HJÆLP! Afslag på visum til min kæreste - igen!

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mads A

HJÆLP! Afslag på visum til min kæreste - igen!

Indlæg af Mads A » 04.06.2015 12:49:23

Udlændingestyrelse har afvist at genoptage min kærestes sag om visum, på trods af at vi har mødt hinanden.
- Oprindeligt søgte vi som venner, da vi endnu ikke havde mødtes, og fik afslag med begrundelse i en lav tilknytning til hendes hjemland (Thailand).

I det nye afslag siges der at det at at vi har mødt hinanden ikke kan begrunde at sagen genoptages.

Samtidig meddeler ambassaden at en ny ansøgning om visum automatisk vil ryge til udlændingestyrelsen - hvor vi selvfølgelig vil få afslag igen, da der jo ikke - ifølge dem - foreligger nogle nye oplysninger.

Med andre ord er min kæreste pga af sin alder indirekte blevet banlyst fra schengen, og det forekommer mig fuldstændigt urimeligt. Jeg er mildt sagt RASENDE!

Hvad gør vi? - Jeg tør knap nok fortælle min kæreste denne nyhed...

HJÆLP!
Senest rettet af Mads A 04.06.2015 13:06:54, rettet i alt 1 gang.

Mads A

Re: HJÆLP! Afslag på visum til min kæreste - igen!

Indlæg af Mads A » 04.06.2015 12:50:02

Her er den oprindelige tråd som jeg modtog vejledning fra jer i:
viewtopic.php?f=4&t=15472

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.06.2015 12:50:24

I kan jo gifte jer. Så foreligger der en ny situation.

Mads A

Indlæg af Mads A » 04.06.2015 13:04:46

Det var vores plan at gifte os i Danmark, da vi følte os overbevist om at det gjorde en forskel at vi havde mødt hinanden - bl.a pga af vejledning herinde fra. Eftersom at sommerferien på mit arbejde allerede er planglagt, står vi til at skulle vente mange måneder før dette kan lade sig gøre. Jeg kan naturligvis ikke blot opsige mit arbejde.

Er det det eneste råd I kan give?

Mads A

Indlæg af Mads A » 04.06.2015 13:20:34

skaanebo skrev:I kan jo gifte jer. Så foreligger der en ny situation.
Hvordan vil det ændre på hendes "lave tilknytning til hendes hjemland" at vi gifter os?

Citat fra afslaget:
"Det forudsættes, at de nye oplysninger vedrører de faktuelle forhold på afgørelsestidpunktet, hvorimod oplysninger om ændringer at de faktuelle forhold efter afgørelsestidspunktet ikke kan føre til genoptagelse af sagen."

Som jeg forstår det, betyder det at vi skal søge om visum forfra og derefter vente 2½ måned (14 dage hos ambassaden og 2 mdr hos udlændingestyrelsen) på at få endnu et afslag. Hendes tilknytning er jo uændret.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.06.2015 14:22:02

Ægtefæller til personer bosat i Danmark får almindeligvis visum, da der skal være helt ekstraordinære omstændigheder for at nægte visum til en ægtefælle. Fx hvis man kommer fra Syrien eller Somalia og der dermed er risiko for, at man i virkeligheden vil søge asyl. Men ellers gives der som udgangspunkt visum til ægtefæller.

Mads A

Indlæg af Mads A » 04.06.2015 18:02:29

Jeg skrev direkte til ÆUG's rådgivning med mine spørgsmål, og for god ordens skyld må jeg hellere skrive tilføje deres svar herinde, så andre læsere ikke bliver forvirrede:

1. Kan det virkelig passe, at det er normal praksis i US, at unge kærester ikke kan komme til DK?
Svar: Nej det kan ikke passe. Problemet er, at hun har søgt visum til at besøge en ven og ikke en kæreste. US finder, at der ikke er grundlag for at ændre afgørelsen, da dit besøg hos hende først fandt sted, efter hun havde søgt om visum. Derfor er afgørelsen korrekt i forhold til, hvad der var gældende på ansøgningstidspunktet. At noget andet er gældende nu, har kun betydning, hvis hun afleverer en ny ansøgning.

2. Vil det ændre noget, hvis vi blev gift? - Vi har allerede planer om dette.
Svar: Det er ikke nødvendigt at blive gift. Det er kun nødvendigt at indgive en ny visumansøgning, hvori I oplyser og dokumenterer, at I nu er kærester.

Lige nu overvejer vi dog alligevel at blive gift i Thailand, hvis det på nogen måde kan øge chancen for få visum. Et sidste spørgmål må derfor blive: Findes der eksempler, hvor en kæreste har fået afslag på visum i en simpel sag, altså uden at have søgt før eller brudt regler?
- Med andre ord: Kan vi være helt sikre på ikke at få afslag igen?

Ventetiden og usikkerheden er ulidelig, så vi har brug for vished og klare svar.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2015 07:56:04

Mads A skrev:Som jeg forstår det, betyder det at vi skal søge om visum forfra og derefter vente 2½ måned (14 dage hos ambassaden og 2 mdr hos udlændingestyrelsen) på at få endnu et afslag. Hendes tilknytning er jo uændret.
Ja hendes tilknytning til Thailand er uændret lav. Men den type af immigration, der især er risiko for, er en anden.

Når man besøger en kæreste, er immigrationsrisikoen navnlig knyttet til ansøgninger om familiesammenføring (efter indgåelse af ægteskab). Hvis man besøger en ven, er immigrationsrisikoen derimod knyttet til ulovligt ophold, da man jo ikke kan blive familiesammenført med en ven.

Et visumkrav eksisterer især for at undgå ulovlige ophold. Og DERFOR er det i Danmark lettere at få visum til at besøge sin kæreste end sin ven, sin søster eller sin fætter.

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4 ... anmark.pdf

5.9.7.2.1. Privatbesøg

Myndighederne skal i forbindelse med vurderingen tage højde for, hvilken form for længerevarende ophold der kan blive tale om. En risiko for, at ansøgeren eventuelt vil søge at opnå længevarende ophold ved at ansøge om en af de typer af opholdstilladelse, der efter udlændingelovens § 4 c, stk. 4, ikke medfører en karensperiode, skal således ikke medføre afslag på visumansøgningen. Dette omfatter bl.a. familiesammenføring efter udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1 eller 2, eller opholdstilladelse på baggrund af beskæftigelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 1-11 og 13. Dette betyder, at f.eks. kærester som udgangspunkt kan meddeles visum på trods af en svag tilknytning til hjemlandet, da risikoen for, at ansøgeren vil søge om opholdstilladelse, i disse tilfælde knytter sig til familiesammenføringsreglerne.

Besvar