FS efter EU regler
FS efter EU regler
hej, håber der er som kan hjælpe mig med FS efter EU- regler.
Da min kone er under 24 har jeg overvejet at flytte til tyskland og blive boende der i et styk tid. Hvordan er reglerne der hvis jeg bor i tyskland og arbejder i DK. Kan det lade sig gøre at hun kan bo sammen med mig i tyskland og få opholdskort ?
MVH
Da min kone er under 24 har jeg overvejet at flytte til tyskland og blive boende der i et styk tid. Hvordan er reglerne der hvis jeg bor i tyskland og arbejder i DK. Kan det lade sig gøre at hun kan bo sammen med mig i tyskland og få opholdskort ?
MVH
Re: FS efter EU regler
Se menupunktet "rådgivning" øverst på siden.
Jeg har læst mig frem til at det godt kan lade sig gøre, men efter snak med www.indvandrerraadgivningen.dk er jeg blevet i tvivl om hvorvidt det er muligt. Jeg skal åbenbart arbejde meget tæt på grænsen for at det kan lade sig gøre fik jeg vide.skaanebo skrev:Se menupunktet "rådgivning" øverst på siden.
Der er masser af advarsler her på siden mod brug af både Go2Sweden og Indvandrerrådgivningen.
Men det er muligt at hun kommer til tyskland/DK med turistvisum og søger om opholdskort i Tyskland ? Jeg har ikke tænkt mig at flytte tilbage til Dk på nuværende tidspunkt.skaanebo skrev:Der er masser af advarsler her på siden mod brug af både Go2Sweden og Indvandrerrådgivningen.
Ja, har du ikke fået svar på det under menupunket "Rådgivning"? Det står ganske tydeligt:
"Hvis du flytter, medens dit familiemedlem opholder sig lovligt i Danmark på visumfrit turistophold, schengenvisum eller med en dansk opholdstilladelse, kan dit familiemedlem bare rejse med dig til det andet EU-land."
"Hvis du flytter, medens dit familiemedlem opholder sig lovligt i Danmark på visumfrit turistophold, schengenvisum eller med en dansk opholdstilladelse, kan dit familiemedlem bare rejse med dig til det andet EU-land."
hvad er der krav af bolig ? er det nok med 1-v lejlighed ?
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Der er ingen andre krav end at det ikke må være et såkaldt 'gennemgangsrum'. Dvs. det skal som minimum være et værelse, hvor man kan lukke døren efter sig, og som er godkendt til beboelse.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange takmh skrev:Der er ingen andre krav end at det ikke må være et såkaldt 'gennemgangsrum'. Dvs. det skal som minimum være et værelse, hvor man kan lukke døren efter sig, og som er godkendt til beboelse.
-
mh1
- Kontakt:
De tyske myndigheder har tidligere været tunge at danse med, har ignoreret EU-reglerne og har forlangt at opholdstilladelse var på plads før ægtefællen kunne komme.
Gentagne banken dem oven i hovedet med EU-reglerne har muligvis ført til at de nu har fået dem lært. Hvor let/svært det går afhænger også af hvor i landet du har tænkt dig at bo. Flensborg har været det sværeste sted at få sin ret, mens dem der har slået sig ned længere fra den danske grænse har haft det rimeligt let.
Jeg kan ikke sige, hvilken model der vil være bedst.
Gentagne banken dem oven i hovedet med EU-reglerne har muligvis ført til at de nu har fået dem lært. Hvor let/svært det går afhænger også af hvor i landet du har tænkt dig at bo. Flensborg har været det sværeste sted at få sin ret, mens dem der har slået sig ned længere fra den danske grænse har haft det rimeligt let.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
mh skrev:De tyske myndigheder har tidligere været tunge at danse med, har ignoreret EU-reglerne og har forlangt at opholdstilladelse var på plads før ægtefællen kunne komme.
hvor svært vil det være og få visum til Dk?
Jeg har tænkt mig at bo i flensborg og arbejde i DK.
Min kone er afghaner og bosat i moskva og har fast russisk opholdstilladelse.
-
mh1
- Kontakt:
Et turistvisum til DK er ikke nødvendigvis særligt svært at få.
Det svære KAN være at de tyske myndigheder stadig (i strid med reglerne) insisterer på at din ægtefælle ikke må søge om EU-opholdskort når hendes opholdsgrundlag 'kun' er et Schengen-visum.
Det svære KAN være at de tyske myndigheder stadig (i strid med reglerne) insisterer på at din ægtefælle ikke må søge om EU-opholdskort når hendes opholdsgrundlag 'kun' er et Schengen-visum.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange tak ,mh skrev:Et turistvisum til DK er ikke nødvendigvis særligt svært at få.
Hvor lang tid skal der står på invitation, får man altid 3 mdr. eller hvordan ?
-
mh1
- Kontakt:
Nej, man får til den periode man søger om, og man skal angive start- og slutdato.
Det er IKKE 3 måneder man får, man får maksimalt 90 dage.
Vær opmærksom på at visummet kan - og som regel er - gyldigt indenfor en periode der er længere end 90 dage - det betyder IKKE at nogen har været i julehumør og uddeler ekstra dage. Det betyder at man har en lille margin, så man har en chance for at vælge en billigere billet.
Det er IKKE 3 måneder man får, man får maksimalt 90 dage.
Vær opmærksom på at visummet kan - og som regel er - gyldigt indenfor en periode der er længere end 90 dage - det betyder IKKE at nogen har været i julehumør og uddeler ekstra dage. Det betyder at man har en lille margin, så man har en chance for at vælge en billigere billet.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Så for at hun kan blive her i 90 dage, så skal der står 90 dage i invitationen ?