Bil på danske plader og kones fradrag
-
tonga
Bil på danske plader og kones fradrag
Hvis man flytter til sverige og pendler til job i dk, kan man så beholde sin bil på danske nummerplader ? Hvor længe kan man evt beholde den med bopæl i sverige ?
Eller bør man sælge den for bedre at vise at man er flyttet, så der ikke bliver problemer når man skal tilbage igen ?
Hvis vi flytter til sverige og jeg pendler til dk og jeg stadig skal betale skat i dk, men min kone så mister sit nuværende danske opholds- og arbejdstilladelse, så er hendes personfradrag vel også væk tænker jeg.... eller kan jeg overtage det ?
Eller bør man sælge den for bedre at vise at man er flyttet, så der ikke bliver problemer når man skal tilbage igen ?
Hvis vi flytter til sverige og jeg pendler til dk og jeg stadig skal betale skat i dk, men min kone så mister sit nuværende danske opholds- og arbejdstilladelse, så er hendes personfradrag vel også væk tænker jeg.... eller kan jeg overtage det ?
Re: Bil på danske plader og kones fradrag
Nej, du kan ikke beholde en bil på danske plader, hvis den skal køre i Sverige. Kontakt evt. Øresunddirekt i Malmø for råd om alt vedr. livet som grænsependler.
-
fundiver199
Du kan også omregistrere den til svenske nummerplader. Så får du en del af den danske registreringsafgift refunderet. Om det kan svare sig økonomisk, afhænger af model og årgang. Men der er en ganske stor eksport af brugte biler ud af Danmark til andre EU-lande. Langt større end den import, som går den modsatte vej.
Hvis hensigten er at bo i Sverige i f.eks. ½ år, tænker jeg umiddelbart, at det kan være en billigere løsning end BÅDE at sælge den nuværende bil OG købe en anden bil i Sverige, som du herefter skal sælge igen ½ år senere.
En endnu billigere løsning er dog naturligvis at lade være med at have bil i Sverige, hvis du kun skal være der i ½ år. Og dermed sælge den danske bil, når du udvandrer.
Hvis hensigten er at bo i Sverige i f.eks. ½ år, tænker jeg umiddelbart, at det kan være en billigere løsning end BÅDE at sælge den nuværende bil OG købe en anden bil i Sverige, som du herefter skal sælge igen ½ år senere.
En endnu billigere løsning er dog naturligvis at lade være med at have bil i Sverige, hvis du kun skal være der i ½ år. Og dermed sælge den danske bil, når du udvandrer.
-
tonga
Mange tusind tak for svar.
Kan ikke undvære bil, slet ikke med 4 og forhåbentlig 5 personer, så må blive omregistrering der er løsningen.
Taber for meget på at sælge min bil.
Skal også beholde/fremleje huset til vi kan vende tilbage allesammen.
Kan ikke undvære bil, slet ikke med 4 og forhåbentlig 5 personer, så må blive omregistrering der er løsningen.
Taber for meget på at sælge min bil.
Skal også beholde/fremleje huset til vi kan vende tilbage allesammen.
Senest rettet af tonga 21.04.2015 13:57:21, rettet i alt 1 gang.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Der er den krølle på bilproblemet, at du som udgangspunkt ikke må køre i Sverige i din danskindregistrerede bil, hvis du lader dig folkebogføre i Sverige. Det må du kun, hvis du på forhånd kan vise at du kun bor der midlertidigt, fx som udstationeret eller studerende, hvor man på forhånd kan sætte en 'udløbsdato' på sit ophold. Selv da må ingen andre som er bosat i Sverige køre bilen, medmindre du selv også er i den.
Da du ikke kan blive folkebogført, hvis du ikke har til hensigt at blive mindst 12 mdr., og du vil beholde dit job i DK, kan det evt. medføre at du får sværere ved at bevise dit reelle ophold, hvis du ikke omregistrerer. Husk også at din forsikring skal ændres, når du får nye plader på.
Da du ikke kan blive folkebogført, hvis du ikke har til hensigt at blive mindst 12 mdr., og du vil beholde dit job i DK, kan det evt. medføre at du får sværere ved at bevise dit reelle ophold, hvis du ikke omregistrerer. Husk også at din forsikring skal ændres, når du får nye plader på.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
tonga
Tænker på at det måske bedre kan svare sig blot at aflevere danske nummerplader og helt afmelde bil, forsikring og vægtafgift i DK og så lade bilen stå i en garage opmagasineret til man kommer hjem igen. Når man engang er tilbage skal den jo højest en tur i synshallen for at måtte indregistreres igen.
Så køber man en brugt bil i Sverige som man sælger igen om de der ca 6 mdr eller hvor lang tid man nu skal være der.
Jeg tror umiddelbart at jeg vil tabe færrest penge på den måde.
Så køber man en brugt bil i Sverige som man sælger igen om de der ca 6 mdr eller hvor lang tid man nu skal være der.
Jeg tror umiddelbart at jeg vil tabe færrest penge på den måde.