familiesammenføring efter indrejseforbud

Her kan du skrive om/søge information om alt mellem himmel og jord, som ikke er dækket af de andre fora her på siden.

Redaktører: ZB, AUG Board

cith88

Re: familiesammenføring efter indrejseforbud

Indlæg af cith88 » 08.05.2015 09:07:24

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 09:14:15

I øvrigt er "EU-rådgivningens" svar jo rigtigt, da han kun er din kæreste. Og dermed er han ikke et familiemedlem, som er omfattet af retten til fri bevægelighed, når du bevæger dig rundt i EU.

Som de helt korrekt skriver, ændrer det intet som helst, at I snart har et barn sammen. Men derimod ændrer det noget, hvis I bliver gift.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 09:17:17

Personligt ville jeg nok ikke forsøge at flytte til Tyskland. Tyskland har en mangeårig tradition for ikke 100% at følge EU´s regler om fri bevægelighed. Og en tysk myndighedsperson vil givetvis nære stor modvilje mon nogen, der på denne måde anvender EU´s regler til at "omgå" et nationalt indrejseforbud.

I Sverige kan man derimod forvente, at reglerne bliver efterlevet. Og i øvrigt står en indberetning til SIS heller ikke i vejen for en national svensk opholdstilladelse.

cith88

Indlæg af cith88 » 08.05.2015 09:20:07

Det er klart at man søger svar. Man flytter jo ikke bare til et andet land med børn og det hele, hvis man så alligevel vil blive afvist.

Min kæreste har opholdt sig illegalt og har derfor indrejseforbud. Så det er ikke fordi han har lavet noget alvorligt kriminalitet. Ved ikke om "man ikke må være til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden" på baggrund af det?

Hvorfor skal han søge om visum? Det kan han vel også kun, hvis han er i sit hjemland?
Han er ikke i sit hjemland Tunesien, han sidder lige nu varetægtsfængslet og skal i retten for at få af vide, hvornår han bliver udvist. Så bliver han sendt til Schweiz, som er modtagerland, da han har søgt asyl der først. Dette er blevet afvist og så lader de ham gå og så står han der igen og tager til et andet EU land for at søge om asyl, selvom han godt ved at han ikke får det. Men han vil ikke tage hjem fordi han skal have barn her og er bange for at han aldrig ser os igen.

cith88

Indlæg af cith88 » 08.05.2015 09:29:21

Jeg vil godt flytte til Sverige, hvis det er den eneste løsning. Det må dog lige vente lidt indtil den lille kommer. :-)

Jeg tænker på om det er en mulighed at han skulle tage til Sverige og søge om asyl der denne gang? Der kan vi jo blive gift ikke, så længe han har sit pas? I den tid han er der kan jeg flytte derop og så kan vi indgive en ansøgning om familiesammenføring?

Vil egentligt også spørge om der er mulighed for at forhandle med Udlændingestyrelsen? evt. med anskaffelse af advokat? Vi ved godt at det er rigtig dumt at han igen risikerer yderligere indrejseforbud. Vi skulle bare have ventet de 1,5 år, der var tilbage af hans indrejseforbud, nu risikerer han 6 år.(han har søgt om asyl i det sidste 5 måneder i Tyskland). Men det er let at være bagklog.
Jeg vil rigtig gerne betale for hans hjemrejse altså til Tunesien og jeg kan skaffe hans pas. Men det skal så også forudsættes af at han ikke får yderligere indrejseforbud, så vi har mulighed for at søge om familiesammenføring om 1,5 år.
Har I nogensinde hørt om man kan "droppe" sådan en sag?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 09:30:42

http://www.hri.org/docs/Schengen90/body2.html#chapter 2

Article 5
1. For visits not exceeding three months entry into the territories of the Contracting Parties may be granted to an alien who fulfils the following conditions:
(a) in possession of a valid document or documents permitting them to cross the border, as deter-mined by the Executive Committee;
(b) in possession of a valid visa if required;
(c) if applicable, submits documents substantiating the purpose and the conditions of the planned visit and has sufficient means of support, both for the period of the planned visit and to return to their country of origin or to travel in transit in a Third State, into which their admission is guaran-teed, or is in a position to acquire such means legally;
(d) has not been reported as a person not to be permitted entry;
(e) is not considered to be a threat to public policy, national security or The international relations of any of the Contracting Parties.
2. Entry to the territories of the Contracting Parties must be refused to any alien who does not fulfil all the above conditions unless a Contracting Party considers it necessary to derogate from that principle on humanitarian grounds or in the national interest or because of international obligations. In such cases permission to enter will be restricted to the territory of the Contracting Party con-cerned, which must inform the other Contracting Parties accordingly.
These rules shall not preclude the application of special provisions concerning the right of asylum or of the provisions of Article 18.
3. An alien who holds a residence permit or a return visa issued by one of the Contracting Parties or, if required, both documents, shall be permitted to enter in transit, unless their name is on the na-tional list of persons reported as not to be refused entry which is held by the Contracting Party at the external borders of which they arrive.
……………………………………………………………………………….

