Efter ny regering

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Yookai

Efter ny regering

Indlæg af Yookai » 28.06.2015 21:49:08

Hej

Det er min første gang, jeg skriver på denne side. :)

Jeg går lidt rundt med bekymeringer, for den ny regering vi har fået. Jeg skal snart giftes og vil gerne søge FS til efteråret, måske nov eller december.
Spørgesmål er om det blive ændre regler ind for FS?
Hvor langt tid tager det at ændre regler til FS? Tror i om jeg kan nå at søge i den gamle regel, hvis jeg søger ind i år?
Håber i vil svare mig og hjælpe mig.
På forhånd tak
S

skaanebo

Re: Efter ny regering

Indlæg af skaanebo » 28.06.2015 21:53:58

Ja, der kommer nye regler snarest muligt, måske allerede til september/oktober. Og asylstramningerne og lavere sociale ydelser skal efter sigende komme til at gælde allerede inden sommeren er omme.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2015 09:22:53

Mht. tidshorisonten åbner Folketinget den første tirsdag i oktober. Herefter skal der forhandles, så skal der laves et lovforslag, herefter skal det i høring, og til sidst skal det behandles 3 gange i Folketinget.

Hvis regeringen virkelig skynder sig, kan den nå at få en lov vedtaget før nytår. Men det kommer jo også an på, hvor højt prioriteret, det er. Da vi fik ny regering i 2011, trådte dens nye regler om familiesammenføring først i kraft 15. maj året efter. Og dens nye regler om permanent ophold trådte først i kraft 1. juli året efter.

Venstre har sagt, at de til efteråret vil fremsætte lovforslag om ændrede regler for familiesammenføring og permanent ophold. Men det er jo en mindretalsregering, så på nuværende tidspunkt er det usikkert, hvad den egentlig kan finde flertal for i Folketinget.

Et af regeringens 3 støttepartier, Liberal Alliance, har stemt for de nuværende regler tilbage i 2012, og vil ikke nødvendigvis stemme for en hvilken som helst form for stramninger.

Dog kan man sige, at stramninger på det økonomiske område nok er noget, som alle 4 partier bag regeringen relativt let kan blive enige om, da de ligger fint i tråd med Liberal Alliances slogan om "åbne grænser lukkede kasser".

Summa summarum ved vi, hvilke regler vi har, men ikke hvilke vi får. Eller hvornår, udover at der nok ikke begynder at ske noget før den 1. tirsdag i oktober, fordi Folketinget holder sommerferie indtil da.

Så der er da ingen særlig grund til at udsætte det, hvis man går med planer om at søge familiesammenføring og lever op til de nuværende krav.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 13.07.2015 10:19:27

Integrationsydelsen er indført per 1. september: http://bm.dk/da/Aktuelt/Pressemeddelels ... dinge.aspx

Bemærk, det også rammer hjemvendte danskere, som ikke har været vandrende arbejdstagere i EU.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2015 10:52:10

Det rammer, lige som i sin tid starthjælpen, danskere, med mindre de efter deres ankomst til Danmark har opnået arbejdstagerstatus. Dvs. har arbejdet i mindst 10 uger og herefter er tilmeldt arbejdsformidlingen osv.

Har en dansker boet og arbejdet 2 år i Sverige, og flytter hun herefter til Danmark og søger om kontanthjælp, vil hun få introduktionsydelse.

Men A-kasse anciennitet kan jo overføres fra det ene EU-land til det andet. Så det understreger vel bare, at det er et rigtigt dårligt sted på budgettet at spare. Uanset om man bor i Danmark eller i f.eks. Sverige.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2015 10:55:27

PS. Danskere vil jo også, relativt automatisk, kunne få det nye tillæg på 1.500 kroner om måneden for bestået danskprøve. F.eks. vil Folkeskolens Afgangsprøve fra 9 klasse udløse det tillæg.

Så mon ikke det tillæg i virkeligheden mest er et forsøg på yderligere at målrette forringelsen af ydelserne mod flygtninge, og i videst mulig omfang friholde danskere?

Det gætter jeg på. Især fordi mange flygtninge indplaceres på det laveste trin i danskundervisningen og dermed slet ikke bliver ført frem til at bestå den prøve fra det mellemste trin, som bliver kravet for at få tillægget.

Besvar