Hej alle.
Jeg er så gået hen og blevet glad for en veninde fra den anden side af kloden. Hun har tidligere været i forhold til en svensker, og har 2 års opholdstilladelse til sverige.
Nu skal hun til Danmark og besøge mig, og på den danske ambasade i hendes land, siger de "du kan bare tage til danmark, da du har svensk visa"
Er det nu også rigtigt? Kan jeg stole på at der ikke bliver problemer når hun landet i kastrup og de ser svensk visa?
Det sidste jeg ønsker er et menneske flyver om på den anden side af jorden, for at skulle flyve hjem igen, men jeg må indrømme, jeg har haft svært ved at tolke de danske regler, og synes ambasaden har givet forskellige forklaringer.
Hvis der ikke er problemer med at komme ind, så kan jeg forstå at hun må være her 3 ud af en 6 måneders periode. igen er det noget jeg *tror*, da jeg ikke er sikker.
Så hvis nogen har et godt råd eller noget viden jeg kan bruge, vil jeg sætte pris på det.
Mvh
Vent
har svensk opholds tilladelse, må hun komme til Danmark?
Hvis hendes 2-årige svenske opholdstilladelse stadig er gyldig, så er der ingen problemer i at flyve til Danmark. Det er kun et problem, hvis opholdstilladelsen er udløbet eller inddraget.
Har man opholdstilladelse til et Schengen-land kan man frit rejse rundt i de andre Schengen-lande i op til tre måneder.
Har man opholdstilladelse til et Schengen-land kan man frit rejse rundt i de andre Schengen-lande i op til tre måneder.
Jeg må hellere lige tilføje en vigtig ting - Hvis man har opnået en midlertidig svensk opholdstilladelse og bor i Sverige i en periode, men siden melder flytning ud af Sverige og retur til sit hjemland, så inddrager Migrationsverket normalt den midlertidige opholdstilladelse, hvis de ellers får kendskab til det faktum, at man ikke længere er bosat i Sverige.
ok, tusind tak for svaret.
Hun har været på den svenske ambasade i hjemlandet, og de siger hendes visa/opholdstilladelse stadig er gyldig.
Jeg må indrømme.. dette er ved at drive mig til vanvid.. der er bare så mange men, men og men'er.. og man har ikke det store lyst til der opstår problemer når hun først er i landet.
Hun har været på den svenske ambasade i hjemlandet, og de siger hendes visa/opholdstilladelse stadig er gyldig.
Jeg må indrømme.. dette er ved at drive mig til vanvid.. der er bare så mange men, men og men'er.. og man har ikke det store lyst til der opstår problemer når hun først er i landet.
Nej, men hvis de svenske myndigheder siger, at opholdstilladelsen stadig er gyldig, så er der intet at bekymre sig for - en opholdstilladelse til et Schengen-land giver ret til indrejse i et hvilket som helst andet Schengen-land, og masser af mennesker, som bor i det sydlige Sverige bruger fx Kastrup Lufthavn som om, de var hjemme i Sverige - der er ingen problemer, når blot man kan fremvise gyldigt pas og et gyldigt visum eller en gyldig opholdstilladelse