Ny FS ansøgning, har jeg forstået det ret?
Ny FS ansøgning, har jeg forstået det ret?
Hej. For lige over 2 år siden fik min amerikanske kone og jeg afslag på FS efter danske regler (fordi jeg havde været på kontanthjælp indenfor de sidste 3 år). Vi har nu boet i England i lid over 2 år, og vil nu gerne tilbage til Danmark igen.
Spørgsmål 1
Den regl vi fik afslag på sidst er ikke relevant mere, og så længe vi finder en tilsvarende bolig, og har de 52.490,12 kr. i en bank, så burde der vel ikke være det store til forhindring i at vi får den denne gang? Hvor længe skal de penge være tilrådighed?
Spørgsmål 2
Lad os sige at vi flytter til Danmark d. 1. maj 2015, og indsender ansøgningen om FS med det samme. Hvor længer vil der så ca. gå inden hun kan begynde på dansk-undervisning gratis?
Spørgsmål 3
Der er vist noget med at når hun ikke har et arbejde, kan jeg bruge hendes ubrugte skattefradrag, og få det lagt oven i min førtidspension. Så vidt jeg ved kræver det at hun har et dansk personnummer. Er der nogen der ved hvornår hun vil få tildelt sådan et?
På forhånd mange tak
Spørgsmål 1
Den regl vi fik afslag på sidst er ikke relevant mere, og så længe vi finder en tilsvarende bolig, og har de 52.490,12 kr. i en bank, så burde der vel ikke være det store til forhindring i at vi får den denne gang? Hvor længe skal de penge være tilrådighed?
Spørgsmål 2
Lad os sige at vi flytter til Danmark d. 1. maj 2015, og indsender ansøgningen om FS med det samme. Hvor længer vil der så ca. gå inden hun kan begynde på dansk-undervisning gratis?
Spørgsmål 3
Der er vist noget med at når hun ikke har et arbejde, kan jeg bruge hendes ubrugte skattefradrag, og få det lagt oven i min førtidspension. Så vidt jeg ved kræver det at hun har et dansk personnummer. Er der nogen der ved hvornår hun vil få tildelt sådan et?
På forhånd mange tak
-
fundiver199
Re: Ny FS ansøgning, har jeg forstået det ret?
Der er ingen fordele for jer ved at søge efter de danske regler, når I har mulighed for at anvende EU-reglerne i stedet. Læs under "rådgivning" "flytte tilbage til Danmark".
1) Ej relevant hvis I anvender EU-reglerne
2) Med det samme, hvis I anvender EU-reglerne. Eller skal hun vente cirka 7 måneder på at udstedt dansk opholdstilladelse
3) Skattefradrag overtages mellem ægtefæller for et helt år ad gangen, hvis de boede sammen i Danmark ved årets udgang. I praksis kan du ikke få rettet din årsopgørelse, før din kone har fået et dansk CPR-nummer. Men hvis I indrejser sammen i Danmark 30. december 2015, og hun får CPR-nummer 30. juni 2016, så får du også hele hendes fradrag for 2015. Se "fastgjort" opslag herom i forum "livet i Danmark".
1) Ej relevant hvis I anvender EU-reglerne
2) Med det samme, hvis I anvender EU-reglerne. Eller skal hun vente cirka 7 måneder på at udstedt dansk opholdstilladelse
3) Skattefradrag overtages mellem ægtefæller for et helt år ad gangen, hvis de boede sammen i Danmark ved årets udgang. I praksis kan du ikke få rettet din årsopgørelse, før din kone har fået et dansk CPR-nummer. Men hvis I indrejser sammen i Danmark 30. december 2015, og hun får CPR-nummer 30. juni 2016, så får du også hele hendes fradrag for 2015. Se "fastgjort" opslag herom i forum "livet i Danmark".
Hmm... så den eneste fordel ved at søge efter de danske regler, er at hun får ret til at tage en uddannelse og få SU hurtigere? Eller er der andre ting også? For ellers lyder det da bare som EU reglerne vi skal søge efter.
-
fundiver199
Ret til uddannelse har hun under alle omstændigheder. Men det er rigtigt, at når du ikke er arbejdstager, vil hun skulle vente 2 år, før hun kan få SU, hvis I ikke søger FS efter de danske regler.
Men er hun realistisk set klar til at gå i gang med en SU-berettiget uddannelse tidligere end det alligevel? Skulle det vise sig at være tilfældet, kan I jo bare søge til den tid. Det behøver ikke at ske straks efter jeres indrejse i Danmark.
