Returnere til Danmark med ikke EU-ægtefælle
Re: Returnere til Danmark med ikke EU-ægtefælle
Det er egentlig fuldstænding irrelevant, hvad du lever af i DK. Det relevante er, at du har haft reelt og faktisk ophold i Norge, og at du der har været studerende. Dvs., du vil blive regnet som person med tilstrækkelige midler, og dermed er det også givet, at din ægtefælle ikke vil kunne få kontanthjælp i Danmark, og at I derfor må klare jer økonomisk som I bedst kan.
Ok! Det lyder rigtig rigtig godt! Og det lyder som om det er noget du har helt styr på!
Derfor vil jeg også høre dig igen om hvordan min mand så står i forhold til at komme med på vores familierejse til Italien som vi allerede har bestilt? Han vil på det tidspunkt have fået kvittering fra Statsforvaltningen og bo i Danmark med mig.
Derfor vil jeg også høre dig igen om hvordan min mand så står i forhold til at komme med på vores familierejse til Italien som vi allerede har bestilt? Han vil på det tidspunkt have fået kvittering fra Statsforvaltningen og bo i Danmark med mig.
Han kan først rejse frit rundt i Schengenområdet, når han er besiddelse af det fysiske opholdskort. Så Italien må nok vente.
Så det er ikke muligt at søge om visum til Italien for at tage på ferie med sin ægtefælle + familie som er EU borgere...hvis man ellers kan opfylde krav til at bevise at man har tur/returbillletter, et hus booket og penge nok til turen + rejseforsikring der dækker hele Schengen?
Man kan altid søge om visum, men om det gives, er nok mere tvivlsomt, al den stund, at den italienske ambassade ikke kan se, at han bor i Danmark legalt og vil være uvant med situationen. Det svarer lidt til, at en illegal indvandrer indfinder sig på Italiens ambassade i Danmark og anmoder om visum til at besøge Italien, for han skal lige på en lille ferie med sin kone, og hotel og flybillet og sygeforsikring er skam betalt ... men han kan bare ikke bevise, at han bor i Danmark lovligt. Det kommer der næppe noget positivt ud af. Igen: Hvis I havde været forudseende og søgt om forhåndstilsagn for flere måneder siden, så ville I ikke stå i den situation i dag. Så ville opholdskort og dansk cpr.nr. blive udstedt inden for en uge efter jeres ankomst til Danmark.
Jeg forstår nu at det havde været bedre at søge på forhånd men grundet misledende information fra politiet har vi troet at kvitteringen betød at han måtte rejse i Schengen sålænge vi rejser sammen, så der ville det jo hverken være noget problem at søge fra Danmark nu eller rejse på ferie sammen før han fik opholdskortet og vi har derfor ventet til vi var sikre på om jeg skulle studere videre i Norge eller ej. Dette kunne vi ikke vide på forhånd.
Efter vi fandt ud af at han ikke kunne rejse på kvitteringen, og at vi derfor blev nødt til at søge fra Norge fik vi så at vide (fra DK's ambassade i Norge) at han under ingen omstændigheder ville kunne opholde sig i DK mens sagen blev behandlet når han søgte fra Norge. Nu ved vi at dette ikke er rigtigt.
Det gode er jo at vi KAN tage til Danmark og blive der i ventetiden. Så tak for hjælpen!
Mvh Maria
Efter vi fandt ud af at han ikke kunne rejse på kvitteringen, og at vi derfor blev nødt til at søge fra Norge fik vi så at vide (fra DK's ambassade i Norge) at han under ingen omstændigheder ville kunne opholde sig i DK mens sagen blev behandlet når han søgte fra Norge. Nu ved vi at dette ikke er rigtigt.
Det gode er jo at vi KAN tage til Danmark og blive der i ventetiden. Så tak for hjælpen!
Mvh Maria
Hej igen!
Her er en lille ny liste med spørgsmål:
Hvis vi beslutter os for at blive boende i Norge i mens vi venter på svar på dansk opholdskort, hvor lang tid har jeg så til at finde et job i Norge efter jeg er færdig med uddannelse? Dette skal vel lægges til ens sag når en status ændrer sig..
Hvordan ser det ud med at søge efter man har været arbejdstager i EU land. Bedre eller dårligere stillet end hvis man var studerende?
Hvad er konsekvenserne når vi skal søge opholdskort i DK hos Statsforvaltningen og han er indrejst uden visum, men med kvittering fra Statsforvaltningen?
Hvad er faldgruberne ved en FS ansøgning efter EU retten? Har boet i Norge tre år så der kan vel ikke såes tvivl om at jeg har boet her og udnyttet ret til fri bevægelighed?
Jeg har dokumentation for skole, lejekontrakt (godt nok C/O men ikke hos familiemedlem og har også boet andre steder), norsk personnummer, bankudtog, telefon for tre år osv.
MEN hvordan beviser jeg at min mand har opholdt sig her med mig udover kvitteringen han har fået fra opholdskortans. i Norge? Han kan ikke registreres på min adresse siden han ikke har norsk personnummer og han kan ikke få norsk personnr. før han har en jobkontrakt (søger intensivt efter job).
Hvilke domme er relateret til sekundær bevægelighed? Jeg læste mig frem til at det egentlig var domme fra tidligere sager som er udgangspunktet for behandling af sager om sekundær bevægelighed?
Igen, tak til jer der har lyst og kan at svare!
Mvh Maria
Her er en lille ny liste med spørgsmål:
Hvis vi beslutter os for at blive boende i Norge i mens vi venter på svar på dansk opholdskort, hvor lang tid har jeg så til at finde et job i Norge efter jeg er færdig med uddannelse? Dette skal vel lægges til ens sag når en status ændrer sig..
Hvordan ser det ud med at søge efter man har været arbejdstager i EU land. Bedre eller dårligere stillet end hvis man var studerende?
Hvad er konsekvenserne når vi skal søge opholdskort i DK hos Statsforvaltningen og han er indrejst uden visum, men med kvittering fra Statsforvaltningen?
Hvad er faldgruberne ved en FS ansøgning efter EU retten? Har boet i Norge tre år så der kan vel ikke såes tvivl om at jeg har boet her og udnyttet ret til fri bevægelighed?
Jeg har dokumentation for skole, lejekontrakt (godt nok C/O men ikke hos familiemedlem og har også boet andre steder), norsk personnummer, bankudtog, telefon for tre år osv.
MEN hvordan beviser jeg at min mand har opholdt sig her med mig udover kvitteringen han har fået fra opholdskortans. i Norge? Han kan ikke registreres på min adresse siden han ikke har norsk personnummer og han kan ikke få norsk personnr. før han har en jobkontrakt (søger intensivt efter job).
Hvilke domme er relateret til sekundær bevægelighed? Jeg læste mig frem til at det egentlig var domme fra tidligere sager som er udgangspunktet for behandling af sager om sekundær bevægelighed?
Igen, tak til jer der har lyst og kan at svare!
Mvh Maria