Søge familiesammenføring efter EU regler hjæææælp

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sima

Søge familiesammenføring efter EU regler hjæææælp

Indlæg af sima » 27.04.2015 16:55:40

hej til alle der læser til dette forum og til dig skaanebo, der altid skiver nogen lærerigt indlæg og hjælper mange andre mennesker. Jeg har læst om mange forskellige situationer i dette forrum og blev opmærksom på en masse ting men lige nu jeg er forvirret over min egen situation :roll: og har brug for din hjælp skaanebo. Håber du kan hjælpe mig også ligesom alle andre.

Jeg er en kvinde der bor i Danmark og er dansk statsborger, jeg er gift og min mænd bor i Afghanistan. jeg vil flytte til Sverige og søge familiesammenføring. og det andet jeg vil finde mig et arbejde i DK.

Jeg har nogen spørgsmål omkring opholdskort og søge fs efter EU regler

- først jeg vil spørger om min flytning har noget betydning for min opholdsret? om jeg mister min opholdstilladelse eller danske pas fordi jeg flytter til Sverige og søger familiesammenføring. Jeg er i tvivl om fordi jeg har læst i rådgivning at man skal søge om opholdskort hvis man vil søge fs, hvis man flytter til et andet EU land.

- og så jeg vil spørge om der er korter sagsbehandlingstid, hvis jeg vil søge fs efter EU regler?

- og så vil jeg spørger om, hvis vi søger efter EU regler, så skal jeg dokumentere at jeg kan forsørge min ægtefælde forud, i en periode i et år, altså som person (med tilstrækkelig midler ) :wink: har jeg opfattet det rigtigt ?

- og det næste spørgsmål vil være så at hvis min ægtefælde få positiv svar for fs dvs. har fået ja til fs efter EU regler, hvad sker der så, hvis jeg mister jobbet inden det et år er gået? mister han så opholdet efter det?

- hvis vi søger efter EU regler, så skal min mand søge i det land hvor min mand kommer fra, altså i Afghanistan? eller han er nød til at komme i Sverige på turist visum for at gør dette?

- og hvordan er det med turist visum, kan man søge det kun efter EU regler eller hvad er kravet, selvom jeg har læst rådgivning, jeg synes jeg kunne ikke få så meget ud af det?

skaanebo

Re: Søge familiesammenføring efter EU regler hjæææælp

Indlæg af skaanebo » 27.04.2015 20:06:00

Som dansk statsborger er det at flytte til Sverige nogenlunde lige så kompliceret som at flytte fra Odense til Aarhus eller et hvilket som helst andet sted i landet. De nordiske aftaler betyder, at du uden videre kan bosætte dig i Sverige, og du mister naturligvis ikke dit danske statsborgerskab blot fordi, du flytter udenlands.

Og ja, ved ansøgning om opholdskort efter EU-regler, hvor du er grænsegænger, skal du kunne dokumentere din evne til at forsørge dig selv og din medfølgende ægtefælle. I praksis er det jo et stort problem for jer, hvis I ikke kan forsørge jer selv, og din mands opholdskort vil være betinget af, at du kan forsørge både dig selv og ham.

Din mand kan enten søge om visum for at besøge dig i Sverige og dernæst indgive ansøgning om opholdskort, eller han kan vente og søge via ambassaden i Afghanistan, så opholdskort kan udstedes straks, han lander i Sverige. Sidstnævnte er dog forbundet med lang ventetid.

sima

Indlæg af sima » 28.04.2015 15:53:03

Jeg vil sige mange tak for hjælpen. Jeg har forstået det at opholdskort er betinget af forsørgelse, men er det nødvendigt at have arbejde indtil min mand for opholdskort eller selv om min mand få opholdskort kan det være, at miste opholdskort, på grund af at jeg f.eks. mister arbejde?

og det andet, er visum også betinget af arbejde? jeg har hørt at man kan søge om visum 3 måneder af gangen, så på den her måde min mand kan blive i Sverige indtil han få svar. og selv om fristen for visum udløber kan han blive ved med at være i Sverige og vente. er det rigtigt?

er det på grund af ny regler at det er også blevet med lang ventetid efter EU regler? før sagsbehandlingstiden for fs var jo korter efter EU regler end svenske regler.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.04.2015 16:04:58

Din mand kan kun søge og få visum engang på i alt 90 dage. Det kan ikke forlænges. Det er også irrelevant at søge om visum, hvis han har opholdsret i Sverige, fordi han er ægtefælle til en EU-borger, som har gjort brug af den frie bevægelighed til at bosætte sig i Sverige.

Din mand vil kunne miste sin opholdsret, hvis du ikke længere opfylder de oprindelige betingelser for dets udstedelse. Hvis du fx mister dit job, og I tvinges til at søge om socialhjælp.

Migrationsverket er overbebyrdet med arbejde og ansøgninger, og det er skyld i de lange sagsbehandlingstider.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.04.2015 16:07:56

P.S. Det er generelt en god ide at melde sig ind i en a-kasse, således at du ikke bliver en byrde for det sociale system i samme øjeblik, du måtte blive arbejdsløs. I øvrigt er det også en god ide at arbejde i bopælslandet i stedet for at arbejde på tværs af grænser, da du sikres bedre socialt ved at bo og arbejde i Sverige end ved at bo i Sverige og arbejde i Danmark.

sima

Indlæg af sima » 28.04.2015 16:30:09

ok jeg takker endnu engang, nu jeg har meget bedre styrer på tingene :)
hvad mener du med at (sikres bedre socialt ) hvis jeg arbejder samme sted som jeg bo sider mig?

det er selvfølgelig en god ide at søge også efter svenske regler så hvis pludselig man mister arbejde, og har heller ikke ret til a-kasse, så den anden chance er der. at få opholdstilladelse efter svenske nationale regler, ikke sand?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 28.04.2015 17:05:39

I kan til enhver tid vælge OGSÅ at søge om opholdstilladelse til din mand efter svenske regler. Det er der kun fordele ved at gøre, men det giver jo kun mening, hvis I har til hensigt at blive boende i Sverige og ikke flytte retur til DK.

Ved at arbejde i Sverige i stedet for at arbejde i DK, er du bedre socialt sikret efter EU-regler. Hvis du efter en periode som arbejdstager i Sverige bliver arbejdsløs og må søge om socialhjælp, vil din mands opholdskort ikke umiddelbart være i fare, da du har været arbejdstager i Sverige. Hvis planen er at flytte retur til DK, kan I desuden søge om kontanthjælp i Danmark til jer begge uden at opholdskortet kommer i fare. Det forholder sig helt anderledes, hvis du har været grænsegænger og kun boet i Sverige.

Besvar