Forlovelse i Tyrkiet, ring med?

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Weygan

Forlovelse i Tyrkiet, ring med?

Indlæg af Weygan » 12.07.2015 10:39:25

Hej, jeg er ny på dette fora.

Jeg har været sammen med min tyrkiske kæreste i snart 6 år, og det er blevet tid til at jeg går på knæ og frier til hende. Jeg har købt en rigtig flot ring til hende, og har set ufatteligt meget frem til at komme til Tyrkiet her i August og fri.

Dog, så er jeg i mellemtiden blevet gjort opmærksom på, af familie, at der måske kan være problemer med at få ringen med til landet - fordi den har en høj værdi (mellem 10-15 tusinde danske kroner). Der var lidt splittede meninger omkring dette, hvor nogen mente det bestemt ikke ville være noget problem og andre mente det måske kunne. Jeg skal stadig selv ringe til Told&Skat og høre mandag, om det er noget de kan hjælpe med at besvare, da jeg ikke ved hvem jeg ellers skal kontakte. Ville gerne kontakte den tyrkiske toldmyndighed, men har ikke kunnet finde nogen måde at gøre dette på, desværre.

Er der nogen her, som har lidt mere forstand på dette - da jeg helst ser at jeg ikke blive holdet tilbage til en samtale om, hvad jeg skal med sådanne en ring (man kunne tænke salg) eller have dem konfiskere den, hvis jeg vil fortsætte ind i landet. Håber, at der er nogen her der kan kaste lidt lys over dette.

På forhånd, rigtig mange tak! Håber, at blot én kan hjælpe mig! Tak!

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Forlovelse i Tyrkiet, ring med?

Indlæg af mh1 » 12.07.2015 18:29:38

Jeg skulle lige have den vendt - du tager ringen med FRA DK?

I så fald gælder følgende: http://www.mfa.gov.tr/turkiye_ye-ait-gu ... eri.tr.mfa
"Soru: Yolcu beraberinde kıymetli maden, taş ve eşya getirilmesi mümkün müdür?
Cevap: - Yolcular, beraberlerindeki kendilerine ait değeri 15.000.-ABD Dolarını aşmayan ve ticari amaç taşımayan ziynet eşyası niteliğinde kıymetli madenlerden ve taşlardan yapılmış eşyayı yurda getirebilirler ve yurt dışına çıkarabilirler. Daha fazla değerdeki ziynet eşyasının yurt dışına çıkarılması, girişte beyan edilmiş olmasına veya Türkiye'den satın alınmış olduğunu tevsik etme şartına bağlıdır."

Altså: du må medbringe fx netop en forlovelsesring til personlig brug til en værdi af op til 15.000 US$. Så ingen grund til nervøsitet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan

Indlæg af Weygan » 12.07.2015 21:31:37

Hej mh, mange tak!

Ja, jeg har købt og tager forlovelsesringen med fra Danmark. Ville give hende den største overraskelse, da når jeg er der, så er vi hele tiden sammen og ikke ville kunne købe noget, uden at hun opdager det. Du har reddet min dag, med den tekst! Det er jeg simpelthen så lettet over. Pyha!

Må jeg spørge om et enkelt råd til?
Jeg taler ikke tyrkisk, og har ingen derovre (ud over hende) der taler engelsk.
Jeg vil meget gerne vise hendes forældre (i sær faderen) respekt, og spørge ham om jeg må fri til hans datter. Jeg har forberedt en tekst, som jeg har en ven, der vil oversætte for mig til Tyrkisk.

Jeg har to måder jeg kan gøre det på:
1. Holde en tale (læse mere-eller-mindre op) for dem, så jeg selv siger det med mine egne ord. Hvor hun dog også vil være til stede, og så frie samtidig, mens de er der. Efter jeg har fornemmet om de siger ja eller nej først selvfølgelig. Vi har været sammen i 6 år, og de ved at vi gerne vil være sammen. Hun er selv helt sikker på, at de siger ja.
2. Give dem sedlen, så de kan læse hvad det er jeg vil sige og give mig et ja/nej, hvorefter jeg kan lave et mere romantisk frieri, hvor det kun er hende og jeg.

Havde de talt englesk, eller jeg mere end de små 80 tyrkiske ord jeg kan, så havde en samtale være det klare at foretrække. Men jeg står lidt i den situation, at jeg må improvisere det bedste jeg kan, og stadig udvise dem min aller største respekt.

Jeg vil helst ikke fri, uden at have fået hendes forældres velsignelse.

Nogen tanker om dette, hvis du mh eller en anden kender mere til tyrkisk kultur og traidition? :-)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.07.2015 23:19:25

Det traditionelle er at det slet ikke er frieren, som frier, men hans forældre som med nogle bestemte vendinger fremsætter ærindet.

Forældre + frier indfinder sig, den udkårne sendes ud for at lave kaffe. Hun serverer for forældre + frier, og hvis hun spilder i underkoppen betyder det, at hun ikke er interesseret. Medmindre de unge kender hinanden og alle ved, at det ikke betyder noget, så er det at spilde i underkoppen en måde at forhindre frier-forældrene i at fremsætte frieriet, sådan at de blot kan sluge kaffen og gå, uden at tabe (for meget) ansigt ;)

Du kan læse noget her, som passer! (altså JA, du skal slæbe en stor æske chokolade med og en stor buket, og JA, din kæreste kan finde på at putte salt i din kaffe) http://merhabaforums.com/turkish-langua ... t7286.html

I øvrigt ved du vel, at det er dine forældre/dig, som forventes at afholde udgifterne ved brylluppet? Jeg vil gætte på at din kærestes forældre vil anse det for vigtigt for hendes og ikke mindst deres egen anseelse at der bliver et ikke alt for skrabet bryllup.

