Jeg har mødt en kvinde i Thailand, der har et barn på 5 år fra et tidligere ægteskab. Faderen er død. Kvinden og drengen bor begge i Thailand. Jeg er dansk statsborger og boet i Sverige de seneste 8 år men arbejder i Danmark.
Kvinden har været på visum i Sverige hos mig fra februar til maj i år. Drengen var ikke med.
Mine spørgsmål er:
- iflg. "regnemaskinen" på nyidanmark.dk kan hun rejse ind igen i Sverige den 23. august med ret til at være her 90 dage. Vi har derfor tænkt os at søge om visum fra den dag. Er der risiko for at Sverige synes det er for agressivt at vælge den første dag efter de 180 dage?
- drengen er 5 år og skal med til Sverige i august. Vi fik hendes visum sidste gang på 1 dag. Er der risiko for, at Sverige ikke vil give drengen, da de måske opfatter FS nu? Eller er det kun et problem i DK?
- jeg har læst på ÆUG, at man ikke til DK må skrive hvad ens planer er ved ansøgning om visum. Da vi søgte om hendes visum til Sverige tilkendegav vi, at hun planlagde at flytte til Sverige allerede i år. Alligevel fik vi visum på 1 dag. Kan Sverige måske lugte lunten nu, når vi søger så hurtigt igen og denne gang tager hendes dreng med, så de får afslag?
- De skal bo sammen med mig i mit hus i Sverige. Huset ejer jeg sammen med min ekskone. Er der risiko for at Migrationsverket ikke bryder sig om, at de skal bo i et hus jeg kun ejer 50%, når vi søger efter EU-reglerne?
På forhånd tak
Sverige - nyt visum og så FS
-
fundiver199
Re: Sverige - nyt visum og så FS
Næh. En regel er da en regel, og 90 dage er 90 dage. Hverken mere eller mindre.mfewk skrev:- iflg. "regnemaskinen" på nyidanmark.dk kan hun rejse ind igen i Sverige den 23. august med ret til at være her 90 dage. Vi har derfor tænkt os at søge om visum fra den dag. Er der risiko for at Sverige synes det er for agressivt at vælge den første dag efter de 180 dage?
Det ville ikke være et problem i DK og burde sandelig heller ikke være det i Sverige. Når hun tidligere er udrejst i forbindelse med et udstedt visum, burde det næste visum være en ren formssag, uanset at hun denne gang medbringer sit barn.mfewk skrev:- drengen er 5 år og skal med til Sverige i august. Vi fik hendes visum sidste gang på 1 dag. Er der risiko for, at Sverige ikke vil give drengen, da de måske opfatter FS nu? Eller er det kun et problem i DK?
Dog må hun naturligvis ikke direkte sige eller skrive, at hun rejser med henblik på permanent bosætning i Sverige. Og derfor skal de også rejse på en returbillet.
Det afgørende er ikke fremtidige hypotetiske planer. Det afgørende er alene, om man har tænkt sig at udrejse i overensstemmelse med det udstedte visum eller ej. Men mindre visum hører under de særlige EU-regler, er det KUN til kortvarige ophold. Det er ALDRIG en enkeltbillet.mfewk skrev:- jeg har læst på ÆUG, at man ikke til DK må skrive hvad ens planer er ved ansøgning om visum. Da vi søgte om hendes visum til Sverige tilkendegav vi, at hun planlagde at flytte til Sverige allerede i år. Alligevel fik vi visum på 1 dag. Kan Sverige måske lugte lunten nu, når vi søger så hurtigt igen og denne gang tager hendes dreng med, så de får afslag?
At det så i praksis kan blive det alligevel, hvis man får EU-opholdsret ved at gifte sig under besøget, eller får processuelt ophold i lande som Danmark, der tillader dette, er en anden sag.
Ved selve visumudstedelsen gælder kun de rene Schengenregler (med mindre man har EU-opholdsret), og derfor er det altid dem, som ambassaderne følger. Både svenske og danske og alle mulige andre schengenlandes.
De svenske myndigheder interesserer sig ikke for, hvordan du bor. Kun om du har proforma adresse. Dog må der højest bo en kernefamilie i hvert beboelsesrum. Men antallet af kernefamilier stiger jo ikke, fordi din kone flytter ind, da du selv bor der i forvejen.mfewk skrev:De skal bo sammen med mig i mit hus i Sverige. Huset ejer jeg sammen med min ekskone. Er der risiko for at Migrationsverket ikke bryder sig om, at de skal bo i et hus jeg kun ejer 50%, når vi søger efter EU-reglerne?