Søge fra DK eller oprindelsesland

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krusedulle

Søge fra DK eller oprindelsesland

Indlæg af krusedulle » 18.03.2015 16:31:40

Min kone, 3 børn (dk statsborgere) og jeg er på vej til at bosætte os i Danmark. Jeg er fortrop på projektet og har fået dansk arbejde og nu også købt bil og hus efter mange år i udlandet (uden for EU). Det er så tanken at familien støder til her i Juli måned - i den forbindelse vil jeg gerne høre om det er givtigt at starte ansøgningsprocessen nu mens min kone er i udlandet - jeg kan forstå det kan tage mere end de anviste 3 mdr (vores sag skulle være lige ud af landevejen da vi opfylder alle kravene og tilknytningskravet bortfalder da jeg har været dk statsborger i 40 år) .

Hvis vi søger på forhånd vil min australske kone så blive nægtet indrejse indtil der er svar på ansøgningen - og skal vi derfor vente med at søge til hun er ankommet på turist visum? eller kan hun frit få indrejse som turist mens ansøgningen er under behandling?

Vil gerne have processen i gang så der er kortest mulig ventetid på at min kone kan få arbejdstilladelse når hun når hertil - på den anden side vil jeg ikke risikere at udskyde hendes ankomst da vi også skal have det til at passe ind med logistik omkring husudlejning i den anden ende mm.

haps

Re: Søge fra DK eller oprindelsesland

Indlæg af haps » 18.03.2015 19:02:07

Hej Krusedulle

Vi er i ca. samme situation og endte med at søge fra udlandet (USA). Vi rejser til Danmark til April og US når nok ikke at færdigbehandle sagen før vi er kommet til Danmark (de har bekræftet at de har modtaget kommunens udsagn om sikkerhedsstillelsen, så vi er tæt på). Da min kone er visumfri sagde US over telefonen at hun bare kan komme til DK som normal rejsende og vente på at behandlingen bliver afsluttet, det samme sagde adskillige personer i tråden. Jeg ved ikke hvad der sker hvis du kommer udover de dage man kan opholde sig i Schengen visumfrit inden behandlingen bliver færdigbehandlet, men jeg går ud fra at din kone kan få proccesuelt ophold hvis I beder om det. Hun må ikke arbejde/få cpr nummber før hun har opholdstilladelsen, så der kan også være en økonomisk vinkel på om hun skal bliver og arbejde i hjemlandet eller ej.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.03.2015 19:27:25

Da australske statsborgere er visumfri i Schengen, er det uden betydning for jer, at man i nogle situationer ikke kan få et visum, hvis man har en ansøgning om opholdstilladelse under behandling.

Som du selv er inde på, er det bedst for jer at få startet sagsbehandlingen op, så din kone hurtigt muligt kan komme i gang med et aktivt liv i Danmark. Dette er særligt vigtigt for øjeblikket, hvor der er forlænget ventetid på familiesammenføring pga. de mange syriske flygtninge, der søger om at få efterladte ægtefæller og børn hertil.

krusedulle

Indlæg af krusedulle » 19.03.2015 06:36:03

Tusind tak for de gode svar og links til andre tråde.

Så må vi igang med at fylde skemaer hurtigst muligt.

Besvar