Vi er pt i gang med at søge om opholdstilladelse til min kones to døtre, og det er åbenbart de sædvanlige inkompetente fjolser man får fat i hver gang, men jeg er tilbudt job ved den tyskegrænse, og overvejer derfor at flytte til tyskland.
I den sammenhæng vil jeg gerne vide hvordan vi står?
Er der nogen ben i at få tøserne til tyskland?
Hvad sker der med den anfordringsgaranti der er stillet for min kone?
Og skal hun skifte til tysk opholdstilladelse?
Konen har opholdstilladelse, børnene skal have ditto...
-
fundiver199
Hvis I flytter til Tyskland, så kan du indlevere en ansøgning om opholdstilladelse til både din kone og hendes 2 døtre efter EU-reglerne. Det burde der ikke være nogen ben i, og I vil på alle måder være bedre stillet, end I er efter de nationale danske regler.
Efter et par måneder i Tyskland kan I også flytte tilbage til DK igen efter EU-reglerne, forudsat at dit job ligger på den tyske side af grænsen. I modsat fald må I blive i Tyskland eller kæmpe med de urimelige danske regler for familiesammenføring.
Som for alle andre gælder derfor også for dig, at det allerbedste, du kan gøre, er at finde dig et job i et hvilketsomhelst andet EU-land end Danmark, og så bo i dette land sammen med din familie i 10 uger eller mere. Måske kan mindre end 10 uger være nok, men med 10 uger vil du være på den sikre side.
Efter et par måneder i Tyskland kan I også flytte tilbage til DK igen efter EU-reglerne, forudsat at dit job ligger på den tyske side af grænsen. I modsat fald må I blive i Tyskland eller kæmpe med de urimelige danske regler for familiesammenføring.
Som for alle andre gælder derfor også for dig, at det allerbedste, du kan gøre, er at finde dig et job i et hvilketsomhelst andet EU-land end Danmark, og så bo i dette land sammen med din familie i 10 uger eller mere. Måske kan mindre end 10 uger være nok, men med 10 uger vil du være på den sikre side.
-
fundiver199
Hvis du skal opnå status som EU-borger og dermed ret til at tage din kone med tilbage til Danmark efter EU-reglerne, så er det dig, som skal arbejde eller studere i Tyskland.
Om din kone også arbejder i Tyskland er irrelevant for sagen. Faktisk må hun kun arbejde i Tyskland, hvis I bor der, og altså ikke i Danmark.
Om din kone også arbejder i Tyskland er irrelevant for sagen. Faktisk må hun kun arbejde i Tyskland, hvis I bor der, og altså ikke i Danmark.