Min kæreste som har været au pair i Danmark er nu au pair i Norge, hvor hun venter på sit "Pink Card" fra UDI. Den forventer hun at den kommer i denne måned. Derefter vil der gå ca. 10 dage med at den lige skal forbi norsk politi for at få et stempel og et billed sat i. Når det lyserøde kort er på plads har vi tænkt os at gifte os, for derefter at søge om FS.
Sagen er den, at I denne periode hun har været i Norge er hun så blevet gravid (og ja, det er med mig
viewtopic.php?f=6&t=8937&p=85842&hilit=f den tråd er godt nok "Graviditet og fødsel under processuelt ophold", meeen det er da lige før vi ender i samme båd. Jeg har læst den igennem, men kan sørme ikke hitte ud af om man har ret til at føde på et dansk hospital uden at det koster noget. Hvis det viser sig at det koster mellem 30.000 - 100.000 for at føde på et danske hospital, tja, så er alternativet jo så at hun må føde i sit hjemland.
Og hvad med efter fødslen. Hvilke rettigheder har hun så eller vi for den sags skyld? Jeg går ud fra at den ansøgning om FS stadig er kørende selvom hun er i sit hjemland for at føde, men det er den økonomiske del jeg tænker på. Så fandt jeg denne:
viewtopic.php?f=9&t=15051#p90347 I den tråd blev der rådet til at man ikke fik børn før den udenlandske ægtefælle er kommet i arbejde eller påbegyndt en SU-berettiget uddannelse, men er det hvis den udenlandske ægtefælle ikke har noget CPR#? Jeg ved ikke om min kærestes CPR# stadig på en eller anden måde gælder fra hendes tid som au pair, som sluttede i Marts 2015, men den kan ikke bruges?
Det er helt sikkert noget latterlige spørgsmål, som nok ligger lige til højrebenet. Det beklager jeg, men det er noget af en jungle at finde rundt i alt det her.