Er dette normalt procedure

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Chr. R.

Er dette normalt procedure

Indlæg af Chr. R. » 06.07.2015 08:49:53

Hej

I forbindelse med ansøgning om et visum med 2 indrejser (dækkende to oplyste perioder), fik min forlovede udstedt et visum med et stort flot 2-tal i rubrikken for antal indrejser.

Da jeg får en kopi af det pågældende visum, opdager jeg til min store overraskelse, at de 2 indrejser visumet giver mulighed for, er begrænset for den første periode der blev søgt om. Forespurgt ambassaden om der ikke er tale om en fejl, idet der blot er ansøgt om en indrejse til hvert besøg, og der således ikke er en fejl i antallet af tildelte dage samt hvor lang tid visummet gælder.

Ambassaden svare tilbage, at der er givet afslag på ønsket om 2 besøg, og de derimod har givet lov til to indrejser i forbindelse med det første besøg, hvilket der ikke er søgt om, ej heller behov for. Der er ikke givet nogen begrundelse på afslaget på ønsket om besøg nummer 2.

Jeg mener der er lavet en fejl, idet der er tydeligvis er givet lov til 2 indrejser (som ønsket og søgt), men man har glemt at lægge de 2 perioder sammen samt angive en korrekt udløbsdato. Det giver jo ingen mening at udstede et visum med flere indrejser end der reelt er behov for samt ansøgt om.

Er dette normalt, man får udstedt et visum med flere indrejser end der søges om i forbindelse med ET besøg???

skaanebo

Re: Er dette normalt procedure

Indlæg af skaanebo » 06.07.2015 09:00:09

Det afgørende er hvor længe visum gælder for. Det kan jo maks gælde for 90 dage.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 06.07.2015 10:47:17

skaanebo skrev:Det afgørende er hvor længe visum gælder for. Det kan jo maks gælde for 90 dage.
Der er ansøgt om 29 + 21 dage, og det indenfor en periode på 6 måneder (mere præcis 5 måneder).

Der er kun givet "grønt" lys for de første 29 dage, og med en slutdato der matcher dette. Omvendt, så er der altså udstedt et visum der dækker 2 indrejser :?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.07.2015 11:02:53

Så skal der jo bare søges om nyt visum efter det første besøg.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 06.07.2015 12:58:30

skaanebo skrev:Så skal der jo bare søges om nyt visum efter det første besøg.
Jo jo, men det undre mig man søger om 2 indrejser, og faktisk også får de ønskede 2. Men at de 2 indrejser er begrænset til perioden for det første besøg, det kan vi jo ikke bruge til noget, altså den 2. indrejse.

At vi så skal ansøge på ny, det er jeg/vi desværre nok klar over, men vi undre os meget os "afslaget" og så den ekstra indrejse der ikke var søgt om.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.07.2015 13:53:42

Hvis det er første gang, der er søgt om Schengenvisum, så får man normalt ikke noget multiple entry visum, men kun single entry.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 06.07.2015 14:27:00

skaanebo skrev:Hvis det er første gang, der er søgt om Schengenvisum, så får man normalt ikke noget multiple entry visum, men kun single entry.
Men her gives der jo to indrejser, blot er den anden en der ikke er søgt om, eller heller ønsket. Så er det normalt at give noget man ikke har søgt om, og samtidig ikke få det man ønskede. 2 indrejser er vel 2 indrejser, så hvorfor dette cirkus?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.07.2015 15:21:50

Det er helt "normalt" ikke at få det, man ønsker, hvis det er første gang man søger om Schengenvisum.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.07.2015 15:21:50

Det er helt "normalt" ikke at få det, man ønsker, hvis det er første gang man søger om Schengenvisum.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 07.07.2015 04:20:30

skaanebo skrev:Det er helt "normalt" ikke at få det, man ønsker, hvis det er første gang man søger om Schengenvisum.
Jeg er ikke sikker på du forstår mig.

