Til Danmark fra Bulgarien

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DennisBo

Til Danmark fra Bulgarien

Indlæg af DennisBo » 28.04.2015 16:11:55

Vi har søgt og søgt og vi er bare blevet mere og mere forvirret.

Jeg er dansk og har giftet mig med en Bulgarer (Bulgarien er i EU), jeg er 23 og hun er 25.
Vi har været nede på statsforvaltningen for at få opholdstilladelse til hende så hun kan bo med mig i Danmark. først prøvede vi at søge som at hun skal få opholdstilladelse på grundlag af ægtefælle der udfylder en af de 3 andre krav (selv ansat, lønmodtager, eller tilstrækkelige midler) men så gjorde de os opmærksom på at det kun gælder hvis modparten ikke er dansk. og så fik vi afvide at det ville være nemmere at få et job og så at søge om opholdstilladelse på grundlag af job.

Nu er vi så i den situation at hun fik en jobmulighed som blot krævede at hun havde mulighed for at få løntilskud. vi ringede rundt og fandt ud af at det kan man kun få hvis man allerede har et cpr nummer, og det kan man ikke få uden opholdstilladelse.

Hun er ved at lære dansk på en af de kristne vulontør organisationer, men hun kan jo heller ikke få lov til at få dansk oplæring fra staten uden et cpr nummer, og selv opvasker job beder om flydene dansk tale.

Kan det virkelig passe at min kone ikke kan flytte med mig fra et andet EU land til Danmark?

fundiver199

Re: Til Danmark fra Bulgarien

Indlæg af fundiver199 » 29.04.2015 05:31:16

Din kone kan blive registreret som person med tilstrækkelige midler, hvis hun har en "sponsor", der forsørger hende. F.eks. hendes ægtefælle (dig). En sådan opholdsret vil bortfalde, hvis hun søger om kontanthjælp. Kommer hun i arbejde, skal hun ændre sin registrering til arbejdstager.

Besvar