Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.
Redaktører: ZB, AUG Board
-
pbj
Hej alle.
Jeg er gift med min partner fra Argentina. Vi har boet i England i snart 2 år hvor jeg har fast arbejde.
Jeg har tænkt mig at komme tilbage til Danmark og tage en ph.d.
Min partner vil også gerne tilbage til studierne, f.eks. en master-uddannelse.
Så vidt jeg kan se bør vi søge opholdstilladelse og ligestilling efter EU-reglerne, hvilket ikke burde være så svært.
Spørgsmålet er om min partner også kan opnå ret til SU?
fra su.dk:
http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... /Gift.aspx
Du er gift eller i registreret partnerskab med en EU- eller EØS-statsborger
Du kan søge om at blive ligestillet med danske statsborgere, hvis du er gift eller i registreret partnerskab med en statsborger fra et EU-land eller et EØS-land eller i Schweiz - uanset hvilket land du selv er statsborger i
Vil du søge om at blive godkendt til at modtage SU på lige fod med danske statsborgere efter denne regel, skal du opfylde tre betingelser:
du skal være gift eller i registreret partnerskab med en statsborger fra et EU- eller EØS-land eller Schweiz
og
din partner skal være arbejdstager eller selvstændig erhvervsdrivende i Danmark
og
du skal enten bo sammen med din partner, men denne er arbejdstager i Danmark, eller du skal have boet sammen med din partner, mens denne var arbejdstager i Danmark
For at have ret til SU, skal du opfylde alle tre betingelser.
så spørgsmålet er om jeg er arbejdstager som ph.d.-studerende i Danmark? Har ikke kunnet finde svaret?
-
fundiver199
Formentlig ikke. Ordningen blev for godt 20 år siden ændret fra et ansættelsesforhold til en uddannelse for at strømline den med ordningerne i andre EU-lande. Det betød, at hovedparten af den "løn", en phd-studerende modtager, blev ændret til at være et stipendie. Dog gælder dette muligvis ikke for en erhvervs phd., dvs. hvis det er en privat virksomhed, der finansierer hele møllen.
Din partner kan også opnå ligestilling efter de danske regler, hvis I søger om familiesammenføring. Så det er nok umiddelbart den bedste løsning for jer. Det står under "du er omfattet af §2, stk. 2 eller 3 i lov om integration"
http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx
-
pbj
Okay, tak for svaret.
Efter de danske regler skal man dog have boet i Danmark i mindst to aar:
Fra linket du sendte.
Vil du søge om at blive ligestillet med danske statsborgere efter denne regel, skal det være registreret, at du, umiddelbart før du søger SU, både har boet i Danmark i mindst to sammenhængende år og været gift eller i registreret partnerskab med en dansk statsborger i mindst to år. Du skal fortsat være gift eller i registreret partnerskab på det tidspunkt, du søger SU.
-
Pelle
Hej Pbj,
Jeg er phd-studerende på Aarhus Universitet ved det naturvidenskabelige fakultet og her kommer det an på hvor langt du er på studiet om du er arbejdstager eller studerende. Reglerne for os er beskrevet her
http://phd.au.dk/fileadmin/grads.au.dk/ ... ations.pdf
På side 21 er det nærmere beskrevet og her kan du se at der skelnes mellem phd-studerende og phd-fellow. En fellow er arbejdstager, mens en studerende er ja, en studerende

Typisk efter 1.5 års phd-studie har man en midvejseksamen og hvis man består bliver man fellow for de resterende 1.5 år.
Dette er nogle lokale regler for naturvidenskab på Aarhus Universitet, men det kan måske give dig lidt klarhed. Det er måske også sådan andre steder.
Det er selvfølgelig ikke godt nyt for din sag såfremt din partner ønsker at starte uddannelse med det samme, men i det mindste er der noget lidt mere konkret info.
Held og lykke!
-
Ronove
pbj skrev:Okay, tak for svaret.
Efter de danske regler skal man dog have boet i Danmark i mindst to aar:
Fra linket du sendte.
Vil du søge om at blive ligestillet med danske statsborgere efter denne regel, skal det være registreret, at du, umiddelbart før du søger SU, både har boet i Danmark i mindst to sammenhængende år og været gift eller i registreret partnerskab med en dansk statsborger i mindst to år. Du skal fortsat være gift eller i registreret partnerskab på det tidspunkt, du søger SU.
Det er kun den ene af flere muligheder for at blive ligestillet efter de danske regler. Hvis I bliver familiesammenført efter de danske regler har den ikke-danske partner også ret til SU fra den tid han/hun er familiesammenført og frem. Som fundiver siger, står det under "Du er omfattet af § 2, stk. 2 eller stk. 3 i lov om integration".
Ikke "Du er gift/i registreret partnerskab med en dansk statsborger".
-
pbj
fundiver199 skrev:Formentlig ikke. Ordningen blev for godt 20 år siden ændret fra et ansættelsesforhold til en uddannelse for at strømline den med ordningerne i andre EU-lande. Det betød, at hovedparten af den "løn", en phd-studerende modtager, blev ændret til at være et stipendie. Dog gælder dette muligvis ikke for en erhvervs phd., dvs. hvis det er en privat virksomhed, der finansierer hele møllen.
Din partner kan også opnå ligestilling efter de danske regler, hvis I søger om familiesammenføring. Så det er nok umiddelbart den bedste løsning for jer. Det står under "du er omfattet af §2, stk. 2 eller 3 i lov om integration"
http://www.su.dk/SU/betingelser/udenlan ... fault.aspx
Tak for svarene. Som Pelle skrev ser det ud som om at der er to forskellige "ansættelsesforhold" for ph.d.-studerende. Jeg har undersøgt nærmere og det ser ud som at det er netop dette der blev indført for 20 år siden. Man kan være "SU-ph.d.-stipendiat" eller "lønnet ph.d.-stipendiat" og jeg er blevet ansat efter "Finansministerits cirkulære om aftale om lønnede ph.d.-stipendiater og aftale om aflønning af ph.d.-studerende for arbejdsopgaver i forbindelse med forskeruddannelsen med tilhørerende protokollater". Som en del af ansættelsen skal man arbejde 840 timer for universitetet (svarer dog kun til 23.3 timer om ugen). Det virker umiddelbart som om jeg svarer til en offentlig ansat, men jeg vil gerne vide om der er nogen der har afprøvet denne formodning?