Herfra er der fuld forståelse for, at man "ikke bare" får udstedt et visum med det antal indrejser og antal dage man ønsker. Det er så heller ikke sket i vores situation - vi ønskede 2 indrejser til to perioder, altså en indrejse til hver.

Så er det jeg ikke forstår, at man ikke giver os det der er søgt om, men derimod giver os en ekstra indrejse i forbindelse til den første periode. Dette er der ikke søgt om, ej heller behov for.

2 indrejser er vel i bund og grund 2 indrejser, så hvorfor skriver den ene hånd et afslag, samtidig med den anden hånd giver en ekstra ikke ansøgt indrejse? Det er den procedure jeg ikke forstår eller ser nogen logik i. Og dette er baggrunden for denne tråd.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.07.2015 04:34:55

Du kan kun få svar på dit spørgsmål hos den ambassade, der har behandlet ansøgningen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2015 06:33:48

Måske ønsker man ikke at udstede et visum med en gyldighedsperiode på 6 måneder til en person, der aldrig tidligere har besøgt Schengen, fordi man er nervøs for, at den pågældende ikke kan finde ud af at administrere det og glemmer at tælle dage inden for de 6 måneder.

Måske siger proceduren eller den interne vejledning derfor, at et 1-gangs visum højest må have en gyldighedsperiode på 90 + 14 dage.

Men omvendt er der jo ud fra den betragtning ikke noget i vejen for at tillade personen at rejse ind og ud af Schengen et par gange inden for de 90 + 14 dage. Hvilket man så har givet lov til, fordi det er det, der er søgt om.

Som skaanebo skriver, kan kun den person/myndighed, der har truffet afgørelsen, redegøre for sine motiver. Så hvis det VIRKELIG er vigtigt for dig at vide, hvorfor din kæreste ikke også har fået afslag på 2 indrejser, må du kontakte ambassaden og spørge dem.

Men umiddelbart er det da ret usædvanligt at rette henvendelse til en myndighed for at spørge, hvorfor man ikke har fået afslag på noget, man har søgt om.

Chr. R.

Indlæg af Chr. R. » 13.07.2015 07:19:23

Tak for dit indlæg fundiver199.

Hele sagen omkring dette visum er/blev en voldsom kompliceret sag. Som svar til dit indlæg kan det oplyses, at jeg/vi mod gældende vejledning, faktisk har købt flybillet og vedlagt det som dokumentation da der blev ansøgt. Det er ligeledes blevet oplyst telefonisk overfor en ansat. Dermed burde der herfra synes at være kontrol med administrere og tælle dagene under besøgene.

Jeg har ligeledes en mail liggende, hvori der oplyses at der VIL blive udstedt et visum med 2 indrejser, såfremt ansøgningen lever op til kravene herfor, også når der er tale om en første gangs ansøger. Personligt har jeg svært ved at se, hvori ansøgningen kunne have været mere positiv herfra.

Men uanset hvad, så er det min klare fornemmelse, at vi ikke får udstedt et visum til de ønskede 2 indrejser, hvorfor vi må søge igen om den anden indrejse. Spild af tid, penge og ressourcer hvis man spørger mig, men sådan skal det åbenbart være :(

Jeg er så småt begyndt at få øjnene op for den frustration og modvilje, som også en "god" udlænding bliver mødt med.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2015 07:25:34

Da afgørelsen ikke giver din kæreste fuldt medhold, kan I klage til Udlændingestyrelsen over den del af afgørelsen, som I er utilfredse med. Det ville jeg nok vælge at gøre, som du beskriver forløbet.

Hvis der ikke er givet hverken begrundelse eller klagevejledning, lever afgørelsen sådan set ikke op til kravene i den danske forvaltningslov, og kan dermed reelt være ugyldig.

En alternativ mulig forklaring kunne være noget så simpelt som, at ambassaden har lavet en fejl men bare ikke vil indrømme det. Og det kan en klage til US være med til at kaste lys over.

Da flybilletten allerede er købt, er afgørelsen byrdefuld for jer, og det synes jeg godt kan retfærdiggøre en klage.

Besvar