Jeg er dansk statsborger (dansk mor - tunesisk far). Jeg født i juli 1990. Har haft dansk statsborgerskab fra fødslen. Jeg har boet i Danmark siden 2010. Jeg er blev gift med en mand fra Tunesien i 2013. Vi ønsker at bo sammen i Sverige. Vi ønsker ikke at søge ophold for ham i Danmark, da vi tror chancerne for tilladelsen er små grundet den danske politik omkring udlændinge.
Jeg har tilmeldt mig en venindes adresse i Malmø, med henblik på at starte processen, mens jeg venter på svar fra flere lejligheder i Malmø, som jeg søger på.Derefter har jeg søgt om svensk personnummer, men fået afslag, da myndighederne ikke mente jeg sagde sandheden. Jeg har ikke reageret på afslaget, som jeg modtog onsdag den 13. maj.
Nu har jeg lejet en lejlighed i malmø med en kontrakt på 1 år med mulighed for forlængelse og har 2 jobs i DK og nu har vi tænkt os at søge ophold efter EU regler til at starte med , men så fik vi at vide at det tager mellem 1 år og 14 måneder før man får svar og ikke 6 måneder :/
Vi er blevet meget forvirret med alle de regler der findes , derfor har mig og min mand tænkt os at få fat i en advokat i Sverige (Malmø) for at ungå at begå nogen som helst fejl, men ville aligevel lige høre om i kan svare på nogen af mine spørgsmål først.
1-Hvordan skal jeg reagere på svaret fra skattemyndighederne?
2-Kan Sverige nægte mig et personnummer, når jeg er bosat permanent i Malmø?
3-Kan jeg søge ophold til min mand i Sverige, når jeg er installeret i min lejlighed, uden at have et svensk personnummer? ( Jeg fik at vide fra migrationsværket at : at søge ophold efter EU regler er det uden svensk personnummer og efter svenske regler skal man have et svensk personnummer ), passer det?
4-Det blå EU kort - Hvordan gør jeg for at få et til mig og til min mand ? Det eneste er at han bor i Tunesien , skal han bo herop i Sverige for at få det eller kan jeg bestille det selv?
5-Med hensyn til ansøgning om opholdtilladelse efter EU regler , skal min mand være i Sverige eller kan han være i Tunesien mens han venter på svar? kommer det an på hvorfra han søger det? ( Min mand har fået turistvisum til Danmark og er gyldigt til den 30 maj 2016).
6-Ville det være bedre at søge efter begge regler ? og kan jeg starte med at søge efter EU regler først indtil jeg får et svensk personnummer og så søge efter svenske regler?
7- Er det nemmere/bedre hvis min mand flyttede til sverige eller spiller det ingen rolle?
På forhånd tak for jeres tid og håber at få svar hurtigst muligt