Returnere til Danmark med ikke EU-ægtefælle

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

MMG

Returnere til Danmark med ikke EU-ægtefælle

Indlæg af MMG » 29.04.2015 23:10:59

Hej!

Vi er et dansk-palæstinensisk par som bor i Norge hvor jeg studerer. Jeg bliver færdig med mine studier her i maj og vi vil derfor flytte til Danmark. Min mand har søgt om opholdskort til familiemedlem af en EU borger og har fået kvittering. Nu er vores problem at vi skal til Danmark for at søge opholdskort/familiesammenføring med familiemedlem af EU borger.
Fordi min mand kun har en kvittering for opholdskortansøgning i Norge, har han kun lov til at opholde sig i Norge i ventetiden og må derfor søge visum for at rejse ind i Danmark og aflevere ansøgning.
Problemet er at vi først har fået dette at vide for et par dage siden (da han afl. ansøgningen om opholdskort sagde norsk politi at han kunne rejse i Schengen).
Den danske ambassade i Norge virker ligeglade med EU reglerne og har allerede sagt at det kommer til at tage mere end de 15 dage det skal tage at udstede et visum til familiemedlem af EU borger..uden god begrundelse.
Vi er gift og har gyldig vielsesattest, jeg har boet i Norge i 3 år (han har boet her i 5 mdr. med mig) og jeg studerer, har norsk personnummer og folkeeregistreret adresse, vi har begge gyldige pas og rejser sammen.
Jeg skal skifte adresse til Danmark inden 5. juni for at få dagpenge hvilket er en nødvendighed i de første måneder indtil jeg finder et job. Bliver det efter 5. juni mister jeg retten til dagpenge og jeg ka derfor ikke bevise at vi har noget at leve af i DK. For at registrere mig til at få dagpenge skal jeg have dansk adresse.
Men jeg kan ikke flytte min adresse uden min mand kommer med mig til Danmark da han så vil opholde sig ulovligt i Norge (hans opholdskortans. annulleres så snart jeg registrerer mig i DK).
Derfor spørger jeg: Hvad er konsekvenserne for at rejse ind i DK uden visum? Han opfylder jo betingelserne.
Har det noget at sige når vi søger opholdskort hos Statsforvaltningen?
Kan det overhovedet betale sig at prøve at søge visum via ambassaden-vi må flyve og billetterne er dyre og det virker som om de ikke har tænkt sig at give os det i tide alligevel..
Et andet spørgsmål er hvordan det ser ud med HVIS vi kommer til Danmark og søger opholdskort og får kvittering. Kan vi da søge om Schengenvisum for at rejse på ferie med min familie (i Schengenområdet)? Vi har allerede bestilt hele rejsen fordi vi som sagt havde fået at vide at han kunne rejse frit i Schengen på opholdskortansøgnings-kvitteringen.

På forhånd MANGE MANGE TAK!

Mvh Maria

skaanebo

Re: Returnere til Danmark med ikke EU-ægtefælle

Indlæg af skaanebo » 30.04.2015 07:52:06

Det er bare at flytte til DK, og så indgive ansøgning om dansk opholdskort.

Hvis I havde været forudseende, kunne I have søgt om et forhåndstilsagn fra Statsforvaltningen i DK, mens I boede i Norge.

MMG

Indlæg af MMG » 30.04.2015 08:09:12

Hej og tak for dit svar!
Men han har ikke visum til Danmark??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2015 08:41:31

Formelt set er det rigtigt, at din mand skal være i besiddelse af et gyldigt visum ved sin indrejse i Danmark. Men både Norge og Danmark er en del af Schengen området, så der er ikke nogen fast grænsekontrol mellem de to lande. Dermed giver det så heller ikke rigtig nogen mening, at den danske ambassade i Oslo udsteder et visum, for hvad skal det bruges til, når ingen alligevel stopper din mand på vejen til Danmark?

Som skaanebo skriver, kunne I have søgt EU-opholdskort hos Statsforvaltningen i forvejen. Så havde din mand fået en kvittering, hvoraf det fremgik, at han havde ret til at opholde sig i Danmark, medens sagen blev behandlet. Og den ville så 100% overflødiggøre visum.

Da I ikke har en sådan og ikke kan nå at få et nyt visum, må din mand bare gøre, som 1.000-vis af andre har gjort i årenes løb. Nemlig krydse en åben indre grænse i Schengen, uanset at hans visum er udløbet. Og så må I bare håbe på, der ikke er stikprøvekontrol, så han bliver vendt om og sendt hjem til Norge. Han bør rejse sammen med dig og medbringe sin kvittering fra UDI, så pasbetjenten kan se, han har lovligt ophold i Norge.

