Personnummer, visa & familie sammenførsel

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
RikDem

Personnummer, visa & familie sammenførsel

Indlæg af RikDem » 18.06.2015 17:36:33

Hej ÆUG.
Planen og målet med at flytte til Sverige bliver lysere og lysere. Jeg tog til Danmark i starten af April, for at finde arbejde i Sverige. Det fik jeg pr. 27. april. d. 29. april ingav jeg papirer til skatteverket, som at få samordningsnummer, i og med at jeg ikke havde bolig i Sverige. Jeg har ikke fået svar endnu. Men der i mod har vi fået lejlighed pr 1. august. Hvor efter jeg så kan gå på skatteverket igen og søge om at blive folkebogført. Jeg kan derved først efterfølgende skrive invitation til min mand til D-visa? .
Min mand som stadig er i Tyrkiet har ringet til ambassaden i dag, og spurgt om en masse spørgsmål, her sagde de at det ville tage ca 6 måneder at få tilgivet et D-visa. Men her er mine tanker at det burde at ikke tage så lang tid, om ikke der er gået noget galt, så de mener at det vil tage ca 6 måneder hvis han giver sin familie sammenførsels papirer i Tyrkiet, og jeg giver mine i Sverige?
Eller kan det virkelig passe at det tager så lang tid?
De snakkede også om at jeg skulle have et kort fra skatteverket, altså en slags ID kort. Vil det sige at det kan tage endnu længere tid før jeg kan invitere ham?
Vi havde planer om at han skulle komme til Sverige i slut oktober, start november, da hans arbejde også slutter der.
Men vi er helt enige om at hvis han bliver inviteret til Danmark på turist visum, så skal vi flytte samtidig til Sverige. Kan man godtt derefter, altså med ham på turist visum søge om familiesammenførsel. Eller skal han være på D-visa .

Jeg håber nogle vil hjælpe mig. Jeg syntes at 7 måneder uden hinanden er lang tid nok i forvejen !
På forhånd tak.

Rikke

skaanebo

Re: Personnummer, visa & familie sammenførsel

Indlæg af skaanebo » 18.06.2015 18:20:33

Glem snak om D-visum. Så snart du er folkeregistreret i Sverige, kan din ægtefælle søge om visum efter særlige EU-regler. Det skal udstedes inden for 14 dage og er ganske gratis.

Besvar