Bruden skal komme med sådan noget som sengetøj og håndklæder = en brudekiste, mens brudgommen(s slægtninge) skal sørge for bolig mm. Desuden skal de give bruden 22-karat armbånd, 'cumhuriyet altin', penge og andre guldsmykker. Du bør give hende et sæt: halskæde, øreringe og ring. Når der er tale om udlændinge er det dog acceptabelt at de fx fortæller at gaverne står i DK, da man jo godt ved at det kan give bøvl at få guld og penge med ud af Tyrkiet. Det er dog vigtigt, at din kone kan fremvise nogle solide 'burma bilezigi', guldarmbånd for naboerne, fordi det er bevis for at dine forældre respekterer hende. Hellere 2 store end 4 små. Google det, så du ved hvad det er. De kan sælges igen for ounce-prisen, når naboerne er ude af syne, noget tab bliver der så, men bryllup i DK er jo heller ikke gratis.
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan

Indlæg af Weygan » 13.07.2015 06:04:00

Det er vel den meget traditionelle måde, at gøre det på?

De ved dog godt, at mine forældre ikke blot kan rejse til Tyrkiet, og er meget forstående over for, at jeg ikke er fra tyrkiet, eller tyrkisk. Jeg taler heller ikke tyrkisk selv, og har ingen oversætter, når jeg er derovre. Så jeg må simpelthen gøre mit absolut bedste, med de midler jeg har til gode, også pga. sprogbarrieren.

Heldigvis ved jeg, at hun har talt med dem selv, og hun har en fornemmelse af, at de ikke vil sige nej, da det vigtigste for dem er, at hun er glad og passet godt på.

Jeg må se hvordan jeg bærer mig ad, når jeg kommer derover! :-)

Du skal have rigtig mange tak!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.07.2015 10:08:08

Jeg ville nok i dit sted i det mindste medbringe chokolade, buket og naturligvis ringen.

Du bør måske også først (før du kommer med buketten) snakke med din kommende svigermor (oftest er det kvinder, der bedømmer om en frier er passende), og evt. lade hende forberede din kommende svigerfar. Eller lad din kæreste om dette skridt.

Det med at ankomme med en stor æske chokolade og buket er også for naboernes skyld, altså de bør kunne se at datteren omsider bliver behørigt gift (det er jo det forventelige næste skridt) - de har sikkert observeret din kommen og gåen, og sladderen trives rigtig godt i Tyrkiet.

Mht. bryllup: Da min yngste svoger blev gift var det et beskedent bryllup med kun den nærmeste familie og nogle få venner, da min nu afdøde svigermor var enke og brudens forældre ikke særligt velhavende, og brudgommen selv igennem nogle år havde hutlet sig fra det ene tidsbegrænsede projekt til det andet som ung ingeniør. Deres bryllupsgave bestod overvejende i noget usynligt, nemlig i at slægtninge betalte deres respektive studiegæld. Men kortegekørsel hører sig til, man kører dyttene rundt så alle kan se og høre at det unge par nu er blevet respektable ;)
mh
Rådgiver for ÆUG

Weygan

Indlæg af Weygan » 13.07.2015 17:43:15

Nu kender de mig heldigvis, fordi jeg har været hos dem et par gange. Både hos hende selv på hendes universitet og hos hendes forældre om sommeren, i en måned ad gange hver gang.

Hun har allerede snakket med sin mor om det, og hun har givet udtryk for, at det vigtigste for dem, er at hun er glad, så det er jo et godt tegn. Jeg er altid nervøs for faderens reaktion, fordi når øjeblikket kommer, så ved jeg jo ikke præcis om hvad han siger, så det er meget nervepirrende. Håber på et ja!

Vi har været sammen i 6 år, jeg tænker at de måtte have stoppet os før, hvis de ikke var ok med os. Men man ved jo ikke, et ægteskab er pludselig meget mere seriøst!

Jeg kan ikke tage det med fra Danmark, jeg må finde en måde at købe det på i Tyrkiet. Problemet er bare, at fordi vi er i sommerhus, og ingen taler engelsk ud over mig og hende, så bliver det meget svært at skaffe på en diskret måde.

Jeg skal også fri til hende, så hun ikke ved, at 'nu' sker det! Og hun regner nok lidt ud, hvis jeg pludselig gør noget meget traditionelt at gøre.

Jeg ved bare, at det er hende jeg vil være sammen med, og jeg ved at hun vil det samme. Det er der slet ingen tvivl om overhovedet! :-)

minkza

Indlæg af minkza » 02.08.2015 03:50:33

Very nice!i love it. :D

ร่วมเล่นสนุกๆไปกับพวกเรา ได้ที่นี่ คาสิโนออนไลน์

Weygan

Indlæg af Weygan » 14.09.2015 23:31:52

Lige en opfølgning.

Ringen kom med til Tyrkiet uden problemer overhovedet. Jeg er kommet tilbage til Danmark som en glad ny-forlovet mand. Fik hendes forældres fulde accept, og hun sagde også ja og var lige så glad som jeg selv.

Så det bliver en lys fremtid, at gå i møde!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.09.2015 18:46:12

Tillykke med det :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar