Hej med jer herinde.
Long time no see. Jeg håber da at i har det godt.
Jeg har fået familiesammenføring efter EU retten med tilstrækkelige midler.
Jeg har et spørgsmål som jeg håber i herinde kan svare mig på:
I 2013 flyttede vi tilbage til Danmark, efter vi har boet i Sverige i en periode (1½ år).
Samme år, blev vi begge nybagte forældre.
Jeg har så et spørgsmål til netop dette emne.
I august 2014 startede vores barn i vuggestuen og vi undersøgte vores mulighed for at få nedskæring i vuggestue prisen. Det lykkedes os at få en reducering, da jeg som sagt er eneforsørger med "tilstrækkelig midler".
Jeg er i tvivl om dette er offentlig støtte og om vi i realiteten kan få nægtet forlængelse eller permanent opholdskort til min ægtefælle.
Jeg har læst inde på Nyidanmark.dk, men kan ikke rigtig finde noget om lige dette problem.
Jeg vedhæfter lige linket til Nyidanmark.dk
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... hjaelp.htm
Er der nogen der kan hjælpe mig med at svare, om det kan være rigtig, at nedskæring i vuggestue-prisen, tæller som en del af forsørgelsen som vi IKKE må benytte os af.
Vi gør det jo netop, for at få vores barn i vuggestuen, så det har nemmere at integrere sig i det danske samfund.
Det skal lige siges at ægtefællen også læser til sprogundervisning. Dette er ikke et krav for os, men vi gør det selvfølgelig for integrationens og fremtidens skyld.
Håber i kan hjælpe mig.
På forhånd tak.
-Tokay
Vuggestue, modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven
-
fundiver199
Re: Vuggestue, modtaget ydelser efter lov om aktiv socialpolitik eller integrationsloven
Offentlige tilskud til børnepasning udbetales ikke efter aktivloven og er ikke relateret til forsørgelse.
At være "person med tilstrækkelige midler" betyder, at man kan klare sig uden kontanthjælp eller lignende overlevelseshjælp, som ydes af det sociale system i opholdslandet.
Det betyder ikke, at man ikke må gøre brug af nogen af de utallige andre skattefinansierede serviceydelser og tilskud, der findes i EU's medlemslande.
At være "person med tilstrækkelige midler" betyder, at man kan klare sig uden kontanthjælp eller lignende overlevelseshjælp, som ydes af det sociale system i opholdslandet.
Det betyder ikke, at man ikke må gøre brug af nogen af de utallige andre skattefinansierede serviceydelser og tilskud, der findes i EU's medlemslande.