flytte tilbage til Danmark? Hvad skal gøres - og i hvilken rækkefølge i forbindelse med FS i Sverige?

Mange håbefulde hilsner og på forthånd tak, Maja

skaanebo

Re: Afrikansk kæreste - FS i Danmark eller Sverige??

Indlæg af skaanebo » 24.07.2015 18:11:09

Når du kun er 22,5 år ligger en fs i DK jo umiddelbart 1,5 år ude i fremtiden efter danske regler. Derimod kan I gøre brug af EU-regler, hvis I ønsker at slå jer ned i DK efter et ophold i fx Sverige. Eller I kan vælge at blive i Sverige og her også søge efter nationale svenske regler.

Hvis du fx flytter til Sverige i næste måned kan din kæreste søge via den svenske ambassade i sit hjemland og vente der, indtil opholdstilladelsen er bevilget. Det tager typisk et år, og I behøver ikke at være gift, og der stilles ingen krav til jeres økonomi. Hele processen og valgmulighederne er beskrevet under menupunktet "Rådgivning" øverst på siden.

majashein

Indlæg af majashein » 24.07.2015 19:48:26

Mange tak for dit svar.
Jeg tjekker nærmere under det menupunkt. Det lyder da dejligt, at vi ikke SKAL være gift for at sætte en sådan proces igang. Vil dog lige spørge om en ting, hvis jeg er bosiddende i Sverige og han ansøger, kan han så afvises? Og vil han da kunne modtage nogen form for ydelse efter at være flyttet til Sverige?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.07.2015 21:49:54

Han kan afvises, hvis han udgør en fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden. Eller hvis jeres forhold er proforma eller indgået ved tvang. Men ellers er det ligetil at få sin kæreste til Sverige.

Og ja, hvis du ikke kan forsørge din kæreste, kan I søge om socialhjælp.

majashein

Indlæg af majashein » 25.07.2015 13:37:10

Mange tak for hjælpen! Vi vil i slutningen af september sende en ansøgning om turistvisum til Danmark, så han kan komme på 3 ugers ferie heroppe til jul.
Hvad nu hvis, at jeg efter at have sendt denne ansøgning f.eks. fik en bolig i Sverige før hans turistophold eller under opholdet?
Samtidigt vil jeg spørge om, hvis jeg får bolig i Sverige og vi ansøger via svenske nationale regler om FS, kan han så udstedes turistvisum under behandlingen af ansøgningen, eller kan han ikke forlade sit land mens denne behandles?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.07.2015 19:44:12

For at tage det sidste først: Han kan ikke få visum til Sverige, mens Sverige behandler en ansøgning fra ham om opholdstilladelse. Men han kan naturligvis godt få visum til alle mulige andre steder, også inden for Schengen, hvis han ellers opfylder betingelserne for det.

Og så længe hans visum når at blive udstedt, mens du stadig bor i Danmark, burde det ikke være noget problem, hvis du efterfølgende flytter til Sverige.

majashein

Indlæg af majashein » 27.07.2015 12:01:37

Igen tak. Hvordan står vi, hvis min kæreste ønsker at medbringe sit særbarn? Kan jeg få visum til dem begge i Sverige - og hvordan står vi, hvis vi efterfølgende ønsker at flytte til DK?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.07.2015 12:17:32

Ja, barnet kan også få opholdstilladelse i Sverige, hvis den anden forældre giver tilladelse.

Barnet kan også medtages til DK, hvis I gør brug af EU-regler.

Besvar