flytte til sverige og arbejde i DK

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

tonga

flytte til sverige og arbejde i DK

Indlæg af tonga » 24.03.2015 12:28:13

Min kone er fra Thailand og har været i DK i 6 år til sommer som familiesammenført med mig og hun kan næste år søge permanent ophold, da hun så har haft arbejde nok til dette.

Hvis vi flytter adressen til Sverige for en periode på min 6 mdr, men begge fortsat arbejder i DK, mister min kone så de optjente år i forhold til at søge permanent ophold i DK ?
Altså skal hun så starte helt forfra på de 5 år når vi som forventet flytter tilbage igen...?

Hvis vi venter med at flytte til Sverige til hun har fået permanent ophold, mister hun så det permante ophold, hvis vi flytter til Sverige for en periode på min 6 mdr.

skaanebo

Re: flytte til sverige og arbejde i DK

Indlæg af skaanebo » 24.03.2015 12:52:59

Din kone kan ikke uden videre bo i Sverige og arbejde i DK.

Og flytter hun uden for DK, vil hun efter en vis tid miste sin opholdstilladelse i DK. Den er kun permanent, så længe hun er permanent bosat i DK.

Hvis I af en eller anden grund gerne vil bo i Sverige og stadig kunne arbejde eller flytte retur til DK, så bør din kone først søge om dansk statsborgerskab.

tonga

Indlæg af tonga » 24.03.2015 12:56:25

Kan vi ikke begge flytte til Sverige og beholde vores job i DK og pendle ?

Har du et link hvor jeg kan læse at min kone ikke må pendle ?

Hun har ikke permanent ophold i DK endnu, men kan søge det næste år.

Vi er måske nødt til at flytte derover hvis vi vil have familiesammenført min kones datter.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.03.2015 14:18:08

Som sagt: din kone må ikke arbejde i DK, hvis hun flytter til Sverige. Hun mister sin arbejds- og opholdstilladelse i DK, når hun folkeregistrerer sig i Sverige. Så kan hun naturligvis søge om en ny arbejdstilladelse i DK, fx efter greencard-ordningen, men de færreste opfylder jo betingelserne for det.

tonga

Indlæg af tonga » 24.03.2015 14:26:26

OK tak, det var jeg ikke opmærksom på at hun ikke måtte.

Hvis vi vælger at bo i Sverige i 6 mdr for at forsøge at familiesammenføre datteren uden at min kone så arbejder og kun jeg pendler, skal hun så starte forfra på at optjene tid både hvad antal år angår og antal timer hun har arbejdet når vi kommer tilbage ? Altså vil det så igen være 5 år frem i tiden før hun kan søge permanent og skal hun igen arbejde her i 30 timer om ugen i 3 år. Eller starter man hvor man sluttede ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.03.2015 14:44:14

Ja, hendes status nulstilles. Men I kommer jo så til at høre under EU-regler. Dvs., din kone vil så få et femårigt opholdskort, der derefter bliver permanent, når grundlaget for dets udstedelse er uændret.

tonga

Indlæg af tonga » 24.03.2015 14:49:01

Tak.
Så det du siger er også, at med det EU 5 års opholdskort kan hun stadig få permanent ophold næste år når vi er kommet tilbage og jeg kan stadig få den anden halvdel af min stillede garanti tilbage ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.03.2015 15:13:13

Nej. Hendes danske opholdstilladelse vil hun miste. I stedet kan hun så få ophold efter EU-regler. 1. opholdskort vil gælde i fem år, og derefter kan det gøres permanent uden andre krav, end at hun hele tiden skal have opfyldt de oprindelige betingelser for at få udstedt opholdskort efter EU-regler.

I gør det som sagt noget besværligt for jer selv, når I er så nær ved at være i mål i forhold til at få permanent ophold og statsborgerskab i DK. Hvorfor ikke vente med at flytte til Sverige, indtil det danske statsborgerskab er i hus?

tonga

Indlæg af tonga » 24.03.2015 15:19:22

Ja men det er jo fordi at vi muligvis får brug for det hvis vi vælger at ville familiesammenføre min kones datter på 11 år. Tvivler på kan få lov til dette i DK.

Vi har iøvrigt kun tænkt på permanent opholdstilladelse og ikke på dansk statsborgerskab.
Det ved jeg ikke om min kone kunne tænke sig og vi har slet ikke sat os ind i regler om dette, så aner ikke om eller hvornår det er muligt eller hvor svært det er.
Hvis min kone søger om det, vil hendes søn på 9 år som har været her i 5 år også få det danske statsborgeskab automatisk ?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 24.03.2015 15:27:57

Ja, børn får normalt også dansk statsborgerskab, når moren får det.

Men som sagt: Permanent ophold kan ikke bruges til noget, hvis I ønsker at flytte udenlands.

tonga

Indlæg af tonga » 24.03.2015 15:31:41

tak for svarene, kan godt se vi er i en meget vanskelig situation, hvis vi vil prøve at få min kones datter hertil.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.03.2015 22:00:35

HVIS I vælger at flytte til Sverige for at kunne bruge EU-reglerne, så frigives sikkerhedsstillelsen, fordi den danske opholdstilladelse bortfalder - men det er nok noget, I lige selv skal gøre opmærksom på.
mh
Rådgiver for ÆUG

tonga

Indlæg af tonga » 26.03.2015 05:42:09

Mange tak for svar, det var da et lille plaster på såret at de garanti penge frigives.
Og der skal vel ikke stilles ny garanti ved tilbageflytning hvis det er via EU reglerne.

Men ja det er rigtig meget at skulle give afkald på, da min kone og hendes søn kan få permanent ophold næste år, plus hun har et job her i DK hun er meget glad for. Det er lige 6 år her der vil blive "nulstillet".

tonga

Indlæg af tonga » 26.03.2015 12:59:44

Et tænkt eksempel.

Hvis min kone nu havde fået permanent opholdstilladelse i DK, ville hun så kunne blive boende i DK med vores to børn og passe sit arbejde, mens jeg flyttede til Sverige og pendlede frem og tilbage til DK og arbejdede og ville jeg så alene i Sverige kunne familiesammenføre min kones datter til Sverige. Hun er jo er storesøster til min lille dreng.

Derefter bo i Sverige 6 mdr med datteren som selvfølgelig måtte indskrives i svensk skole.

Meget tænkt eksempel, men kunne måske godt blive aktuelt om ca 1,5 år, hvis vi beslutter os for at prøve at søge familiesammenføring i DK og får afslag.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 26.03.2015 16:00:15

Hmmm, muligvis - definitionen i EU-bekendtgørelsen passer jo da:

"§ 2. Ved familiemedlem forstås i denne bekendtgørelse
1) en hovedpersons ægtefælle,
2) direkte efterkommere under 21 år enten af en hovedperson eller af en hovedpersons ægtefælle,
...
Stk. 2. Med ægtefælle sidestilles i denne bekendtgørelse en registreret partner.
Stk. 3. Bestemmelserne i denne bekendtgørelse om ægtefæller finder tilsvarende anvendelse i tilfælde, hvor en person over 18 år samlever på fælles bopæl i fast samlivsforhold af længere varighed med en hovedperson over 18 år."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar