Ophold i sverige under sagsbehandlingstid
-
Furkan1703
Ophold i sverige under sagsbehandlingstid
Hej,
Jeg er fornylig blevet gift uden fra Schengen området og bor idag i Sverige. Jeg har tænkt at søge Familiesammenføring om at få min kone herover. Men jeg undre mig lidt om det er muligt for min kone at opholde sig i Sverige indtil afgørelsen bliver taget. Kom gerne med nogle gode råd.
Tak på forhånd
Mvh Furkan
Jeg er fornylig blevet gift uden fra Schengen området og bor idag i Sverige. Jeg har tænkt at søge Familiesammenføring om at få min kone herover. Men jeg undre mig lidt om det er muligt for min kone at opholde sig i Sverige indtil afgørelsen bliver taget. Kom gerne med nogle gode råd.
Tak på forhånd
Mvh Furkan
Re: Ophold i sverige under sagsbehandlingstid
Har du læst menupunket "Rådgivning" øverst på siden? Der burde svaret stå.
Både efter nationale svenske regler og efter EU-regler, kan din ægtefælle opholde sig i Sverige, inden opholdstilladelse eller opholdskort er udstedt.
Både efter nationale svenske regler og efter EU-regler, kan din ægtefælle opholde sig i Sverige, inden opholdstilladelse eller opholdskort er udstedt.
-
Furkan1703
Tak for svaret.
Men hvordan søger man det ? Hvis man søger om FS i sverige mens min kone er i Tyrkiet er der så mulighed for hende at besøge mig? Eller skal man søge om opholdskort før man sætter processen i gang og søge om FS sammen med hende her i Sverige hvor hun bliver i landet under sagsbehandlingstiden?
Men hvordan søger man det ? Hvis man søger om FS i sverige mens min kone er i Tyrkiet er der så mulighed for hende at besøge mig? Eller skal man søge om opholdskort før man sætter processen i gang og søge om FS sammen med hende her i Sverige hvor hun bliver i landet under sagsbehandlingstiden?
Hvis du ønsker, at hun kommer til Sverige hurtigst muligt, så skal din kone først rejse ind i Sverige, fx på visum. Derefter skal hun søge om både opholdskort og opholdstilladelse hos Migrationsverket og endelig skal hun en tur på Skatteverket for at blive folkeregistreret.
-
Furkan1703
Jeg har hørt at de kunne gøre det til et problem og afvise efter 2 år pga. opholdet, selvom man har fået lov.
Og det som jeg meget vil vide er: Jeg er lige blevet opsagt og skal få løn op til august måned.
Jeg skal søge efter noget nyt nu men vi skal også give ansøgningen før august. Hvad vil der ske hvis jeg er arbejdsløs efter juli måned? Kan jeg hente min kone selvom jeg ikke arbejder ?
Og det som jeg meget vil vide er: Jeg er lige blevet opsagt og skal få løn op til august måned.
Jeg skal søge efter noget nyt nu men vi skal også give ansøgningen før august. Hvad vil der ske hvis jeg er arbejdsløs efter juli måned? Kan jeg hente min kone selvom jeg ikke arbejder ?
For at I kan gøre brug af EU-regler, skal du kunne forsørge dig selv og din medbragte familie. Hvis du fx har formue i banken, kan I fint leve af det. Hvis du er medlem af en a-kasse og får dagpenge, kan I også leve af det, indtil du får dig et nyt job. Hvis du flytter til Sverige og tager et deltidsjob hos en svensk arbejdsgiver ca. 12 timer om ugen, kan du faktisk også få supplerende socialhjælp i Sverige og stadig opfylde kravene efter EU-reglerne.
Og husk, hvis du har tænkt dig at få dagpenge i Sverige og blive boende i Sverige, så skal du flytte til Sverige, mens du stadig er ansat i Danmark, således at du bliver grænsegænger og vil kunne få dagpenge udbetalt af en svensk a-kasse. For alternativt kan du højst få danske dagpenge i tre måneder, mens du bor i Sverige og dernæst ingenting.
-
Furkan1703
Tusinde tak for svaret. Du har været meget hjælpsom:)
Hej - lige et hurtigt spørgsmål:
Du skriver, at man skal søge om opholdstilladelse/opholdskort og så folkeregistreres -
Min mand er kommet herop på turistvisum, og vi har søgt om opholdstilladelse kun efter svenske regler. Jeg har ikke tænkt på, at han skulle folkeregistreres, da vi netop har fået at vide, at han ikke kan få personnummer, medmindre vi søger efter EU-regler også.
Vi har pt. ikke tænkt os at søge efter EU-regler, før jeg har arbejde i Sverige og/eller tiltrækkelig dokumentation af min indkomst som selvstændig.
Skal jeg skynde mig ned på Skatteverket og melde ham til på vores adresse? Og hvad skal jeg i så fald have med af papirer?
Du skriver, at man skal søge om opholdstilladelse/opholdskort og så folkeregistreres -
Min mand er kommet herop på turistvisum, og vi har søgt om opholdstilladelse kun efter svenske regler. Jeg har ikke tænkt på, at han skulle folkeregistreres, da vi netop har fået at vide, at han ikke kan få personnummer, medmindre vi søger efter EU-regler også.
Vi har pt. ikke tænkt os at søge efter EU-regler, før jeg har arbejde i Sverige og/eller tiltrækkelig dokumentation af min indkomst som selvstændig.
Skal jeg skynde mig ned på Skatteverket og melde ham til på vores adresse? Og hvad skal jeg i så fald have med af papirer?
Nej, han kan ikke folkeregistreres i Sverige, medmindre du opfylder kravene til at gøre brug af EU-regler.
Okay, blev bare lige forvirret - jeg er nemlig lige flyttet fra en svensk adresse til en anden, og der kunne jeg ikke skrive ham på, da han ikke har personnummer ... tak for svar!