Amerikansk kæreste har fået jobtilbud i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
usa-til-dk

Amerikansk kæreste har fået jobtilbud i Sverige

Indlæg af usa-til-dk » 07.06.2015 22:09:15

Hej,
Tusind tak for at stille forum og Jeres egen tid til rådighed!
Vi står i den situation nu, hvor vi skal til at vælge hvad der skal ske.
Jeg er en mand på 29år, min kæreste er fra USA (22 år) og har indtil nu haft et job i Sverige i 1 år. Hun er blevet tilbudt et nyt job i Sverige, i Lund. Jeg er bosat og har job i København. Hun er uddannet skolelære.

Vil det være muligt for hende at bo hos mig i København og arbejde i Sverige?

Er vi tvunget til at jeg skal flytte til Sverige før at hun vil have mulighed for at kunne komme ind i landet? I så fald, skal vi have boet der i 3-6-12 måneder før at dette er muligt? Vi har forsøgt os at læse diverse steder, men umiddelbart ser det ud til at være lidt en vurderingssag. Jeg går ud fra at vi ikke har muligheden for at gifte os, og derved få adgang til Danmark, når hun er under 24år?

Det er møg irriterende at man skal fraflytte alt og flytte til et andet land for at have muligheden for at være sammen.

skaanebo

Re: Amerikansk kæreste har fået jobtilbud i Sverige

Indlæg af skaanebo » 07.06.2015 22:19:18

Nej, din kæreste kan ikke bo i København og arbejde i Lund, i hvert fald ikke, førend du først flytter til Lund og I bliver gift.

Hvis du skal pendle til job i DK, skal I bo i Lund i ca. 6 måneder, og I skal være gift, inden I kan benytte EU-regler og bosætte jer i DK.

Hvis din kone så til den tid stadig ønsker at arbejde i Lund, men vil bo i København, skal hun søge tilladelse hos Migrationsverket. Det burde nu ikke være så svært, da svenske myndigheder er ret hjælpsomme på det felt.

usa-til-dk

Indlæg af usa-til-dk » 07.06.2015 22:30:46

Tak for det hurtige svar skaanebo,
Men det er ikke muligt at gifte sig hvis hun er 22, være i Lund i 6 måneder og derefter bosætte sig i Danmark igen, hvor hun eventuelt stadig arbejder i Lund?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.06.2015 07:00:35

I kan gifte jer, hvis I er fyldt 18.

Som sagt kræver det særlig tilladelse, hvis din kone vil arbejde i Sverige, men da hun allerede har arbejds- og opholdstilladelse, burde det ikke være svært at få.

Besvar