Som det fremgår af punkt 2. er et indrejseforbud i Schengen ikke absolut. Schengenlandene kan vælge at udstede et nationalt begrænset visum, hvis særlige forhold taler for det. Herunder ”internationale forpligtelser”. Og en sådan ”international forpligtelse” er netop EU-borgeres ret til fri bevægelighed.

Hvis din mand allerede befinder sig i Schengen området, er spørgsmålet jo i øvrigt fuldstændig hypotetisk. Så hvad er det, du føler behov for at vide? At din mand kan få udstedt et EU-opholdskort, hvis du flytter til Sverige? Det kan ingen jo nogensinde "love" dig, da det kun kan udstedes efter en ansøgning. Og f.eks. skal det jo undersøges, om I er gift, om jeres ægteskab er proforma, om din adresse er proforma osv.

Men nej et tidligere illegalt ophold medfører IKKE bortfald af EU-opholdsret. Det var jo det, EU-domstolen tog stilling til i Metock-sagen i 2008, som dengang var ganske kontroversiel i Danmark.

http://da.wikipedia.org/wiki/Metock-sagen

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.05.2015 09:33:06

Indrejseforbud er fuldstændig ligegyldigt, hvis I først har etableret jer som familie efter EU-reglerne i et andet EU-land. Så overtrumfer EU-retten et nationalt indrejseforbud. Så det er der ingen grund til at bekymre sig om.

Og det er også formålsløst at søge om asyl i Sverige eller noget andet land, når han allerede har haft en sag behandlet i Schweiz. Det er misforstået, hvis I tror, at I vinder noget som helst ved at lade ham søge asyl noget sted.

Det eneste, I skal gøre, er, at du skal flytte til et andet EU-land. I skal gifte jer. Og så skal han, hvis han stadig er i Europa, indgive ansøgning om opholdskort efter EU-reglerne og har alle rettigheder i samme sekund, ansøgningen er afleveret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 09:38:20

Da der ingen grænsekontrol er i Schengen, kan din udkårne jo bare rejse over land fra Schweiz til Sverige, når du er flyttet dertil. Og herefter skal I så se at blive gift. Det kræver dog dokumentation for hans civilstand, som skal fremskaffes fra hans hjemland. Og det er nok i praksis jeres største forhindring.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 09:41:26

Nej det er næppe muligt at få annulleret et indrejseforbud mod selv at betale sin hjemrejse. Men som efterhånden skrevet mange gange, er det danske indrejseforbud irrelevant, hvis du bosætter dig i Sverige.

Det har kun den betydning, at hvis din mand befinder sig i Tunesien og skal bruge et visum, så bliver det et nationalt begrænset svensk visum, da svenskerne ikke må give ham adgang til resten af Schengen. Og så bliver han nødt til at flyve direkte til en svensk lufthavn som f.eks. Stockholm eller Göteborg.

cith88

Indlæg af cith88 » 08.05.2015 10:39:59

Så det I mener er:

Jeg skal flytte til Sverige, min kæreste skal komme op til mig og vi skal giftes. Hans pas har jeg så det er ok, så skal vi have fat i hans civilstandsattest. Det kan hans far vel skaffe i Tunesien.
Når vi er gift skal vi søge om EU opholdskort efter EU reglerne, ikke familiesammenføring? eller er der noget jeg blander sammen? Kan han blive hos mig i den tid vi søger eller hvordan?

Vi er godt klar over at han aldrig får asyl nogen steder. Han har bare gjort det, hver gang for at trække tiden, hvis man kan sige sådan. Jeg er selvfølgelig også bange for at han bliver taget i Sverige, hvis han ikke melder sin ankomst. Det er derfor jeg sprøger om han skal sige at han søger asyl, når han kommer. Nu har vi været ret uheldige denne gang. Han havde kun været her i DK 1 dag og så kom politiet for at lede efter en anden som havde boet i min lejlighed tidligere og ikke havde flyttet sin adresse. På den måde blev han opdaget. Så nu er vi altså ret bange.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.05.2015 10:55:53

Kort og godt: Ja.