Men er hun realistisk set klar til at gå i gang med en SU-berettiget uddannelse tidligere end det alligevel? Skulle det vise sig at være tilfældet, kan I jo bare søge til den tid. Det behøver ikke at ske straks efter jeres indrejse i Danmark.
-
fundiver199
Men ja hvis planen er, hun gerne vil i gang med at studere hurtigst muligt efter ankomsten til Danmark, og hun opfylder optagelseskravene til drømmestudiet, så bør I nok søge efter de danske regler. Eller søge begge dele samtidig, det er også en mulighed. Det er jo alligevel to forskellige myndigheder, der behandler ansøgningerne nu.
Nej sådan set slet ikke. Jeg vil bare gerne have at hun har så mange muligheder som muligt. Men 2 år passer nu sikkert meget godt alligevel så hun kan få lært noget dansk først, så det er ikke det det skal komme an på.fundiver199 skrev:Ret til uddannelse har hun under alle omstændigheder. Men det er rigtigt, at når du ikke er arbejdstager, vil hun skulle vente 2 år, før hun kan få SU, hvis I ikke søger FS efter de danske regler.
Hvad med sådan noget som Dansk Statsborgerskab? Hvornår vil hun kunne søge det under EU eller DK?
-
fundiver199
Statsborgerskab kræver permanent opholdstilladelse. Og da den er lettere at få under EU-regler, må det være endnu et argument for i hvert fald OGSÅ at starte en sagsbehandling op hos Statsforvaltningen og dokumentere dit faktiske og reelle ophold i UK.
Jamen så er det da helt sikkert den vej vi går.fundiver199 skrev:Statsborgerskab kræver permanent opholdstilladelse. Og da den er lettere at få under EU-regler, må det være endnu et argument for i hvert fald OGSÅ at starte en sagsbehandling op hos Statsforvaltningen og dokumentere dit faktiske og reelle ophold i UK.
Mht. at dokumentere vores ophold i EU, så gemte jeg kvitteringer for det første års indkøb af madvare, og vi har en masse regninger inkl. husleje, vand, el, gas, council tax, osv. så det burde være rigeligt.
Er Statsforvaltningen der hvor man søger via. EU-reglerne, eller er det noget separat?
-
fundiver199
Ja Statsforvaltningen overtog sager om EU-familiesammenføring med danske statsborgere fra Udlændingestyrelsen for cirka 1 år siden. Alle de andre EU-sager om primær fri bevægelighed for tyskere, polakker, grækere og franskmænd osv. havde de i forvejen.
Ah okay. Jamen tusind tak igenfundiver199 skrev:Ja Statsforvaltningen overtog sager om EU-familiesammenføring med danske statsborgere fra Udlændingestyrelsen for cirka 1 år siden. Alle de andre EU-sager om primær fri bevægelighed for tyskere, polakker, grækere og franskmænd osv. havde de i forvejen.
Forresten... hvornår kan jeg begynde at flytte min adresse tilbage til Danmark fra England? Jeg er i Danmark nu for at lede efter lejlighed, og jeg regner med at vi flytter hertil omkring d. 1. maj.
-
fundiver199
Du kan flytte din adresse, når du råder over en bolig i Danmark, som du kan tage ophold i. Man kan ikke blive folkeregistreret i Danmark på et hotelværelse eller i en campinghytte.
haha nej det giver god nok mening. Jeg tænkte om jeg bare skulle flytte den hjem til mine forældre hvor jeg er pt., men det giver bedre mening bare at vente til vi har en boligfundiver199 skrev:Du kan flytte din adresse, når du råder over en bolig i Danmark, som du kan tage ophold i. Man kan ikke blive folkeregistreret i Danmark på et hotelværelse eller i en campinghytte.
Kan jeg alligevel flytte min adresse hjem til mine forældre i Danmark indtil vi får en lejlighed, uden det giver problemer? Bare for at gøre det nemmere at benytte læge og psykolog mens jeg alligvel er her.
-
fundiver199
Ja du kan sagtens bo og have adresse hos dine forældre, hvis de har plads til dig. Men husk at din kone og du selv skal flytte til Danmark samtidig, ellers kan EU-reglerne ikke anvendes.
Din kones flytning skal ske "i naturlig forlængelse" af din flytning, for ellers har I selv afbrudt jeres familieliv, og så er der jo ikke længere noget famillieliv at beskytte og bevare.
Din kones flytning skal ske "i naturlig forlængelse" af din flytning, for ellers har I selv afbrudt jeres familieliv, og så er der jo ikke længere noget famillieliv at beskytte og bevare.