Ansoegning om opholdstilladelse til Sverige
Ansoegning om opholdstilladelse til Sverige
Hej med jer,
Ja, saa blev det min tur.
Jeg arbejder pt. i Kina men har faaet job i Kbh. fra d. 1. jan. 2009. I denne forbindelse flytter jeg direkte til Sverige og vil jo, naturligvis, meget gerne have min kaereste med.
Spoergsmaalet lyder saa om det er muligt at ansoege om opholdstilladelse til hende allerede nu?
Vi har jo ikke en svensk adresse endnu og kan heller ikke dokumentere at vi bor sammen, da firmaet jo betaler min husleje.
Haaber der skulle kunne findes en eller flere der kan svare.
Mvh.
Kasper
Ja, saa blev det min tur.
Jeg arbejder pt. i Kina men har faaet job i Kbh. fra d. 1. jan. 2009. I denne forbindelse flytter jeg direkte til Sverige og vil jo, naturligvis, meget gerne have min kaereste med.
Spoergsmaalet lyder saa om det er muligt at ansoege om opholdstilladelse til hende allerede nu?
Vi har jo ikke en svensk adresse endnu og kan heller ikke dokumentere at vi bor sammen, da firmaet jo betaler min husleje.
Haaber der skulle kunne findes en eller flere der kan svare.
Mvh.
Kasper
Mvh.
Kasper
Kasper
Hvis I vil gøre brug af EU-reglerne i Sverige handler det sådan set bare om, at din kæreste i første omgang skal have et Schengen-visum (det kan være til Sverige, Danmark eller et af de andre lande) og dernæst, når I er ankommet til Sverige, skal I enten kunne dokumentere 18 måneders samliv forinden eller indgå ægteskab og dernæst indgive ansøgning om familiesammenføring til Sverige i henhold til EU-reglerne om fri bevægelighed.
Hvis I ikke kan dokumentere 18 måneders samliv, eller hvis I ikke ønsker at indgå giftermål, må I i stedet gøre brug af de nationale svenske regler - og her skal du have et svensk personnr., inden ansøgningen kan indgives. For at få et svensk personnr. skal du enten have et job i Sverige, så du skal betale skat i Sverige, eller bo i Sverige. Dvs., I må i så fald nok berede jer på at leve adskilt i de 6 måneder, det normalt tager at få familiesammenføring til Sverige efter de nationale regler.
Hvis I ikke kan dokumentere 18 måneders samliv, eller hvis I ikke ønsker at indgå giftermål, må I i stedet gøre brug af de nationale svenske regler - og her skal du have et svensk personnr., inden ansøgningen kan indgives. For at få et svensk personnr. skal du enten have et job i Sverige, så du skal betale skat i Sverige, eller bo i Sverige. Dvs., I må i så fald nok berede jer på at leve adskilt i de 6 måneder, det normalt tager at få familiesammenføring til Sverige efter de nationale regler.
Nej, ved brug af de nationale svenske regler skal ansøgningen indgives i hjemlandet, og din kæreste må ikke opholde sig i Sverige, mens ansøgningen behandles. Men hun må naturligvis gerne rejse rundt i andre Schengen-lande på et turistvisum og fx besøge dig i Danmark, mens du bor i Sverige. Men I skal så være opmærksom på, at ambassaden eller konsultatet kalder hende til et interview cirka en måned efter, at hun har indgivet ansøgningen - men tidspunktet afhænger naturligvis af, hvornår ambassaden/konsultatet har tid, og nogle steder er der mere travlt end andre steder. Men det gør det lidt besværligt at tage på et længerevarende besøg til Europa, når I ikke ved præcis, hvornår ambassaden/konsultatet indkalder hende til et interview.
Nej, så skal der da være sket noget i jeres forhold, som gør, at jeres status ændrer sig, og du fx ikke længere betragtes som EU-borger - den mulighed eksisterer, hvis du fx bliver svensk statsborger efter 2 år i Sverige, for som svensker kan du normalt ikke komme ind under EU-reglerne, men der er naturligvis undtagelser, hvilket mange danskere jo har fået øjnene op for denne sommer. Kort sagt, har man sagt A, må man også sige B og indordne sig de regler, der gælder.
Seks måneder er i øvrigt intet i betragtning af, at ventetiden i 2006 gennemsnitligt var på det dobbelte. De har oppet sig gevaldigt siden da.
Hvis du kan dokumentere, at I har boet sammen i udlandet i de seneste 18-24 måneder, er der dog en chance for, at I ikke vil blive betragtet som et 'nyetableret' par - her er sagsbehandlingen noget hurtigere, og din kæreste kan meget vel få en permanent opholdstilladelse ved første ansøgning.
Seks måneder er i øvrigt intet i betragtning af, at ventetiden i 2006 gennemsnitligt var på det dobbelte. De har oppet sig gevaldigt siden da.
Hvis du kan dokumentere, at I har boet sammen i udlandet i de seneste 18-24 måneder, er der dog en chance for, at I ikke vil blive betragtet som et 'nyetableret' par - her er sagsbehandlingen noget hurtigere, og din kæreste kan meget vel få en permanent opholdstilladelse ved første ansøgning.
Hej Igen,
Tak for din hjaelp.
Vi har desvaerre ikke vaeret sammen mere end et aar.
Saa er der vist ikke andet at goere, EU-metoden eller blive hernede.
(Det tog mig en uge at faa opholds og arbedstilladelse i Kina!)
Det var egentligt heller ikke meningen at vi skulle tilbage til DK/SE allerede, men jeg fik et tilbud der ville vaere dumt at sige nej til.
Er den eneste forskel paa den svenske og EU metoden muligheden for at faa oekonomisk bistand fra staten, eller har det ogsaa indflydelse paa muligheden for permanent opholdstilladelse?
Beklager de maaske lidt dumme spoergsmaal, men har efterhaanden laest mig blind paa diverse hjemmesideer og fora.
Mvh.
Kasper
Tak for din hjaelp.
Vi har desvaerre ikke vaeret sammen mere end et aar.
Saa er der vist ikke andet at goere, EU-metoden eller blive hernede.
(Det tog mig en uge at faa opholds og arbedstilladelse i Kina!)
Det var egentligt heller ikke meningen at vi skulle tilbage til DK/SE allerede, men jeg fik et tilbud der ville vaere dumt at sige nej til.
Er den eneste forskel paa den svenske og EU metoden muligheden for at faa oekonomisk bistand fra staten, eller har det ogsaa indflydelse paa muligheden for permanent opholdstilladelse?
Beklager de maaske lidt dumme spoergsmaal, men har efterhaanden laest mig blind paa diverse hjemmesideer og fora.
Mvh.
Kasper
Mvh.
Kasper
Kasper