I kan søge om både opholdskort efter EU-regler og om opholdstilladelse efter svenske regler, når I er gift. Men det giver kun mening at søge om opholdstilladelse, hvis I har til hensigt at blive boende i Sverige. Hvis tanken er, at I vil flytte til Danmark efter et ophold i Sverige, så er der ingen grund til at spilde tiden med at søge også efter svenske regler.

cith88

Indlæg af cith88 » 08.05.2015 11:01:25

Okay. Tak for svar. Jeg forstår. Det er ikke meningen vi vil blive boende Sverige, men man ved jo aldrig om man bliver rigtig glad for det. Men så er det vel bare bedst at søge om opholdskort efter EU reglerne.

Det kan godt være det er et dumt spørgsmål, men hvad betyder et opholdskort egentligt? Er det for en bestemt tidsperiode? Skal vi så også søge om familiesammenføring eller er det nok med det opholdskort?

Kender I evt. nogle rådgivere i Sverige, der kan hjælpe en?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 11:06:59

Et opholdskort er et plastikkort, der dokumenterer ens ret til ophold. Lige som et sygesikringskort er et plastikkort, der dokumenterer ens ret til lægebehandling.

Om EU-retten også overtrumfer selve det danske indrejseforbud, som jo kun gælder i Danmark, er et godt spørgsmål. Her kan I ikke støtte ret på opholdsdirektivet men alene på EU-domstolens kendelser om sekundær fri bevægelighed.

Jeg har aldrig hørt om en sådan sag, og ærlig talt var det måske nemmest bare at blive boende i Sverige, til det danske indrejseforbud er udløbet. Eller i hvert fald søge dansk EU-opholdskort og få sagen behandlet, før I flytter nogen steder hen.

cith88

Indlæg af cith88 » 08.05.2015 12:06:07

Jeg har det fint med at bo i Sverige indtil indrejseforbuddet er udløbet.

Men det forvirrer mig lidt, når du skriver "det danske indrejseforbud". Hvorfor er det kun dansk? Der står i hans dom fra sidst således.

Du kan ikke indrejse i DK uden særlig tilladelse så længe indrejseforbuddet er gældende.
Du kan heller ikke indrejse i EU- og Shengenlande uden særlig tilladelse så længe indrejseforbuddet er gældende.
I det du af Danmark med et indrejseforbud vil du blive indberettet i shengeninformationssystemet som uønsket i Shengenlandene efter udlændingelovens § 58 g.

Retsgrundlag:
- Efeter udlændingelovens § 25 b stk. 1 kan en udlænding, der opholder sig her i Danmark uden fornøden tilladelse udvises.
- Efter udlændingelovens § 32, stk. 1 bortfalder visum eller opholdstilladelse hvis en udlænding udvises ved dom, kendelse eller beslutning. Udlændingen må ikke på ny opholde sig i Danmark uden tilladelse.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.05.2015 12:31:13

Fordi Danmark kun har jurisdikation over sit eget territorium. Derfor kan Danmark ikke udvise folk fra eller udstede indrejseforbud til andre lande end netop Danmark.

Danmark kan indberette en person til SIS, men det er ikke det samme som, at vedkommende er udvist eller har indrejseforbud i de andre schengenlande. Det betyder kun, at de andre schengenlande er forpligtet til ikke at udstede et schengenvisum til den pågældende, da han jo så ville kunne bruge til det også at rejse til Danmark og dermed ”omgå” den danske udvisning.

Men derimod kan de stadig efter eget skøn vælge at udstede et nationalt begrænset visum efter de kriterier i Schengenkonventionen, jeg allerede har citeret. Eller en opholdstilladelse. Hvilket de så blot er forpligtet til at underrette Danmark om.

Hvad din kæreste har modtaget, er trods alt en sanktion, der gives på baggrund af overtrædelse af immigrationsbestemmelserne. Så det er vel klart, at man ikke i det brev, hvor denne sanktion meddeles, ligefrem vejleder ham om, hvilke forhold, der konkret kan gøre, at andre schengenlande måske vil give ham ”en særlig tilladelse” til at indrejse trods indberetningen til SIS.

Den vejledning kan du derimod få her i ÆUGs forum, og det er vel også derfor, at du er her. :wink:

Besvar