Illegal og familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

SigneLassen

Illegal og familiesammenføring

Indlæg af SigneLassen » 18.02.2015 15:30:17

Hej alle,

Jeg er kærester med en afghansk mand, som har været tidligere asylansøger. Han opholder sig illegalt i Danmark og er i gang med at prøve at få genoptaget sin asylsag pga. nye forhold. Hvis det ikke lykkes, så er den eneste mulighed familiesammenføring.
Men jeg har nogle spørgsmål til den procedure.

Så vidt jeg kan læse her på forummet, så kan blive gift i Sverige, selvom han er illegal - så langt så godt. Men han skal stadig søge fra hjemlandet om familiesammenføring?
Han er født i Iran og har aldrig været i Afghanistan, kan han søge fra Iran? Og har jeg ikke mulighed for at få ham med op igen på turistvisum, fordi han har opholdt sig illegalt i Danmark - skal han være i Iran, mens de behandler sagen?

I så fald, kan jeg så bosætte mig i Iran i den periode, uden at det skader sagen? Jeg er end ikke fyldt 24, og jeg har ikke tænkt mig at søge før, men spørgsmålet om tilknytning bliver måske centralt, hvis jeg er under 26 år? Han er under uddannelse i Danmark, så han har reelt tilknytning til Danmark også (i min optik...).

Et sidste spørgsmål er, om hvor lang tid siden en sag normalt tager. Så vidt jeg har forstået, er det omkring 3 måneder, hvis det er en nem sag. Er det en nem sag, når jeg har alle mine forhold i orden, men at han har været illegal?

Der er en del snak om at flytte til Sverige: Jeg har pengene, jeg kan godt få boligen i orden til den tid, og jeg har ikke været på offentlig forsørgelse. Der er ikke nogen grund til at flytte til Sverige, vel?

På forhånd tak!!
Signe

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Illegal og familiesammenføring

Indlæg af mh1 » 18.02.2015 17:59:48

Hvis du har muligheden for at flytte til Sverige, så ville det da være langt den enkleste løsning. Som nordisk statsborger OG EU-borger (som du bliver ved at flytte til Sverige), så har din ægtefælle RET til at være sammen med dig, dvs. hvis I bliver gift behøver han ikke rejse længere end til Sverige.

Man kan jo ikke bare slå sig ned i Iran heller når man ikke er iraner/gift med en, og det er ingen af jer åbenbart.
mh
Rådgiver for ÆUG

SigneLassen

Indlæg af SigneLassen » 18.02.2015 19:49:49

Tak for svar! Uh, ja okay, det er ret smart.
Well, hele hans familie bor i Iran, så det går jeg da ud fra, at han kan.

For lige at samle mine indlæg lidt, har jeg valgt at redigere dette, efter at jeg har terpet rundt i et par timer med søgning på "illegal" og rådgivningen om flytning til Sverige:

Så vidt jeg kan se i rådgivningen, så skal han stadig have et gyldigt visum for at tage til Sverige, selvom vi er gift, og jeg bor i Sverige.
Skal han tilbage til Iran og/eller Afghanistan for at søge visummet? Får han lov at få et visum til Sverige, hvis han får indrejseforbud i Danmark, hvis han bliver taget, når han rejser ud?
Eller skal han bare søge i hjemlandet og så vente på, at FS bliver gennemført? Jeg opfylder alle reglerne, når jeg bliver 24, og så vidt jeg forstår går FS noget hurtigere at få gennemført i Danmark end i Sverige? Så er der vel ingen grund til at gøre det i Sverige?
Hvis man vil undgå indrejseforbud, skal man så flyve fra Danmark eller Sverige? Kan det overhovedet undgåes? Hvis han vil søge FS fra hjemland, kan han så rejse ud fra Sverige og så få indrejseforbud der og så slippe for det i Danmark?

Hvis vi får gennemført FS i Sverige efter EU-reglerne - skal vi så bo der yderligere tre måneder, eller er tiden, vi boede der rigeligt (i fald at han kan bo der)? Måske er jeg idiot, men jeg kan ikke helt se, at det fremgår klart af rådgivningen. Plus hvis han har indrejseforbud, tæller FS/fri bevægelighed eller hvad ved jeg, mere end at han har indrejseforbud?

