Søge via svenske regler
Søge via svenske regler
Hej min Mand kommer til Sverige på sin schengenvisum (multitripple) her om 10dage.
Han har 2.5 mdr tilbage af sit visum . Vi skal til kommunen og bede om det blå EU kort(hvor labg tid tager det og hva hvis de ikke giver hvem henvender man sig til ) også på Skatteverket for at søge personnr til ham og derefter FS.
Hva sker der hvis vi ikke får svar fra skatterverket eller får det blå EU kort inden hans visum udløber? Skal vi søge på mikrationsverket så snart han kommer?
Når vi skal søge via begge regler er det bedst først at søge via EU først og dagen efter svenske? For må min mand godt være med mig i Sverige hvis vi kun søger via svenske? Er meget forvirret ..
Har virkelig brug for jeres råd
Han har 2.5 mdr tilbage af sit visum . Vi skal til kommunen og bede om det blå EU kort(hvor labg tid tager det og hva hvis de ikke giver hvem henvender man sig til ) også på Skatteverket for at søge personnr til ham og derefter FS.
Hva sker der hvis vi ikke får svar fra skatterverket eller får det blå EU kort inden hans visum udløber? Skal vi søge på mikrationsverket så snart han kommer?
Når vi skal søge via begge regler er det bedst først at søge via EU først og dagen efter svenske? For må min mand godt være med mig i Sverige hvis vi kun søger via svenske? Er meget forvirret ..
Har virkelig brug for jeres råd
Re: Søge via svenske regler
Søg efter begge regelsæt, hvis I har til hensigt at blive boende i Sverige.
Vi vil gerne tilbage til dk så snart det muligt når han har fået sin opholdstilladelse ..
Men kan vi søge via sv på mikrationsverket når han er kommet? Eller må han ikke blive der?
Men kan vi søge via sv på mikrationsverket når han er kommet? Eller må han ikke blive der?
Han kommer den 20.maj og har 2.5mdr. fra Hvornår kan han få lov st blive? Skal vi søge med det samme vis sv når han kommer? Men det kræver vel person nr?
Hvis I ikke har til hensigt at blive boende i Sverige, så giver det da slet ingen mening at søge om opholdstilladelse efter svenske regler, hvor sagsbehandlingstiden er ca. 1 år.
Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden?
Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst her på siden?
Ja det har jeg.. Ser er bare det St jeg er nod til at blive i sverige til han far sin opholdstilladelse da jeg har gæld i dk og ikke kan hente ham derfra..
Det er da fuldstændig irrelevant, om du har gæld. Det afgørende for at gøre brug af EU-regler er, at din ægtefælle er kommet til Sverige for at bo sammen med dig, at du er enten arbejdstager i Sverige, studerende i Sverige, pensionist i Sverige eller person med tilstrækkelige midler i Sverige. Og efter en tid i Sverige kan I så uden videre flytte videre til Danmark, også uden at din ægtefælle har fået nogen form for bevis for ophold i Sverige.
Jeg ved godt at Man minimum skulle bo der 3 mdr sammen. Jamen jeg troede at man ikke kunne få han med til dk, dvs når jeg henter mi. Mand fra Sverige og søger via EU regler og buhar boet der 3 mdr eller vi venter til han får svar på opholdstilladelse , så kan vi flytte til dk og via EU regler som (dk) ikke langørede noget ved. Der kan han så bi i 5 pr og få opholdstilladelse? Har jeg forstået rigtigt?
Det afgørende er din status i Sverige. Vil du komme til at være arbejdstager i Sverige? Altså arbejde for en virksomhed, der ligger i Sverige? I så fald er 8-10 ugers ophold i Sverige tilstrækkeligt, og derefter kan I uden videre flytte til Danmark og indgive ansøgning i Danmark om opholdskort efter EU-regler hos Statsforvaltningen.
Hvis du ikke har job i Sverige, men bliver grænsegænger og arbejder i Danmark, så skal I snarere indstille jer på seks måneder i Sverige.
Og igen: Din ægtefælle skal blot søge om et svensk opholdskort inden for 3 måneder efter sin ankomst til Sverige. Men det er fuldstændig ligegyldigt, om det når at blive udstedt eller ej. I har jo ikke tænkt jer at blive i Sverige alligevel.
Hvis du ikke har job i Sverige, men bliver grænsegænger og arbejder i Danmark, så skal I snarere indstille jer på seks måneder i Sverige.
Og igen: Din ægtefælle skal blot søge om et svensk opholdskort inden for 3 måneder efter sin ankomst til Sverige. Men det er fuldstændig ligegyldigt, om det når at blive udstedt eller ej. I har jo ikke tænkt jer at blive i Sverige alligevel.