Min situation er denne: Jeg er nu blevet forlovet med min kæreste under et besøg hos hende (Filippinerne). Under besøget gav jeg en invitation, således hun (forhåbentlig) senere på året kan komme til landet, og her for vi kan blive gift. Den sidste oplyst fremgår ikke af hendes visum ansøgning/min invitation.
Herefter er det vores plan, at hun vender tilbage, og vi straks ansøger om en opholds- og arbejdstilladelse til hende, som myndighederne får ca. 4 måneder før hun 24. Sidst på året vender jeg igen tilbage til hende, og der fejre jul og nytår, hvorefter vi sammen vender tilbage til Danmark. På det tidspunkt er hun knap 3 uger fra at fylde de magiske 24 år (hun "mangler" blot 18 dage), og derfor formoder jeg ikke hun "blot" kan vende tilbage uden enten med en ny visum periode, eller på en "ok" nu når der både er ansøgt om en opholdstilladelse samt hun da er så tæt på de 24 år.
Spørgsmålene er nu disse:
1) Anden gang hun vender tilbage til Danmark, skal hun da have et visum til den periode, eller kan hun slippe ind i landet på et andet lovligt grundlag.
2) Såfremt hun hendes besøg 2. gang også kræver et visum, kan man da ansøge om ET "samlet" visum for de to perioder hun kommer til landet før hun fylder 24 år, og ændre det noget i det tildelte visum, at hun anden gang kommer til landet som min hustru?
3) Kræves det at hun aflevere den originale invitation fra mig, eller må jeg scanne den ind og sende den elektronisk så hun kan printe en kopi ud? Oplysningerne er jo de samme uanset hvad, og hun har andre dokumenter der beviser at jeg "findes", herunder mit originale fødsels- og dåbs attest, og så kopi af mit kreditkort samt pas. Altså, skal invitationen fremsendes eller er det nok med et print.
Jeg formoder at hun må/kan opholde sig fuldt lovligt i landet, efter den dato hun er fyldt 24 år, nu når der er indsendt en ansøgning med 4 måneders frist frem til hendes fødselsdag. Selvsagt er det ikke lovligt, såfremt jeg/vi da allerede da har fået et afslag. Ret mig endelig hvis jeg tager fejl heri, eller hvis der er noget jeg/vi bør være opmærksom på.
Som bonus information til andre, så er der fremover her man som filippiner skal ansøge om et visum til Danmark (hel ny aftale): http://www.vfsglobal.com/Denmark/Philippines/index.html
På forhånd mange tak for svar