Aarh, undskyld, jeg har åndssvagt mange spørgsmål, men jeg kan simpelthen ikke finde hoved og hale i, hvilke af reglerne der gælder, når man har været illegal i Danmark. Jeg håber, I vil bære over med mig og bare svare på lidt af spørgsmålene :)

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 18.02.2015 22:38:47

Da man jo, som du har fundet frem til, kan blive gift i Sverige uden nødvendigvis at have lovligt ophold, ja så kan man jo altså blive det uden at skulle fremvise et visum.

Der er yderst sjældent grænsekontrol mellem DK og Sverige, så det er om ikke fuldt ud lovligt, så dog muligt blot at smutte over grænsen og så stille og roligt blive der - hvis du har en bolig, vil det kunne lade sig gøre, og så snart I er blevet viet, opnår din ægtefælle ret til at være i Sverige sammen med dig, uanset på hvilken måde han måtte være kommet dertil. Derpå kan I søge om et EU-opholdskort til ham.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.02.2015 10:20:20

SigneLassen skrev:Plus hvis han har indrejseforbud, tæller FS/fri bevægelighed eller hvad ved jeg, mere end at han har indrejseforbud?
Når han allerede er her, betyder det jo ikke noget, at han har indrejseforbud. Dette skal jo håndhæves ved grænsen til Schengen. Og ja den fri bevægelighed vejer tungere end en udvisning foretaget af et andet schengenland pga. overtrædelser af immigrationsbestemmelserne.

Du har som vandrende EU-borger ret til at have din ægtefælle hos dig, hvis du er arbejdstager, studerende eller selvforsørgende, hvis jeres ægteskab er reelt, og hvis din ægtefælle ikke udgør en trussel mod den offentlige sikkerhed, orden eller sundhed.

En tidligere illegal indvandrer vil nærmest pr. definition kunne siges at udgøre en trussel mod den offentlige orden, men når vedkommende har EU-opholdsret, er der jo ligeledes pr. definition ingen risiko for et ulovligt ophold. Og dermed heller ingen trussel mod den offentlige orden.

Du kan ikke "straffes" med fortabelse af retten til at have din mand hos dig pga. hans tidligere overtrædelse af immigrationsbestemmelserne. Men derimod kan han selv straffes på anden måde f.eks. ved bøde eller fængsel, hvis der er lovgrundlag for dette.

SigneLassen

Indlæg af SigneLassen » 24.02.2015 12:53:28

Mange tak for svar!!! :D

Så vidt jeg kan forstå, så tager det pænt lang tid at få FS i Sverige. Så når jeg nu lever op til de danske regler, kan jeg så godt søge dansk FS fra Sverige i stedet for EU? Giver det mening? For så tænker jeg, at jeg hurtigere kan komme tilbage til Danmark igen... Det stiller selvfølgelig ham lidt dårligere, men alligevel.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.02.2015 12:59:44

Som sagt forhindrer udvisningen og indrejseforbuddet ham i at få opholdstilladelse efter de danske regler, så længe den er gældende. Det gælder selvfølgelig uanset hvor i Verden, han befinder sig.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.02.2015 16:39:08

Hvis du vil bruge EU-reglerne, så er det jo ligemeget, om din ægtefælle har nået at få bevis (EU-opholdskort eller opholdstilladelse) for sin ret til at bo i Sverige.

Det som gælder er, om DU har haft et reelt ophold, og om din ægtefælle 'har sluttet sig til dig', dvs. i princippet 'er kommet ind og har taget overtøjet af', men i praksis dog nok et lidt længere ophold på samme adresse som du, i Sverige.

Du skal så have boet i Sverige mindst 3 mdr., hvis du arbejder eller studerer i Sverige (indmeldt på en svensk uddannelsesinstitution), eller ca. 6 mdr. hvis du er 'person med tilstrækkelige midler', dvs. arbejder eller studerer i DK, eller lever af opsparing, legater eller pension. Efter 3 mdr./6 mdr. kan I søge om forhåndsgodkendelse til dansk opholdskort. Hurtigere end det skal du ikke sætte næsen op efter at det kan lade sig gøre at komme til at bo sammen i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

SigneLassen

Indlæg af SigneLassen » 24.02.2015 17:46:22

Ahaa, jeg troede lidt, at FS trumfede udvisning, men der tager jeg så fejl. Indrejseforbud vil der forhåbentligt ikke blive noget af, hvis han bare tager toget til Sverige.

Men ahaaa, så er det jo ret hurtigt at komme tilbage til Danmark. Men jeg går ud fra, at man starter ansøgningen om FS i Sverige - den bliver så bare videreført til Danmark, selvom man søger efter EU-regler og egentligt ikke længere er EU-borger (med idéen om at man kun er EU-borger, når man ikke er i Danmark). Jeg går ud fra, at det kan man, når forslagene er sådan herinde, men jeg har ikke lige set det skåret ud i pap nogen steder. For der kan vel stadig gå op til et år for at få den EU-familiesammenføring?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.02.2015 11:33:23

Der er ikke nogen ansøgninger, der "videreføres" fra et land til et andet. Men har en unionsborger først udnyttet retten til fri bevægelighed i et andet EU-land end sit eget, har unionsborgeren ret til at tage sin ægtefælle med sig, hvis han/hun flytter ”hjem”.

Det er noget, som EU-domstolen indførte i 1992 med den begrundelse, at hvis unionsborgere tvinges til at vælge mellem at skilles fra deres ægtefælle eller barn, såfremt de flytter hjem, eller blive boende der, hvor de er flyttet hen, så kan det afskrække unionsborgerne fra et udnytte retten til fri bevægelighed i det hele taget.

Læs under ”rådgivning” ”flytte tilbage til Danmark”.

SigneLassen

Indlæg af SigneLassen » 17.05.2015 17:05:59

Tak for hjælpen sidst!

Jeg har et uddybende spørgsmål til mine foregående spørgsmål:
Der er en mulighed for, at min kæreste bliver udsendt til Afghanistan i og med, at han er illegal.
Hvis han bliver sendt til Afghanistan, er det så muligt at familiesammenføre ham eftrefølgende til Danmark eller Sverige? Eller står hans indgangsforbud over retten til at være sammen med ægtefælle (forudsat vi bliver gift i Sverige inden da, eller jeg tager til Afghanistan)?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.05.2015 06:30:20

I Danmark vil det ikke være muligt. I Sverige vil det derimod være muligt, da det ikke er Sverige, han er udvist fra, og da retten til fri bevægelighed i EU går forud for Schengenreglerne.

Man kan også sige det sådan, at har din mand først via dig EU-opholdsret i Sverige, så hører han ikke længere under den kreds af personer, der skal bruge hverken visum eller opholdstilladelse for at opholde sig lovligt i Sverige. Og derfor er det selvfølgelig irrelevant, at han er indberettet til SIS som en person, der ikke må få udstedt et schengenvisum.

Den praktiske betydning af dette er alene, at han må rejse ind i Sverige på et nationalt begrænset svensk visum. Og derfor kan rejsen ikke gå via en lufthavn i et andet Schengenland. Han kan således hverken mellemlande i Frankfurt eller Amsterdam eller rejse på en billet, der ender i Kastrup.

SigneLassen

Indlæg af SigneLassen » 18.05.2015 17:17:01

Perfekt, det er dejligt at høre!

Så kommer mine nye tanker, da jeg har fundet ud af dette:
Vi overvejer at gifte os nu, for at usikkerheden for ham er mindre, hvis han skulle blive taget af politiet. Han har også hørt, at mænd, der har været gift med kvinder her i landet, som er røget i Ellebæk/closed camp, fordi de har opholdt sig illegal i landet, at de har mulighed for at blive "sat på fri fod", pga. ægteskabet. Er det noget, nogen kan be- eller afkræfte?

Jeg er med så langt, at det er muligt for os at blive gift i Sverige. Jeg skal alene bruge en civilstandsattest eller en anden attest, jeg ikke kan huske navnet på, eller hvordan?
Hvad skal han bruge: Et gyldigt pas og en civilstandsattest fra Iran? Skal der noget særlig godkendelse, og kan han få den uden at opholde sig i Iran?

SigneLassen

Indlæg af SigneLassen » 24.05.2015 20:16:25

Min kæreste er usikker på at få opholdstilladelse igennem familiesammenføring, da den så altid vil være afhængig af mig - og han har ikke mulighed for at tage tilbage sit hjemland.

Er det muligt at flytte til Sverige, komme tilbage til Danmark og så søge genoptagelse af asyl, selvom han har en opholdstilladelse?
Jeg takker for hjæpen! :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.05.2015 21:37:56

Hvis I gifter jer og bor i Sverige, skal han jo netop ikke rejse hjem, så længe du kan forsørge dig selv og din medbragte familie.

Besvar