Ventetider

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Ventetider

Indlæg af azade » 27.08.2008 13:37:04

Hej allesammen!

Jeg mindes at have set et link med ventetider paa visum de forskellige omraader i Sverige.
Det er nu vores tur til at lede efter en bolig i Sverige og vi vil gerne flytte et sted hen hvor ventetiden er forholdsvis kort, idet min kommende mand vil begynde at arbejde hurtigst muligt, dvs. Malmö er udelukket.
Er der mon nogen der ved hvor denne liste ligger, eller kan foreslaa en by hvor man ikke skal vente saa lang tid (jeg aner ikke noget om svensk geografi)? Har kigget paa migrationsverket.se men kan umiddelbart ikke finde det.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 27.08.2008 14:18:55

Migrationsverket er gået over til et andet system. Tidligere (indtil i fjor) var der store regionale forskelle på sagsbehandlingstider, men det er ikke længere tilfældet, nu hvor sagsbehandlingen er blevet mere centraliseret og målsætningen om højst seks måneders sagsbehandling ved ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af et nyetableret forhold virker til at holde.

Du taler om visum, men jeg går ud fra, du mener opholdstilladelse? Visum klares jo som regel på ambassaderne i løbet af ganske kort tid.

Målsætningen om seks måneder gælder ved familiesammenføring efter Sveriges nationale regler. Ved brug af EU-reglerne er målsætningen tre måneder.

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 28.08.2008 14:36:40

Jo, det er selvfoelgelig OT jeg mener, det var en smutter. Men det lyder da godt at de har 'jaevnet' ventetiderne paa den maade. Det maa vaere nogle gamle poster jeg har laest saa :oops: Det er godt at der er nogle kvikke hoveder herinde, der har mere styr paa det :wink:

Besvar