FLYTTE TIL SVERIGE!

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anne&Todd
Geografisk sted: Danmark/New Zealand

FLYTTE TIL SVERIGE!

Indlæg af Anne&Todd » 16.09.2008 19:06:22

Hej med jer.
Nu er det snart ved at være at min kæreste og jeg skal flytte til Sverige. Nærmere betegnet Göteborg.
Derfor vil jeg høre om nogle af jer "svenskere" :wink: kan give mig nogle tips.

1. er der nogle gode internetsider hvor vi kan søge efter bolig? Og hvilke bydele er mere centralt/gode end andre?
2. Nogle gode ideer til weekendjob? (Jeg skal være i Danmark på mit studie i hverdagene) Evt nogle internetsider til jobs?

Kærlig hilsen Anne

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2008 19:37:37

Hej Anne

Har du undersøgt, om du vil opnå status som EU-borger, hvis du bor i Sverige, har bijob i Sverige, men fuldtidsstudie i Danmark? Må indrømme, at jeg ved det simpelthen ikke.

Og er det det, som er jeres plan? Altså at du skal opnå status som EU-borger, hvorefter I kan flytte videre til Danmark?

I så fald burde du måske overveje i stedet at tage et semesters orlov fra dit studie eller alternativt tage et semester af din uddannelse på et universitet i et andet EU-land.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.09.2008 19:40:07

Hej Anne

Har du fået afklaret med Udlændingeservice/statsforvaltningen, hvorvidt de vil betragte dig som EU-borger ved tilbagevenden til Danmark, når du samtidig med et job i Sverige også studerer i Danmark?

Ang. job se evt. Platsbanken hos AF i Sverige, http://platsbanken.arbetsformedlingen.s ... Start.aspx

Bolig, ofte fremleje, findes bl.a. på http://www.andrahand.se/ og blocket.se.

Haga og Vasastan er noget af det kønneste og mest centrale, du kan finde i Göteborg - og ligger heller ikke langt fra færgelejet og Stena-terminalen.

Anne&Todd
Geografisk sted: Danmark/New Zealand

Indlæg af Anne&Todd » 16.09.2008 21:16:50

Altså jeg ringede til dem og forklarede sagen som om vi allerede var i Sverige. At min kæreste arbejder deroppe på work/holiday. Og jeg bor der, men pendler til min udd. i DK. Det sagde de at det ikke var noget problem, så længe at jeg passede min "timer" i Sverige. Men det er ca. 2 mdr siden jeg talte med dem. Måske skal jeg lige ringe igen.

Tak for råd, prøver lige at kigge på de sider..

Besvar