søge om ophold i Sverige samt være gift.

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

lovebuine

Re: søge om ophold i Sverige samt være gift.

Indlæg af lovebuine » 24.07.2015 17:01:50

fik faktisk aldrig noget spørgeskema, fik brev fra dem idag hvor de skriver at min kone ikke kan optages i forsäkringskassan uden personnummer.

det søgte vi om i sidste uge hos skatteverket, og dem har vi også fået brev fra hvor der står man skal være bosat mindst et år i Sverige hvis min kone skal have personnummer samt min kone skal gå til nærmest skatteverket og vise opholdstilladelse fra migrationsverket. som vi selvfølgelig ikke har, da det kun er en uge siden der er søgt.
så enten kender skatteverket ikke reglerne ellers ved jeg ikke.

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 25.07.2015 08:27:04

som der nævnt flere gange herinde

"Fordelen ved at søge efter EU-regler er, at man så har alle rettigheder i Sverige i samme sekund, ansøgningen er afleveret til Migrationsverket. Dvs. man kan blive folkeregistreret hos Skatteverket, man kan begynde sprogskole eller job, osv"

men jo umuligt uden et personummer

vi skrev endda i ansøgning hos skatteverket at der er søgt under EU regler.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.07.2015 09:04:50

Helt generelt gælder, at man skal kæmpe for sin sag, hvis man vil gøre brug af det smuthul, som EU-reglerne om fri bevægelighed jo er i forhold til at følge national lovgivning.

Andre har altså lykkedes med at få deres ægtefæller folkeregistreret i Sverige (og i Danmark), inden opholdskort var blevet udstedt. Det er lykkedes, fordi de havde deres dokumentation i orden, fx fordi de rent faktisk arbejdede i Sverige, eller fordi deres ægtefæller var blevet tilbudt job i Sverige/Danmark og dermed havde brug for personnr.

Så man skal altså insistere på at få sin ret, hvis man vælger den vej, der hedder EU-regler.

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 25.07.2015 09:49:13

okay det vil jeg gøre. heldigvis fik jeg udbetaling danmark op af stolene ang det blå sygesikring som vi skal bruge til skatteverket også med hensyn til personnummer. så er de igang med at behandle vores sag.

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 12.08.2015 19:11:43

vi skal jo have registreret vores ægteskab hos den norske ambassade i oslo, ellers gælder det ikke i filipinerne. de skriver bla de skal have vores Extract of the population Register fra skatteverket på engelsk, ingen problemer den har vi fået, men de skriver også at det papir skal authenticated by the Ministry of Foreign Affairs in the country of marriage.

og det er jo i Sverige, hvad mener de med det? hvor gør man det?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.08.2015 22:36:32

Med 'de' mener du så de norske myndigheder? Normalt skal man ikke have legaliseret papirer fra andre nordiske lande, men hvis de insisterer, skal du have en apostille på. I Sverige fås den hos notaren: http://www.notariuspublicus.se/apostille/

Filippinerne er desværre ikke apostilleland, så hvis du vil have ægteskabet registreret der, skal der nok noget andet og mere til.
mh
Rådgiver for ÆUG

lovebuine

Indlæg af lovebuine » 13.08.2015 06:11:04

yes mener de norske myndigheder, må lige ringe til den norske ambassade om der skal være en apostille på. I øvrigt har jeg snakket med den svenske ambassade på filipinerne, de siger vores ægteskab skal registreres hos den norske ambassade i oslo og ikke mere.

Besvar