Bo hver for sig i en periode

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ReneHD

Bo hver for sig i en periode

Indlæg af ReneHD » 27.05.2015 06:50:01

Hej

Min kone fra Thailand og jeg har snakket om at flytte til Sverige, da det for os er den bedste løsning.

Jeg er i arb. prøvning og afventer derfor en dom på om jeg kan tilkendes et fleksjob, men mit spørgsmål lyder:

Kan min kone flytte alene til Sverige og arbejde der (hun har næsten fået job) indtil jeg bliver tilkendt fleks?

Eller skal vi flytte derover sammen og derefter flytte til Danmark efter de 2 år?

Nogen der kan hjælpe, jeg syntes jeg har ledt, men ikke godt nok måske :)

skaanebo

Re: Bo hver for sig i en periode

Indlæg af skaanebo » 27.05.2015 07:04:40

Som alle andre udlændinge, der gerne vil flytte til Sverige, kan din kone få sig en arbejds- og opholdstilladelse til Sverige, hvis hun fx lykkes med at finde en arbejdsgiver i Sverige, der vil ansætte hende i et job, der opfylder de svenske krav om indkomst. Dvs., hvis hun er faglig uddannet og der er behov for hendes arbejdskraft er udsigten god. Ellers vil det være så godt som umuligt. Læs mere hos http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.05.2015 10:04:01

Hvad mener du med "de to år"?

I behøver ikke blive i Sverige i 2 år. Hvis du vil pendle mellem bopæl i Sverige og job i DK vil et ophold på ca. 6 mdr. formodentlig være tilstrækkeligt til at I vil kunne få fs i DK efter EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG

ReneHD

Indlæg af ReneHD » 27.05.2015 13:27:46

mh skrev:Hvad mener du med "de to år"?

I behøver ikke blive i Sverige i 2 år. Hvis du vil pendle mellem bopæl i Sverige og job i DK vil et ophold på ca. 6 mdr. formodentlig være tilstrækkeligt til at I vil kunne få fs i DK efter EU-reglerne.

Jeg er lidt lettere forvirret :P sorry...

Jeg er pt. på kontanthjælp og hun kan derfor først komme til Danmark efter at jeg har arbejdet i 3 år, derfor ville jeg pendle til Danmark, men jeg afventer jo min arbejdsprøvning som nok tager lidt tid og så var det jeg havde set et sted at hvis vi boede sammen i Sverige i 2 år, så ville hun kunne komme til Danmark?

Hvad er chancerne for at vi kan få FS efter 6 mdr? hvilke krav stilles der? Hun kan godt få et job her i Danmark, dog nok ikke på fuld tid til at starte med, men lidt har vel også ret.

ReneHD

Indlæg af ReneHD » 27.05.2015 13:31:31

skaanebo skrev:Som alle andre udlændinge, der gerne vil flytte til Sverige, kan din kone få sig en arbejds- og opholdstilladelse til Sverige, hvis hun fx lykkes med at finde en arbejdsgiver i Sverige, der vil ansætte hende i et job, der opfylder de svenske krav om indkomst. Dvs., hvis hun er faglig uddannet og der er behov for hendes arbejdskraft er udsigten god. Ellers vil det være så godt som umuligt. Læs mere hos http://www.migrationsverket.se/Privatpe ... erige.html

Hun er uddannet Thaimassør og måske er det ikke en uddannelse de ser så fint på, men der er en del kliniker som har søgt en del hen over foråret og de bliver ved, igen og igen, altså må der være et behov som ikke kan dækkes af folk i Sverige.

Vi tager til Sverige i starten af Juni hvor vi skal mødes med en kommende arbejdsgiver, hvordan vi så får flettet vores liv sammen er jo så uvist endnu, da jeg jo har min arbejdsprøvning.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.05.2015 13:31:43

Det har intet på sig, at man kan komme til DK efter 2 år i Sverige.

Efter to år i Sverige efter nationale svenske regler, kan man få permanent ophold, men permanent ophold giver ingen rettigheder til at flytte til DK.

Din partner kan heller ikke bo i Sverige og arbejde i DK. Det kan kun EU-borgere gøre. Læs mere under menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden.

ReneHD

Indlæg af ReneHD » 25.06.2015 21:08:58

Nu spørger jeg måske dumt, meeen...

Kan jeg som fleksjobber i DK stadig benytte mig af den løsning med at flytte til Sverige og få FS efter EU regler, altså være pendler.

Der er ikke noget der vil spænde ben for mig her?

Jeg har spurgt retshjælpen på Vetserbro, de mener det kan lade sig gøre, men jeg er ikke helt tilfreds med "MENER", jeg vil meget gerne være SIKKER :) :) :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.06.2015 12:17:30

Citat fra en anden tråd - og det har været oppe mange gange, så svaret er troværdigt:

"Mulighed for grænsearbejde
Som en følge af artikel 7, stk. 2, i EF Forordning nr. 1612/68 om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for det Europæiske Fællesskab, er der mulighed for at bo i eksempelvis Sverige og samtidig være ansat i et fleksjob i København.

Dette kræver dog, at fleksjobbet var bevilget, mens man boede i en dansk kommune. I dette tilfælde vil det være Københavns Kommune, der skal bevilge fleksjobbet. Hvis man ikke bor i Danmark, kan man kun få ledighedsydelse, hvis opholdslandet har en tilsvarende ydelse."

Det skal være praktisk muligt at pendle til dit flexjob, og du skal naturligvis dokumentere pendling, reel bopæl mv. lige som alle andre grænsegængere.
mh
Rådgiver for ÆUG

ReneHD

Indlæg af ReneHD » 27.06.2015 12:59:27

Tak for svaret.

I mit tilfælde vil det kræve at jeg pendler fra Malmø og til Odense, det gør mig ikke så meget da perioden kun er 6 - 8 måneder.

Men rart at det kan lade sig gøre :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.06.2015 13:05:37

Med så lang en afstand mellem bopæl og arbejde skal du bare være obs på, at I helt sikkert vil få jeres dokumentation undersøgt meget grundigt i både Sverige og efterfølgende i Danmark.

Besvar