MMG

Indlæg af MMG » 30.04.2015 14:28:25

Tusind tak for dit svar! Hvad er konsekvensen når vi søger om opholdskort i Danmark? Skal man vise at man har gyldigt visum? Spørger de? Hvad sker der hvis vi stoppes på grænsen-skal vi bare vise til opholdsdirektivets artikel og have alle vores dokumenter med? Vi KAN umuligt nå at få det fra den danske ambassade i Oslo siden de ikke følger reglerne. Mvh Maria

MMG

Indlæg af MMG » 30.04.2015 14:29:37

Og er det bedre at sende ansøgningen fra Norge (han har nemlig fået at vide at det så giver ham ret til ophold i Norge i ventetiden og IKKE Danmark-er det rigtigt?) eller er det bedre at bare aflevere den personligt hos Statsforvaltningen når vi er kommet til DK? Skal vi bare søge det hurtigst muligt efter ankomst? Mvh Maria

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.04.2015 14:54:14

Man har opholdsret i samme sekund, ansøgningen om opholdskort er afleveret til rette myndighed. Det er underordnet, om man er i landet legalt eller illegalt!

I øvrigt kan I jo stadig nå at sende en ansøgning af sted til Statsforvaltningen, mens I stadig bor i Norge. Så får din ægtefælle kvittering for ansøgningen.

aaron_ramsey
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Indlæg af aaron_ramsey » 30.04.2015 15:36:53

Hej Skaanebo

Du nævner, at Maria kunne have være forudseende og have fået et forhåndstilsagn fra Statsforvaltningen.

Hvordan får man det? Skal man ansøge på normal vis eller?
Har forsøgt at google det og søge på Statsforvaltningens hjemmeside uden held.

MMG

Indlæg af MMG » 30.04.2015 15:58:23

Ok! Hvad er fordelen ved at sende ansøgningen her fra Norge? Betyder det at så snart vi står på dansk jord med kvitteringen fra Statsforvaltningen at så har min mand automatisk ret til at opholde sig i DK? Vi har jo fået at vide at han netop IKKE har ret til at opholde sig i DK i ventetiden når han fremmer ans. fra Norge i stedet for personligt på Statsforvaltningen. Er det rigtigt eller ej? Da jeg snakkede med Statsforvaltningens EUafd svarede de undvigende.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.04.2015 16:04:50

Din mand har lovligt ophold i Danmark fra samme øjeblik, Statsforvaltningen modtager hans ansøgning. Afleverer han sin ansøgning med post fra udlandet, kan han uden videre rejse ind i Danmark, når han har kvitteringsbrevet fra Statsforvaltningen.

Og forhåndstilsagn er bare at udfylde ansøgningen, og så skrive jeres adresse i Norge på. Når I efterfølgende flytter til Danmark, er det bare at oplyse jeres nye adresse til Statsforvaltningen. Hvis de når at behandle ansøgningen, inden I flytter til Danmark, kan I få et forhåndstilsagn. Det betyder, at I får seks måneder til at opfylde kravet om at have bopæl i Danmark, og så vil opholdskort blive udstedt straks, I ankommer til Danmark.

MMG

Indlæg af MMG » 30.04.2015 16:25:57

Ok, det lyder jo fantastisk! Står det nogen steder sort på hvidt? Jeg kan nemlig heller ikke finde det på Statsforvaltningens hjemmeside eller andre steder.
Vi har allerede hele ansøgningen parat, men mangler bare dagpengeindtægten som jeg jo ikke får endnu. Hvordan dokumenterer man dagpenge på forhånd? Jeg får SU helt indtil jeg får dagpenge. Tak for svar!!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.04.2015 16:31:25

Du kan ikke dokumentere dagpenge på forhånd. Du må jo heller ikke planlægge at ville leve af dagpenge, men skal søge job. Hvis du ikke søger job, vil du ikke være dagpengeberettiget.

Statsforvaltningen overtog sagsområdet fra Udlændingestyrelsen for et år siden, og dermed har praksissen om forhåndstilsagn sine rødder hos Udlændingestyrelsen, og den har som sådan intet med EU-regler at gøre, men handler om, at man i national lovgivning har et princip, der populært kaldes "Coming Home"-reglen, hvor man giver udeboende danskere mulighed for at søge om opholdstilladelse til deres ægtefælle på forhånd, inden man rejser til Danmark, og når tilsagnet så er givet, har man seks måneder til at opfylde boligkravet, for at tilsagnet fortsat skal være gyldigt.

MMG

Indlæg af MMG » 30.04.2015 18:06:54

Ok. Jeg prøver bare at forstå hvad jeg skal oplyse som indtægt når vi ansøger herfra. Jeg er studerende nu men er som sagt færdig nu her til maj og har derfor som nyuddannet krav på dagpenge mens jeg er jobsøgende. Dvs. at vi i den første tid vi er i Danmark, højst sandsynligt kommer til at leve af mine dagpenge, ligesom vi lever af min SU nu. Min intention er ikke at leve af dagpenge forevigt, der er bare en fordel at være dagpengeberettiget i denne situation da det er vanskeligt at finde et job i DK på forhånd når jeg sidder i Norge. Jeg vil bare høre om jeg skal skrive under som studerende eller selvforsørgende og om jeg skal dokumentere dette?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 30.04.2015 18:27:31

Søger I nu, så er du studerende, og så er det alene det, du skal dokumentere.

MMG

Indlæg af MMG » 30.04.2015 19:15:29

Igen, tak! Og endnu er spørgsmål. SKAL man dokumentere at man får SU eller bare skrive under på at jeg er studerende og dokumentere det? Og så når vi kommer til DK og jeg får dagpenge til at starte med så tilføjer jeg det til ansøgningen i Statsforvaltningen?

Besvar