Bliver vi kontrolleret?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
at2105

Bliver vi kontrolleret?

Indlæg af at2105 » 14.09.2008 00:03:14

Hej.

For et par måneder siden flyttede vi ind i en ny lejlighed i Fosie området. Vi er dog først reelt begyndt at bo i lejligheden for en 4 uger siden, da vi har været ude at rejse flere gange i løbet af ca. 4 måneder. Desuden har vi opholdt os meget begrænset i vores lejlighed, udover overnatning, da både job, familie, venner og bekendte befinder sig i Danmark. Jeg har hørt fra naboer i området, at de troede at mig og min kone havde blot lejet lejligheden, men boede reelt i Danmark (dvs. de mente pro forma), da de aldrig rigtig så os i området eller omkring lejligheden. Men, nu boer vi der altså reelt, da vi pt. ikke er ude at rejse.

Men, så kommer det uhyggelige … :wink: Næsten hver aften ved 24tiden er der en eller flere personer som ringer på vores dørtelefon, nede fra opgangen. De dage hvor jeg ikke har været hjemme (pga. aften arbejd), har min kone ikke turde at besvare telefonen. Da jeg var hjemme i forgårs og den ringede omk. 00:15, besvarede jeg telefonen (hvilket var første gang den blev besvaret), og en svensk talende mand, med en dyb stemme :?, sagde et eller andet på svensk, som jeg ikke fattede, og uden at konfrontere ham og tænke meget over det, spurgte jeg om han skulle ind, (kan jo være en sindsforvirret mand eller bare en som har tendenser til at glemme sine nøgler), han svarede ja, og jeg lukkede ham så ind (han sagde ikke tak :wink:). Siden dørtelefonen blev besvaret for første gang (dvs. for to dage siden), har den pågældende person ikke ringet på dørklokken igen (måske fordi det weekend?).

Anyway, det kan være det lyder som en dårlig gyser film, men det jeg vil spørge om i denne forbindelse – kan det være skatteverket, migrationsverket eller andre som har i sinde at tjekke om der er tale om pro forma lejlighed? Eller måske bare en indbrudstyv i amatør-klasse? Er der andre af jer, som har hørt eller oplevet noget lignende? Jeg har intet at frygte, men det er altså ubehageligt, at der er folk som ringer på dørtelefonen på det tidspunkt, især når det er sket, mens min kone var alene hjemme.

Det der undrer mig, er at præcis kl. 00:00 bliver døren til opgangen låst automatisk og man skal benytte nøgler for at kunne komme ind. Og siden der bliver ringet på dørtelefonen bare lidt over midnat og at det er sket flere gange på kort tid, må det været noget organiseret, og ikke bare noget tilfældigt!?

Eller hvad…?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.09.2008 07:41:28

Jeg mener ikke, at Migrationsverket gør brug af de metoder, du her har skitseret. Derimod eksisterer der en kultur i visse dele af befolkningen om, at man da bare kan ringe på hos naboer, over- og underboer, hvis den man skal besøge, ikke svarer sin dørtelefon. Som om man skulle have lyst til at lukke vildt fremmede ind, som ikke engang skal besøge en selv! Men ikke desto mindre så har jeg været ude for noget lignende adskillige gange, og det har i hvert fald intet med myndighederne at gøre.

at2105

Indlæg af at2105 » 14.09.2008 18:36:34

Jeg kan godt genkende det du skriver om at naboer bare kan ringe på hos naboer, over- og underboer, hvis den man skal besøge, ikke svarer sin dørtelefon.

MEN, tro mig dette her er anderledes. Hvem gider, hver nat ved 24tiden (det sket utallige gange), at ringe på den samme dørklok, trods det, at den ikke bliver besvaret? Min kone har jo hørt den ringe hver nat, samme tidspunkt, uden hun besvarede den... :? Et eller andet underligt foregår der... Jeg tror det ER myndighederne. Især når folk i området har troet at vores lejlighed er pro forma, burde der være noget om snakken?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 14.09.2008 20:09:58

Såkaldte "Nattliga trakasserier" med buzzing på dörrtelefoner er ikke så usædvanligt, som man måske skulle tro.

Hvis Migrationsverket eller Folkbokföringen mistænker proforma bruger de altså andre metoder - Folkbokföringen kan fx sende breve til jeres udlejer for at få bekræftet, at I vitterligt bor på adressen, og Migrationsverket kan kalde jer til samtaler, hvor I individuelt skal redegøre for kvarteret, I bor i, indkøbsmuligheder, skoler, osv., osv.

at2105

Indlæg af at2105 » 14.09.2008 20:26:12

Kan du kort uddybe hvad "Nattliga trakasserier" er?

Og er der så mulighed for at det er vores udlejer som tjekker om vi boer i lejligheden? Altså er det normalt praksis?

For et par måneder siden, da regningen blev betalt lidt forsent, blev jeg ringet op af udlejeren og blev spurgt om jeg overhovedet boede i lejligheden.

Tak på forhånd.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.09.2008 04:11:26

Det er helt normal praksis, især blandt danske statsborgere i Skåne, at myndighederne tjekker, at der ikke er tale om proforma-adresser, eftersom der har været mange sager om netop det problem. Og måden, de kan tjekke adressen på, er at tage kontakt til jeres boligselskab/boligforening/privat udlejer og spørge, om det er korrekt, at I bor på adressen, herunder bede om en uddybning af, hvor ofte I overnatter på adressen. Har man rent mel i posen, er der intet at frygte, men hvis I er ude i kun at bo i Sverige proforma, må I hurtigst muligt se at få rettet op på miseren og vitterligt bo i Sverige, hvis myndighederne ikke efterfølgende skal træffe en afgørelse, hvor den oprindelige folkeregistering slettes og tilbageføres, og en evt. svensk opholdstilladelse dermed ugyldiggøres.

Dette her med misbrug af dørtelefoner er som sagt ret udbredt i visse geografiske områder og i visse dele af befolkningen og har flere gange været oppe i svenske medier. I kan evt. tale med jeres udlejer om problemerne med de natlige trakasserier, så man bliver opmærksom på problemet og kan få gjort noget ved sagen - dermed får I så også på en pæn måde antydet over for udlejeren, at I faktisk opholder jer og bor på adressen.

At være for sen med at betale husleje i Sverige er en alvorlig sag, og udlejer kan med blot en enkelt dags forsinkelse i betalingen med loven i hånden opsige jeres lejekontrakt, fordi kontrakten ikke er blevet overholdt. Så hvis økonomien er stram, og man skal til at vælge, hvilke regninger der skal betales, så bør huslejen have førsteprioritet, hvis man vil undgå risikoen for at blive sat på gaden.

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 16.09.2008 12:35:23

Interessante info skaanebo.

Vi har også oplevet at der bliver kimet på døren sent om aftenen. Det har blot været drenge-streger og er kun set et par gange i de 1½ år vi har boet i Malmö.

Det med at betale husleje til tiden er også en interessant information. Vi har oplevet at glemme at betale en regning (el regning) og kort efter (mener det var en uge) kom der en rykker. De er noget hurtigere på "rykker"-aftrækkeren her i Sverige. Ikke at vi har haft problemer med at betale, andet end tiden har været knap og et brev har forputtet sig i en forkert bunke papirer.

Er der andre med lignende erfaringer?

Kan en bostadsretsforening smide en på gaden hvis man betaler udgifter til foreningen forsent?

Besvar