tyrkiet-sverige-danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
klm

tyrkiet-sverige-danmark

Indlæg af klm » 05.08.2008 21:49:47

Hej allesammen.
Min kæreste er tyrker, der er mere end 10 års forskel på os og jeg er under 24 år - så jeg er rimelig overbevidst om at vi ikke vil kunne få FS i dk. :cry: Vi overvejer derfor at flytte til Sverige.. :D

Det firma jeg arbejder for har kontorer i Sverige og min kæreste har flere svenske venner, der vil sikkert vil kunne hjælpe ham med at finde arbejde.
Så det er ikke noget problem for os at få job derovre.

Mit spørgsmål er så: Er der nogen grund til at han nævner mig når han søger om opholdstilladelse i Sverige - eller er det bedre for os at lades som om vi har mødt hinanden i Sverige og derefter søge om FS i Dk.?
Eller vil det være nemmere hvis vi bliver gift først og derefter søger om opholdstilladelse i Sverige?

Og ved i hvilke regler der så gælder hvis min kæreste får opholdstilladelse i Sverige ( i forhold til FS i Dk)?

Håber der er nogen der kan hjælpe os.!

Mvh Kris

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.08.2008 22:34:17

Hej Kris, hvordan havde du tænkt dig, at din tyrkiske kæreste skulle få opholdstilladelse i Sverigen uden at nævne dig?

Jeg kan ikke se, hvordan din kæreste skulle få en opholdstilladelse i Sverige, hvis det ikke netop var på grund af forholdet til dig

Og eftersom I kun er kærester og ikke gift, kan I kun gøre brug af Sveriges nationale regler for familiesammenføring - det tager ca. 6 måneder og der skal søges fra din kærestes hjemland

Hvis I gifter jer, kan I gøre brug af EU-reglerne - læs selv om forskellene mellem EU-regler og nationale svenske regler her på forummet og på www.migrationsverket.se

Selda
Geografisk sted: ijuio
Kontakt:

Indlæg af Selda » 06.08.2008 08:30:33

hej Kris

Da vi på sin tid gik i igang med alt det, søgte min nuværende mand visum til danmark som min kæreste, han landet i dk d. 31/10-07 og d. 1/11-07 flyttet vi til SEK. D. 1/12-07 blev vi gift i sverige og den 3/12-07 søgte vi familiesammenføring. vi har fået den efter 4 måneder. Så det kan betale sig og flytte til SEK.

Held og lykke med det hele.
Håber det kan hjælpe dig lidt.

Selda

klm

Indlæg af klm » 07.08.2008 11:26:46

hej igen...

Jo selvfølgelig skal han komme til Sverige pga mig :D
det jeg mener er, at hvis han kan komme til Sverige på et arbejdvisum om vi så står bedre i forhold til FS i Dk hvis vi siger vi har mødt hinanden i Sverige og ikke Tyrkiet - jeg tror bare vi er rimelig dårligt stillet, så jeg vil lige undersøge alle muligheder inden vi går igang :?

Vi har snakket om at blive gift, men da der er mere end de 10 års forskel på os. går jeg ud fra at de vil mistænke proforma ægteskab.
- Er de ligeså "strenge" med det i Sverige?
Vi har billeder i massevis, samt alle billetter fra de gange jeg har besøgt ham (han har endnu ikke været hér).

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.08.2008 13:45:43

Ja, Migrationsverket er ikke spor bedre end Udlændingeservice, når det gælder forhørsteknikker og mistanke om proforma ved stor aldersforskel. Jeg har dog ikke hørt, at man ligesom i Danmark pudser politiet på folk, med uventede besøg i hjemmet ved mistanke om proforma.

Men et arbejdsvisum er kun gyldigt for en kortere periode og giver ikke samme sociale rettigheder som en opholdstilladelse.

Sverige ændrer i øvrigt sine regler for arbejdskraftvisum pr. 15. december, hvilket gør det langt lettere at få visum pga. job i Sverige - læs selv mere hos Migrationsverket

klm

Indlæg af klm » 07.08.2008 18:34:57

Ok! jeg kigger dér.

Tak for hjælpen!

