Når jeg skal søge i Sverige om opholdstilladelsen, skal jeg dokumentere, at hun er omfattet af socialsystemet i Danmark, hvor jeg arbejder. Efter hvad jeg kan forstå, er det det blå sygesikringskort, som hun skal have fra Danmark.
Iflg. myndighederne i Danmark kan hun først få det blå sygesikringskort, når vi kan dokumentere, at hun bor i Sverige. Hvordan dokumenterer vi, at hun bor i Sverige, så hun har det blå kort inden vi afleverer ansøgningen i Sverige. Hun er jo ikke registreret i Sverige før efter ansøgningen er afleveret i Sverige? Hvordan gør vi rent praktisk?
Planen er hun og sønnen kommer herop den 29. august. Visumperioden udløber så den 26. november. Vi vil gifte os den 15. november. Har vi tid nok til at få det blå kort, som vi først kan få når vi er gift og skal aflevere ansøgningen senest 11 dage efter vi er gift, for at hun ikke skal rejse tilbage til Thailand igen, når visumperioden udløber?
Er løsningen bare, at vi aflevere blanketten uden kopi af sygesikringskortet og eftersender det, når hun og drengen er registreret bosiddende hos mig hos Skatteverket. Jeg formoder, at hun og drengen kan registreres hos Skatteverket, når vi afleveret ansøgningerne efter de svenske regler og EU reglerne eller?
På forhånd tak