Barsel og opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sofanisse

Barsel og opholdstilladelse

Indlæg af sofanisse » 29.06.2015 16:16:05

Hej rødder, jeg står i den heldige situation at jeg skal være far :D Desværre har det vist sig at være ganske svært at få klart svar om min kone må modtage barselsdagpenge, og jeg håbede at der måske var en af jer herinde der kunne hjælpe os med at få afklaret dette.

Lidt om os: Vi er begge i arbejde og opfylder alle udlændingestyrrelsens krav til familliesammenføren, vi har på intet tidspunkt modtaget noglen form for kontant hjælp fra det offentlige og min kone har lige fået forlænget sin opholds tilladelse for første gang (til en 3 årig).
Min kone har fast arbejde med en kontrakt der lyder på 37 timer (Tjener på en resturant), men dog ingen overenskomst eller ligende og hun står heller ikke i a-kasse, men derfor ville vi jo normalt kunne stadig kunne få udbetalt barselsdagpenge fra udbetalingdanmark. Her opstår forvirringen så, jeg er begyndt at undersøge div. regler omkring dette for at være sikker på at hun nu ikke bliver smidt ud eller ikke kan få hendes permanente eller forlænget opholds tilladelse.

Jeg har talt med udbetalingdanmark og de konfirmere at hun er kvalificeret til at modtage barselsdagpenge, men at de ikke kunne svare på om det ville give problemer med hendes opholdstilladelse. Herefter blev jeg rådet til at tage kontakt til udlændingeservice, som blev skide sure over at jeg kontaktede dem og sendte mig tilbage til udbetalingdanmark. Efter en del tid i telefonen fik jeg endnu engang forklaret vores situation, og telefon damen fik snakket med en kollega der mente at hun i et par andre tilfælde havde hørt at nogle var kommet i klemme og skulle tilbage betale barselsdagpengene for at kunne få opholdstilladelse. Jeg har efterfølgende undersøgt loven omkring dette https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... hjaelp.htm og syntes at der står der præcis modsatte af hvad jeg fik oplyst. Jeg er derfor både forvirret og lidt fortvivlet om hvad jeg skal gøre nu, og håbede at der måske var lidt hjælp at få herinde.

Er der nogle der kan be- eller afkræfte om min kone har ret til barselsdagpange? og hvilken myndighed skal jeg tage fat i omkring dette?

På forhånd tak for hjælpen
Anders

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Barsel og opholdstilladelse

Indlæg af mh1 » 29.06.2015 18:01:55

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... 67602#Kap2
"Kapitel 2
Afgrænsning af personkredsen, der har ret til fravær og barselsdagpenge efter denne lov
§ 2. Ret til fravær efter denne lov omfatter alle forældre.
Stk. 2. Dagpenge efter denne lov ydes i form af barselsdagpenge til lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende.
Stk. 3. Det er en betingelse for retten til barselsdagpenge for de personer, som er nævnt i stk. 2, at personen opfylder beskæftigelseskravet efter § 27 for lønmodtagere eller § 28 for selvstændige erhvervsdrivende."

"Kapitel 6
Beskæftigelseskrav
§ 27. En lønmodtager har ret til barselsdagpenge fra Udbetaling Danmark, når den pågældende
1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de sidste 13 uger før fraværsperiodens begyndelse og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer,
2) ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., :!: hvis der ikke havde været ret til dagpenge efter denne lov,"

Barselsdagpenge gives altså efter Barselsloven, og ikke efter hverken lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven, som er de love der indeholder de 'forbudte ydelser'.

Derfor burde din ægtefælle kunne modtage barselsdagpenge uden problemer.

Men hvorfor er hun ikke tilmeldt en a-kasse? Det er det forkerte sted at spare.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: Barsel og opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2015 09:17:41

ÆUGs vejledning om familiesammenføring indeholder også en lang liste med eksempler på de mest almindelige offentlige ydelser, der IKKE udbetales efter de to "forbudte" love. Herunder barselsdagpenge.

Besvar