Selda
Geografisk sted: ijuio
Kontakt:

Indlæg af Selda » 07.08.2008 20:31:45

Jeg sender det lige til dig igen for at være sikker på du har modtaget den Kris.

Hej Kris
Jeg forstår dig udmærket, du er velkommen til at skrive ingen problemmer.

Jeg vil anbefale dig at i bliver gift i SEK, det er både nermæmmer og det går også hurtigere.

Nu skal du se her jeg har lavet en tjekliste til mig selv da jeg skulle igang med det hele den få du her:

At flytte til Sverige

Du henvender mig direkte til skatteverket i Sverige og siger at du flytter til Sverige...
Og der skal du have din Pas, Flyttebevis fra din kommune,Lejekontrakt, Kvitering på din pendlerkort. Så går der ca en uge hvor du så får din cpr.

At blive gift i Sverige

du henvender dig igen til Skatteverket i Sverige og siger at du skal giftes med en fra tyrkiet han er på turist visum her i DK.
Her skal du have din Pas og din kærestes, Civilstandsattest (din og din kærestes).

De sender dig så et papier fra Skatteverket, hvor du så senere ri nger til Malmø kommune og bestiller tid. De oplyser dig så at du skal sende de papier du har modtaget fra skatteverkjet til dem.

At søge om opholdstilladelse til din mand

Du hnvender dig til Migrationsverket. Og siger at du vil søge om opholdstilladelse til din mand via EU reglerne.
Her skal du medbringe;Din svenske personnummer, Vielsesattest, Dokumentation for at du kan forsøge dig selv og din ægtefælle. Dette gøre du ved at fremvise din sidste 3 lønsedler og ansættelseskontrakt .
Din ægtefælles og dit eget pas, 2 pas foto af din ægtefælle og tilsidst men ikke mindst Boligkontrakt.

Hvor var din mand i de 4 måneder i søgte om FS.? Skulle han rejse hjem eller kunne han blive i SEK mens i ventede?
- Han har ret til og blive boende i SEK mens i venter på svaret. Han får en kvitering med det er et bevis på han må blive boende.

Og ved du hvilke regler der så gælder når i vil tilbage til DK.? Er det problemfrit eller skal man så søge om FS i DK.?
- Når nu han har får sit OT i SEK og alt papier arbejde er ok i SEK, så kan du arbejde i SEk i et stykke tid. for når i skal søge tilbage til Dk så kan i benytte jer af EU reglerne. Jeg har lige selv afleveret ansøgning, men efter de danske regler i det jeg ikke kunne finde et job i SEk. Rigtige ærvligt.

Håber det hjælp lidt ellers endelig skriv.
Mvh Selda

Mette-pii

Indlæg af Mette-pii » 24.08.2008 06:25:32

Jeg har et spörgsmaal tıl nedenstaaende:

At søge om opholdstilladelse til din mand :

Du hnvender dig til Migrationsverket. Og siger at du vil søge om opholdstilladelse til din mand via EU reglerne.
Her skal du medbringe;Din svenske personnummer, Vielsesattest, Dokumentation for at du kan forsøge dig selv og din ægtefælle. Dette gøre du ved at fremvise din sidste 3 lønsedler og ansættelseskontrakt .
Din ægtefælles og dit eget pas, 2 pas foto af din ægtefælle og tilsidst men ikke mindst Boligkontrakt.

Hvordan har ı andre gjort det med opholdstılladelsen ı SE?
Vores plan var at faa vısum tıl mın forlovede tıl DK derefter flytte tıl sverıge.. gıfte os og söge om opholdtılladelse tıl ham... först fınder jeg selvfölgelıg et job. lejlıghed mm. Men hvordan vıser jeg 3mdr lönsedler naar jeg lıge er kommet?? Jeg ved der er andre som har gjort som jeg taenker mıg at göre... Kunne det vaere en mulıghed bare at have pengene paa mın konto??

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 28.08.2008 13:29:55

Måske du har fundet en løsning, men ellers:
besøg denne web-adresse for oplysning om tyrkiske statsborgeres særlige muligheder for at få opholdstilladelse UDEN at være gift med en herboende (f.x. når man er for ung, ikke opfylder tilknytningskrav eller efter separation/skilsmisse):

http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... yrkiet.pdf

denne regel gælder i hele EU :)
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar